آموزش کسب و کار اینترنتی انلاین در ایران

فراحرف | کسب و کار آنلاین

الگوریتم های گوگل چیست؟

مجموعه: » تعداد بازدید: 7

معرفی و آموزش کامل الگوریتم های گوگل ،راهنمای صفر تا صد الگوریتم‌های گوگل

‌با ‌ورود ‌به ‌هر ‌جامعه ‌ایی، ‌باید ‌قوانین ‌آن ‌جامعه ‌را ‌به ‌خوبی ‌شناخته ‌و ‌مطابق ‌با ‌آن ‌جامعه ‌عمل ‌کنیم. گوگل ‌هم ‌مانند ‌هر ‌جامعه ‌ای ‌قوانین ‌خودش ‌را ‌دارد ‌و ‌الگوریتم ‌های ‌گوگل ‌مجریان ‌قوانین ‌گوگل ‌هستند. ‌

اینجاست که اهمیت الگوریتم‌های گوگل مطرح می‌شود. ‌‌گوگل ‌یک ‌الگوریتم ‌بسیار ‌پیچیده ‌، ‌برای ‌ارئه ‌نتایج ‌جستجو ‌دراد ‌و ‌به ‌طور ‌نسبی ‌، ‌همیشه ‌در ‌حال ‌تغییر ‌است و در حال حاضر می‌توان لیست الگوریتم‌های گوگل را مشاهده کرد که هر یک به مورد خاصی دلالت دارد و وجود الگوریتم‌های گوگل برای سئو امری بسیار حیاتی و مهم است.

‌الگوریتم ‌های ‌گوگل ‌سیستم ‌پیچیده ‌ای ‌هستند ‌که ‌برای ‌بازیابی ‌داده ‌ها ‌از ‌فهرست ‌جستجو، ‌از ‌آنها ‌استفاده ‌می ‌شود و ‌فوراً ‌بهترین ‌نتایج ‌ممکن ‌را ‌برای ‌یک ‌پرس ‌و ‌جو ‌ارائه ‌می ‌دهند. ‌‌گوگل ‌از ‌ترکیب ‌الگوریتم ‌ها ‌و ‌سیگنال ‌های ‌متعدد ‌برای ‌رتبه ‌بندی ‌صفحات ‌وب ‌در ‌نتایج ‌(SERPs) ‌جستجو ‌استفاده ‌میکند.

معرفی الگوریتم‌های گوگل به صورت دقیق علنی نمی‌شود اما چندین عنصر اصلی و اساسی که همگی می‌دانیم در ظاهر یک صفحه اهمیت دارد و می‌تواند منجر به نتایج مناسب با کلمات کلیدی خاص شود که شامل موارد زیر است:

۱- وجود کلمه کلیدی در عنوان صفحه و پاراگراف ابتدایی، سر صفحه یا هدر، برچسب‌ها و توضیحات متا

۲- قرار دادن لینک های داخلی و خارجی به طور طبیعی در صفحه

۳- نحوه عملکرد وب سایت در تلفن‌های همراه، لپ تاپ، تبلت و غیره

۴- استفاده از تصاویر و ویدیو ها در محتوای وب سایت

۵- استفاده از محتوای اختصاصی و بهینه برای کاربران

البته که ۵ مورد گفته شده تنها برخی از خصوصیاتی است که الگوریتم‌های گوگل زمان رتبه بندی آن را در نظر می‌گیرند و به بررسی صفحات می‌پردازد اما اگر این مورد برای صدها سایت موثر نباشد برای ده‌ها سایت موثر خواهد بود.

به همین دلیل برای ‌اینکه ‌بی ‌مشکل ‌در ‌این ‌دنیای ‌دیجیتال ‌فعالیت ‌داشته ‌باشیم، ‌باید ‌قوانین ‌گوگل ‌را ‌به ‌خوبی ‌بیاموزیم، شناخت الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

گوگل چگونه تعیین می‌کند که مهم‌ترین عناصر کدام است؟

عملکرد الگوریتم‌های گوگل برای سئو بدین صورت است که الگوریتم‌های گوگل “صفحه وب” را می‌خوانند و مقدار عددی از پیش تنظیم شده‌ای را برای هر صفت مورد نظر در صفحه تعیین می‌کنند که آن مقدار عددی در نهایت به نتیجه نهایی اضافه می‌شود. به همین دلیل صفحات وبی که دارای صفات مطلوب باشند به صدر رده بندی صفحات می‌رسند و دلیل آن نیز این است که الگوریتم‌های جستجوی گوگل اهمیت بیشتری را به آنها اختصاص داده است.

تمامی این محاسبات پلتفرم گوگل توسط الگوریتم‌های گوگل به سرعت و بسیار سریع انجام می‌شود و ممکن است این رتبه بندی‌ها در نوسان باشند زیرا ویژگی‌هایی را که برای رتبه بندی تمامی صفحات یک وب سایت یا تنها یک صفحه واحد به کار گرفته می‌شود، ممکن است دستخوش تغییر قرار گیرد.

بنابراین رتبه بندی‌هایی که توسط الگوریتم‌های جستجوی گوگل تعیین می‌شوند روان و سیال هستند. به عنوان مثال ممکن است صفحه‌ای که در حال حاضر برای یک کلمه کلیدی در رتبه سوم قرار دارد چند دقیقه دیگر به عنوان رتبه اول در نظر گرفته شود و یا به رتبه دهم سقوط کند زیرا همان‌طور که اشاره شد محتوا و سایر صفحات مدام در نتایج جستجو تغییر می‌کنند. معمولا امتیازات و رتبه‌های برتر نیز توسط مشاغلی تسخیر می‌شود که برای سایت خود از بهینه سازی موتور جستجو و یا سئو بهره‌مند شده‌اند و در واقع قوانین الگوریتم‌های گوگل در سئو را رعایت کرده‌اند.

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم‌های گوگل برای جستجو چیست؟

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل بسیار مهم بوده و الگوریتم اصلی گوگل برای تمامی جستجوهای یک سایت انجام می‌شود اما این جستجوها براساس فرد جستجوگر شخصی سازی می‌شود. به عنوان یک مثال ساده زمانی که فردی کلمه “خرید کفش” را جستجو می‌کند نسبت به فردی که کلمه “کارتون تام و جری” را جستجو کرده است نتایج بسیار متفاوتی را مشاهده خواهد کرد.

این الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل برای هر جستجویی تنظیم شده است و حتی وجود کوچک‌ترین تغییر در املا و ترتیب قرارگیری کلمات نیز می‌تواند نتایج متفاوتی را در برداشته باشد. حال پس از تایپ کلمه مورد نظر نتایج مناسب به کاربر نشان داده می‌شود و بدین صورت به کاربر کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد از کدام سایت بازدید کند.

این اتفاق نیز به سرعت رخ می‌دهد و نشان می‌دهد که الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل برای ارائه طیف گسترده‌ای از شخصی سازی‌ها طراحی شده است. در چندین سال گذشته موتور جستجو گوگل به اندازه کافی پاسخگو نیازهای کاربران بوده است و به محض تایپ یک عبارت توسط کاربر پیشنهاداتی به وی ارائه می‌دهد.

همین امر نشانگر نوع دیگری از الگوریتم است که هنگام جستجو یک منوی کشویی از موارد مرتبط با جستجو را پیشنهاد می‌دهد و فرد جستجوگر می‌تواند براساس مرتبط بودن هر یک از پیشنهادات آن را جهت جستجو انتخاب کند.

پیش‌تر هم به این موضوع اشاره شد که الگوریتم‌های جستجوی گوگل به طور جزئی از کلمات کلیدی برای تعیین رتبه بندی استفاده می‌کنند. بهترین راه برای آن که بتوانید رتبه بندی سایت خود را براساس کلمات کلیدی خاص انجام دهید، بهره گیری از سئو است. سئو اساسا روشی است که می‌توانید با کمک آن به گوگل بگویید یک وب سایت یا صفحه وب در خصوص یک موضوع خاص دارای مطالب مناسب است.

یک امر معمول و پیش از الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل در چندین سال گذشته این بود که افراد مطالب خود را تنها براساس کلمات کلیدی می‌نوشتند. یعنی در یک محتوا بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده می‌کردند و تصور می‌کردند الگوریتم‌های جستجوی گوگل فکر می‌کنند که هر چه از کلمات کلیدی بیشتری در محتوا استفاده شود صفحه مهم‌تر خواهد بود و آن صفحه را در نتایج گوگل بالا خواهند آورد.

هنگامی که گوگل این موضوع را فهمید الگوریتم خود را تغییر داد تا سایت‌هایی که تنها صفحات‌شان را با کلمات کلیدی پر می‌کردند جریمه شوند و از رتبه‌های برتر کنار گذاشته شوند، افرادی که این روش را انجام می‌دادند در واقع از روش “سئو کلاه سیاه” استفاده می‌کردند زیرا این افراد می‌خواستند با استفاده اسپم از کلمات کلیدی سایت خود را به نتایج برتر گوگل برسانند.

به همین دلیل باید از الگوریتم‌های گوگل در سئو بهره گرفت و از انجام هرگونه روش‌هایی که منجر به “سئو کلاه سیاه” می‌شود جلوگیری کرد. ممکن است گوگل سریعا به این موضوع پی نبرد اما در نهایت می‌تواند کارهایی را انجام دهد که سایت شما از نتایج برتر کنار رود و منجر به پرداخت جریمه‌های این‌چنینی شوید.

گوگل

معرفی الگوریتم‌های گوگل

در این بخش می‌خواهیم از قدیمی‌ترین الگوریتم تا الگوریتم‌های جدید گوگل را جهت آشنایی بیشتر برای شما توضیح دهیم تا هر چه بیشتر با الگوریتم‌های سرچ گوگل آشنا شوید. اما قبل از آن ذکر برخی از نکات خالی از لطف نخواهد بود که به آن می‌پردازیم.

پیش‌تر اشاره شد که الگوریتم‌های گوگل یک سیستم پیچیده‌ای هستند که برای بازیابی داده‌ها از فهرست جستجو استفاده می‌شوند و می‌توانند فورا بهترین نتایج ممکن را برای یک جستجو ارائه دهند. موتور جستجو ترکیبی از الگوریتم‌ها و سیگنال‌ها در جهت رتبه بندی‌های متعدد برای ارائه صفحات وب مناسب است که توسط ارتباط بیشتر مخاطبین با صفحات وب ایجاد می‌شود.

در سال‌های آغازین گوگل تنها تعداد محدودی از الگوریتم‌های خود را بروزرسانی می‌کرد اما در حال حاضر هر ساله هزاران تغییر بر روی این الگوریتم‌ها ایجاد می‌شود. اکثر بروزرسانی‌هایی که انجام می‌شوند بسیار اندک هستند که بسیاری از مواقع به چشم نمی‌آید. اما گاهی موتور جستجو بروزرسانی‌های اصلی الگوریتم خود را نشان می‌دهد که این بروزرسانی‌ها می‌تواند تاثیرات قابل توجهی را بر روی نتایج جستجو در گوگل به نمایش گذارد. به همین دلیل الگوریتم‌های گوگل در سئو در جهت رتبه بندی بهتر سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در زیر لیست الگوریتم های گوگل جهت آشنایی بیشتر شما ارائه شده و توضیحات لازم را در خصوص آنها ارائه می‌دهیم تا هرچه بیشتر با عملکرد هر یک از الگوریتم‌های موجود آشنا شوید.

لیست معرفی الگوریتم های گوگل

الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم ‌گوگل ‌پاندا

گوگل پاندا نام رسمی بروزرسانی الگوریتم گوگل است، که برای ‌نظارت ‌بر کیفیت محتوای ‌تولید ‌شده به وجود آمده و با محتوای تکراری ، کپی ، اسپم و یا ضعیف مبارزه می کند.

این الگوریتم ‌به ‌منظور ‌کاهش ‌شیوع ‌محتوای ‌بی ‌کیفیت ‌و ‌اسپم ‌در ‌نتایج ‌جستجو ساخته شده و ‌سایتهایی ‌که ‌اسپم ‌هستند ‌را ‌مورد ‌هدف ‌قرار ‌می ‌دهد.

تاریخ ‌انتشار ‌اولیه الگوریتم‌پاندا ‌‌۲۳ ‌فوریه ‌۲۰۱۱ بوده در حدود ۲۵ آپدیت برای آن، در طی سال های ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵ انتشار یافته است. نام این الگوریتم زمانی که‌ ‌برای ‌اولین ‌بار استفاده شده بود فاش نگردید ‌و ‌خیلی ‌از ‌متخصصین ‌سئو ‌آن ‌را ‌به ‌عنوان ‌به ‌روزرسانی ‌‌”Farmer” ‌نامگذاری ‌کردند ‌، ‌چون ‌به ‌نظر ‌می ‌رسید ‌بر روی ‌مزارع ‌محتوا ‌تأثیر خواهد گذاشت. ‌

در ‌زمان ‌راه ‌اندازی ‌پاندا ‌، ‌شکایات ‌کاربران ‌درباره ‌انتشار ‌محتوای ‌بی ‌کیفیت در نتایج ‌و ‌نارضایتی ‌آنها ‌از وجود ‌محتوای ‌بیهوده ‌و ‌اسپم ‌زیاد ‌شده ‌بود.

‌وظایف ‌الگوریتم ‌گوگل ‌پاندا

۱- بر روی ‌محتوای ‌تولید ‌شده ‌نظارت ‌کرده ‌و ‌صفحات ‌را ‌بر ‌اساس ‌کیفیت ‌طبقه ‌بندی ‌میکند.

۲- ‌‌با محتوای ‌تکراری ‌، ‌محتوای ‌کپی ‌شده ، ‌محتوای ‌ضعیف ، کوتاه ‌و ‌بی‌ارزش ‌ازنظر ‌خوانندگان ‌انسانی ‌به شدت مبارزه خواهد کرد.

۳- ‌مبارزه ‌با ‌مزرعه ‌محتوا ‌و ‌صفحات ‌با ‌کیفیت ‌پایین ‌که ‌بیشتر ‌محتوا ‌را ‌از ‌سایر ‌وب ‌سایت ‌ها ‌جمع ‌آوری ‌میکنند.

۴- ‌مبارزه ‌با ‌جستجوی ‌عدم ‌تطابق ‌محتوا ‌، ‌یعنی ‌برای ‌صفحاتی ‌که ‌محتوای آن، ‌با ‌درخواست ‌کاربر ‌در ‌نتایج ‌جستجو ‌مطابقت ‌ندارد.

۵- ‌حصول اطمینان ‌از ‌اینکه ‌محتوای ‌یک ‌صفحه ‌معین ‌با ‌درخواست ‌کاربر ‌مطابقت ‌دارد ‌یا خیر! ‌

‌‌اهداف ‌گوگل ‌پاندا

۱- شانس نمایش محتوای بی کیفیت ، کوتاه و بی ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت ، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو خواهد داد.

۲- ‌ارتقا ‌رتبه ‌سایت ‌های ‌با ‌کیفیت ‌بالا ‌و ‌کاهش ‌رتبه ‌سایت ‌های ‌با ‌کیفیت ‌پایین ‌در ‌نتایج ‌جستجو.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار

خصوصیات بارز الگوریتم مرغ مگش خوار ، سرعت بالا ، دقت بالا و انتخاب مناسب است.

در گذشته اگر عبارتی را در گوگل جستجو می کردیم، ساعت ها باید در نتایج میگشتیم تا مطلب مورد نظرمان را پیدا کنیم! بعد از کلی جستجو می‌رسیدیم به صفحات اسپم که با محتوای نا مربوط یا تکرار کلمات کلیدی که برای دور زدن گوگل استفاده می کردند و در ردیف اول نتایج گوگل نمایش داده می شدند.

همان صفحاتی که محتوای ضعیف را، با تکرار بسیار زیاد کلمات کلیدی به صفحات اول نتایج جستجو رسانده بودند و یا حتی هیچ محتوای مناسبی نداشتند و کاملا به موضوع جستجو نامرتبط بودند ولی باز هم در صفحات اول جستجوی گوگل جا خوش کرده بودند.

اما گوگل اجازه نداد این داستان ادامه پیدا کند و . به همین دلیل گوگل به این نتیجه رسید که باید به معنای کلمات ، ارتباط آنها و مترادف های آن کلمه توجه بیشتری کند.

از این رو الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird را در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ معرفی کرد ، در حالی که گوگل یک ماه قبل، از این الگوریتم استفاده کرده بود.

علت نام گذاری مرغ مگس خوار برای این الگوریتم “سرعت و دقت” آن است. این الگوریتم با بررسی سریع و دقیق کلمات و مترادف های آن نزدیک ترین نتایج را به شما نشان میدهد و همچنین سایت هایی که محتوای درستی ندارد و از کلمات کلیدی زیاد استفاده کردند را جریمه میکند.

الگوریتم مرغ مگس خوار با استفاده از گراف دانش و جستجوی مفهومی و معنایی به این هدف دست می یابد که کاربر از جستجوی نتیجه راضی باشد، علاوه بر پیدا کردن جواب خود نتایج نزدیک به آن موضوع را هم مشاهده کرده و باعث جلب توجه او میشود تا به سراغ موضوعات دیگر هم برود.

وظایف الگوریتم مرغ مگس خوار

۱- جستجوی مفهوم و معنای عبارت جستجو شده در موتور جستجوی گوگل، به جای جستجوی لزوما خود عبارات کلیدی

۲- درک عبارات محاوره ای کاربران به همراه تجزیه و تحلیل دقیق عبارات جستجو شده کاربر و پیدا کردن مفهوم عبارات کلیدی

۳- شناخت مترادف‌ها ، نمایش نتایج منطبق با مفهوم عبارات سرچ شده و ایندکس صفحات و محتوا و همچنین بررسی رفتار کاربران

۴- پیدا کردن سایت های اسپم یا همان سایت های پر از کلمات کلیدی (keyword stuffing)و بدون محتوا و جریمه آن ها

اهداف الگوریتم مرغ مگس خوار

۱- مهمترین هدف این الگوریتم رضایت کاربر است.

۲- این الگوریتم با درک منظور کاربر و جستجوی معنایی عبارات (semantic search)، نتایجی مشابه عبارت جستجو شده به او نشان میدهد. یعنی منظور و مفهوم کاربر را به طور سریع و دقیق درک کرده و صفحاتی که مرتبط هستند را به نمایش میگذارد و در نتیجه کیفیت نتایج بهتر و بهتر میشود.

۳- عدم نمایش نتایج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوی کاربر و جلوگیری از گسترش صفحات بی کیفیت و بدون کارایی در سطح وب

۴- ایجاد فضای جستجوی کاربر پسند و محاوره ای و ترغیب و تشویق نویسندگان محتوا و وب مسترها به ارائه محتوا و مطالب با کیفیت

نحوه کار الگوریتم مرغ مگس خوار

همانطور که گفته شد، با بررسی کلمه و مترادف ها گوگل بهترین نتیجه ها را به شما نشان میدهد. چگونه؟

الگوریتم مرغ مگس خوار به جای آنکه دقیقا به دنبال همان عبارتی که شما در گوگل جستجو می کنید باشد ، با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) و جستجوی معنایی و مفهومی (Semantic Search) به دنبال معنا ، مفهوم و مترادف عبارت مورد نظر شما در بین صفحات بی شمار گوگل میگردد و این کار را انجام میدهد.

گراف دانش بر روی هدف و جستجوی معنایی کلمات و مفهوم آنها تمرکز میکند ؛ آنها مکمل یکدیگر هستند و وابسته به هم کار میکنند.

به طور مثال فرض کنید که شما عبارت “پرداخت قبوض بانک” رو سرچ کردید، قبل از به وجود آمدن این الگوریتم ممکن بود شما به صفحه اصلی بانک وصل بشید ولی حالا شما با این الگوریتم گوگل مستقیما به صفحه پرداخت قبوض دسترسی پیدا می کنید.

‌گراف ‌دانش ‌چیست؟

‌گراف ‌دانش ‌چیست؟

در این سال های اخیر حتما زمان جستجو کردن درگوگل با یک کادر یا پنل سمت راست در دسکتاپ کامپیوترتان در کنار نتایج جستجو روبرو شده اید، که این کادر علاوه بر نتایج جستجو شامل مطالب و یا موضوعاتی مربوط به عبارت مورد جستجو نیز می باشد، ممکنه این سوال ذهنتون رو درگیر این موضوع کنه که این کادر از کجا وارد موتور جستجوی گوگل شده ، حالا میخوام شما رو با مفهوم گراف دانش یا knowledge graph گوگل آشنا کنم تا این موضوع براتون ملموس تر بشه.

در سال ۲۰۱۲ گوگل قابلیتی به نام گراف دانش که پایه و اساس آن دانش مربوط به اشیا و واقعیت هاست اضافه کرد.

‌گراف ‌دانش ‌پایگاه ‌داده ‌ای ‌است ‌که ‌با ‌جستجوی ‌های ‌کاربران ‌توسعه ‌می ‌یابد ‌و ‌باعث ‌بهبود ‌عملکرد ‌موتور ‌جستجوی ‌گوگل ‌می ‌شود و یک راه تعامل و ارتباط بیشتر کاربران با موضوعات سرچ است. سرچ معنایی گوگل از معنای تک تک کلمات سرچ شده فراتر رفته و نیت و قصد کاربر را از استفاده کلمات درک میکند.

شاید شما تنها نقاشی که از دوره رنسانس میشناسید لئوناردو داوینچی باشد؛ اما میخواهید درباره مهمترین نقاشان آن زمان بدانید پس نام او را سرچ می کنید و در کنار نتایج جستجو پنجره دانش را می بینید که اطلاعاتی درباره لئوناردو داوینچی به همراه دیگر نقاشان که به عنوان علاقه مندی در زیر مطالب لئوناردو داوینچی آورده شده است، به شما میدهد. در نهایت با دیگر نقاشان هم آشنا می شوید مانند مایکل آنجلو، رافائل و….

گوگل با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) سعی بر این دارد که اطلاعاتی درباره مفاهیم واقعی بدست آورد، در واقع اطلاعات در مورد اشیاء دنیای واقعی را جمع آوری میکند. منظور از اشیا هر چیزی که در این دنیا وجود دارد است؛ مانند کتاب، یک شخص، فیلم و….

به عنوان مثال ما اطلاعات مربوط یه یک شخص مشهور را جمع آوری می کنیم؛ مثل تاریخ تولد، زادگاه و …. سپس می توانیم این شخص معروف را به اشیا مختلف در گراف دانش وصل کنیم.

مثلا ؛ نقاشان دوره رنسانس علاقه دارید، با فهمیدن ارتباط بین اشیا یعنی نقاشان و رنسانس، گوگل بهتر منظور شما را میفهمد.

زمانی که به دنبال موضوعی در گوگل هستید، ممکن است قبل از شما افراد دیگری این مطالب را جستجو کرده باشند، گوگل با استفاده از اطلاعات گراف دانش و اطلاعاتی که برای افراد دیگر مفید واقع شده، فرایند پیدا کردن پاسخ برای جستجوی شما را سریع تر کند.

‌‌گوگل ‌با ‌استفاده ‌از ‌گراف ‌دانش ‌جستجوهای ‌کاربران ‌و ‌مطالب ‌روی ‌وب ‌را ‌بهتر ‌درک ‌کرده ‌و ‌سعی ‌بر ‌این ‌دارد ‌که ‌این ‌دو ‌را ‌زیرکانه ‌و ‌هوشمندانه ‌به ‌هم ‌وصل ‌کند ‌تا ‌بهترین ‌نتایج ‌را ‌به ‌کاربر ‌نمایش ‌دهد. ‌تمام ‌دانش ‌جمعی ‌بشر ‌که ‌از ‌طریق ‌موتور ‌جستجو ‌بدست ‌می ‌آید(دقیقا ‌همان ‌مواردی ‌که ‌جستجو ‌می ‌شوند) ‌به ‌ما ‌میگوید ‌چه ‌محتوا ‌و ‌مطالبی ‌برای ‌قراردادن ‌در ‌پایگاه ‌داده ‌جالب ‌است.

گراف ‌دانش ‌هنوز ‌در ‌مراحل ‌اولیه ‌خود ‌است ‌و ‌با ‌گذشت ‌زمان ‌از ‌موتور ‌جستجو ‌تبدیل ‌به ‌یک ‌پایگاه ‌دانش ‌می ‌شود. ‌با ‌پیشرفت ‌و ‌توسعه ‌گراف ‌دانش، ‌هر ‌روز ‌قوی ‌تر، ‌بزرگتر ‌و ‌غنی ‌تر ‌از ‌قبل ‌می ‌شود. این پیشرفت ها باعث میشود که گوگل جستجوی کاربران و محتوای روی وب را بهتر درک کند و این دو را به صورت هوشمندانه به هم متصل کند.

الگوریتم پنگوئن (ضد اسپم)

الگوریتم پنگوئن (ضد اسپم)

گوگل، در آغاز سال های فعالیت خود، موضوع مقالات را از تکرار کلمات کلیدی پیدا می کرد. به این شکل که هر صفحه ای را که کلمه ی کلیدی بیشتر در آن تکرار شده بود، در نتایج بالاتر نشان می داد. در کنار آن، مدتی بعد،  لینک ها عامل مهمی در  رنکینگ سایت شدند و هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار می‌آمد.

و این راهی موفقیت آمیز، برای سایت های اسپم بود و حتی ممکن بود شما با سرچ ساده یک عبارت ، وارد سایتی پر از کلمات کلیدی بی ربط میشدین و یا به یک سایت با محتوای بی پایه با موضوع مورد جستجو تون لینک میشدین، که پر از بک لینک هایی بی اساس و غیر طبیعی بود

بدین ترتیب ، گوگل نیز برای یافتن این سایت‌های اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. در همین راستا الگوریتم گوگل پنگوئن روش‌های تنبیهی را برای سایت‌هایی که چنین اقدامات اسپم‌گونه‌ای انجام می‌دهند، در نظر گرفته است.

گوگل الگوریتم پنگوئن را در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ به عنوان یک فیلتر استفاده کرد. هنگامی که پنگوئن راه اندازی شد ، طبق برآوردهای خود گوگل ، بیش از ۳ درصد از نتایج جستجو را تحت تأثیر قرار داد.

در بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، الگوریتم پنگوئن، چندین بار آپدیت و سپتامبر ۲۰۱۶بزرگترین تغییر که پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد. بروزرسانی پنگوئن عواقب گسترده ای برای دنیای سئو داشت.

الگوریتم پنگوئن ، سایت‌هایی که قصد دارند از طریق روش‌های اسپم  مثل لینک سازی اسپم  ، پر کردن صفحه با  کلمات کلیدی و استفاده کلمات کلیدی غیر مرتبط با موضوع سایت و … در نتایج جستجوی گوگل، تغییر ایجاد کنند را جریمه خواهد کرد.

وظایف الگوریتم پنگوئن

۱- بررسی و پیدا کردن سایت هایی با کلمات کلیدی پر تکرار و یا دارای بک لینک های غیر طبیعی.

۲- جریمه صفحات سایت هایی که شامل بکلینک های غیرطبیعی و بی کیفیت بوده و یا دراری کلمات کلیدی پرتکرار و  نامرتبط هستند.

۳- نکته دیگر اینکه گوگل بعداً فاش کرد که الگوریتم جدید به تنهایی مجازات نمی کند ، بلکه پیوندهای اسپم را کمرنگ می کند.

۴- سایت هایی که برای حذف پیوندهای اسپم اقدام کرده اند از طریق ابزار  Google disavow ، می توانند جایگاه اصلی خود را بدست آورند. البته برای استفاده از این ابزار باید کاملا مراقب بود چون مانند یک شمشیر دولبه عمل خواهد نمود و در صورت استفاده نادرست ، ممکن است ضربه بزرگی به سایت شما وارد شود.

اهداف الگوریتم پنگوئن

۱- مهمترین هدف این الگوریتم، کم کردن تاثیر روش های سئو کلاه سیاه و کنترل اوضاع به دست گوگل است.

۲- بی اعتباری لینک های اسپم و غیرطبیعی ، و مبارزه با استفاده از روش کلمات کلیدی پر تکرار

۳- جلوگیری از رتبه گرفتن سایت‌های بی کیفیت

نحوه ی کار الگوریتم پنگوئن و تاثیر آن در رتبه بندی گوگل

همان طور در موارد بالا گفتم کار این الگوریتم مبارزه با روش های سئو کلاه سیاه است و روش های سئو کلاه سیاه عبارتند از:

  •  لینک سازی اسپم (Link Schemes)
  • استفاده بیش از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

از آنجا که در رتبه بندی سایت ها لینک نقشی اساسی دارد، قبل از الگوریتم پنگوئن ربات های گوگل، برای رتبه بندی و رنک بالا سایت هایی را انتخاب میکرد که از تعداد لینک های بیشتری استفاده کرده است، در نتیجه ممکن بود محتواهای بی کیفیت هم در رتبه های بالا دیده شوند.

الگوریتم پنگوئن در فواصل زمانی متعددی شروع به بررسی سایت های موجود می کند و در این بین، سایت های اسپمی که حاوی کلمات کلیدی پرتکرار و یا بک لینک های اسپم و پولی هستند را پیدا و جریمه می کند. جالب است بدانید که این الگوریتم در آپدیت های بعدی به جای بررسی صفحات اصلی سایت شروع به نظارت بر روی کل صفحات سایت ها نمود، که این کار باعث بالا رفتن کارایی در نتایج جستجو شد.

گوگل با درک کردن فرایند دریافت لینک، سایت هایی معتبر و با لینک ها طبیعی را شناسایی و با رتبه بهتر نمایش داد، و سایت هایی که از اسپم استفاده کرده بودند به اخرین رتبه ها فرستاده شدند.

در ابتدا الگوریتم پنگوئن کل سایت هایی را که اسپم شناسایی می نمود؛ جریمه می کرد ولی در آپدیت های بعدی فقط صفحات اسپم سایت را جریمه می کرد. جریمه بدین صورت بود که کل صفحات اسپم از ایندکس گوگل حذف شده و یا فقط عبارات اسپم حذف می شدند.

همچنین، الگوریتم پنگوئن، بر روی لینک های داخلی و دریافتی تمرکز داشت و توجهی به لینک های خارجی نداشت؛ اما در آپدیت های جدید این مشکل را حل و لینک های خروجی را هم مورد بررسی قرار داد. به روزرسانی پنگوئن عمدتا علیه صفحات اسپم با هدف بهینه سازی نتایج جستجو برای کاربران انجام می شود. این پیشرفت با بهبود کیفیت وب سایت های فنی با محتوای با کیفیت بالاتر حاصل شد.

الگوریتم سندباکس (sandbox algorithm)

الگوریتم سندباکس (sandbox algorithm)

چرا سایت های نوپا تا مدتی، بین صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل نیستند؟

زمانی در گوگل به دنبال چیزی میگردید و چیزی که شما متوجه آن نمی شوید و توجه شما را جلب نمی کند این است که در هر دقیقه بیش از ۳۰۰ وبسایت جدید ایجاد می شود.

وب سایت های جدید به درستی توسط گوگل ایندکس شده اند ، اما آنها حتی برای کلمات کلیدی و عبارات کم رقابت هم ، رتبه ای ندارند ولی در سایر موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو رتبه خوبی کسب کردند.

گوگل از سال ۲۰۰۴ ، برای حل مشکل رتبه بندی وب سایت ها ، ایجاد رقابت عادلانه در رتبه بندی و دسترسی سریع کاربران به صفحات با کیفیت ، از الگوریتم یا بهتره بگم تئوری سندباکس استفاده کرد. سندباکس گوگل مانند یک فیلتر برای مهمترین کلمات کلیدی شماست و صفحات شما ترافیک ارگانیک را جذب می کند اما نه به اندازه معمول.

این جعبه شنی گوگل یک محیط آزمایشی برای سایت های نوپا است؛ تا در این مدت ، گوگل از کیفیت و از اسپم نبودن سایت ها اطمینان حاصل کند. در واقع گوگل برای جلوگیری از پیشرفت سایت‌های اسپم در نتایج گوگل، الگوریتم سندباکس را رونمایی کرد.

قراردادن سایت‌ها در سندباکس موجب شد، سایت‌های تازه تاسیس نتوانند با فریب دادن گوگل، به سرعت در صفحه اول نتایج قرار بگیرند و باید مدتی (بین ۱ تا ۶ ماه) را در سندباکس (به اصطلاح جعبه شنی) بگذرانند تا گوگل بتواند از کیفیت محتوای آنها مطمئن شود. البته این زمان دقیق نیست ، مواردی کمتر از یک ماه نیز مشاهده شده است و برای هر وب سایت متفاوت خواهد بود.

سندباکس گوگل هرگز به طور رسمی توسط گوگل تأیید نشده است. اما بسیاری متخصصین سئو از وجود آن اطمینان دارند.

وظایف ‌‌‌الگوریتم ‌‌‌سندباکس ‌‌‌گوگل

۱- بررسی ‌‌‌عملکرد ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید ‌‌‌تا ‌‌‌زمان ‌‌‌مطمئن ‌‌‌شدن ‌‌‌از ‌‌‌اعتبار ‌‌‌و ‌‌‌کیفیت ‌‌‌سایت

۲- ایجاد ‌‌‌ارتباط ‌‌‌بین ‌‌‌بهترین ‌‌‌و ‌‌‌با ‌‌‌کیفیت ‌‌‌ترین ‌‌‌سایت ‌‌‌ها، ‌‌‌در ‌‌‌بین ‌‌‌صفحات ‌‌‌نتایج ‌‌‌ ‌‌

۳-‌‌ ‌‌‌جلوگیری ‌‌‌از ‌‌‌پیشرفت ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌اسپم.
‌‌‌

اهداف ‌‌‌الگوریتم ‌‌‌سندباکس ‌‌‌گوگل

‌‌‌‌‌‌۱- تفکیک ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید ‌‌‌از ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌موجود ‌‌‌جهت ‌‌‌رتبه ‌‌‌بندی ‌‌‌عادلانه ‌‌‌موتور ‌‌‌جستجوی ‌‌‌گوگل

۲- ‌‌‌‌‌‌به ‌‌‌وجود ‌‌‌آمدن ‌‌‌فرصتی ‌‌‌برای ‌‌‌تغییر ‌‌‌و ‌‌‌بهبود ‌‌‌ساختاری ‌‌‌و ‌‌‌محتوایی ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید

۳-‌‌‌ ‌‌‌آماده ‌‌‌سازی ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌جدید ‌‌‌برای ‌‌‌ورود ‌‌‌به ‌‌‌دنیای ‌‌‌پر ‌‌‌فراز ‌‌‌و ‌‌‌نشیب ‌‌‌اینترنت ‌‌‌و ‌‌‌تعیین ‌‌‌استراتژی ‌‌‌

۴- ‌‌‌‌‌‌جلوگیری ‌‌‌از ‌‌‌بالا ‌‌‌رفتن ‌‌‌رتبه ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌اسپم ‌‌‌و ‌‌‌بی ‌‌‌محتوا ‌‌‌که ‌‌‌سعی ‌‌‌در ‌‌‌گول ‌‌‌زدن ‌‌‌موتور ‌‌‌جستجوی ‌‌‌گوگل ‌‌‌دارند
۵- دسترسی ‌‌‌سریع ‌‌‌تر ‌‌‌کاربران ‌‌‌به ‌‌‌سایت ‌‌‌های ‌‌‌با ‌‌‌محتوای ‌‌‌با ‌‌‌کیفیت ‌‌‌تر ‌‌‌

۶- ‌‌‌به ‌‌‌وجود ‌‌‌آمدن ‌‌‌فضای ‌‌‌رقابتی ‌‌‌عادلانه

نحوه کار الگوریتم سندباکس

اکثرا فکر میکنند سندباکس، الگوریتمی است که سایت را مدتی جریمه میکند و از پیشرفت جلوگیری می کند اما اصلا اینطور نیست!

پس چگونه است؟! سندباکس با در اختیار گذاشتن این زمان به شما کمک میکند تا اسپم ها و روش های کلاه سیاه را از سایت خود حذف کنید و به صورت اخلاقی آن را بهبود ببخشید. با توجه به دوره ای که در سندباکس قرار دارید میتوانید برای بهبود وبسایت خود تلاش کنید.

البته ممکن است که سندباکس برای همه فعل نشود، یا اگر فعال شود متوجه آن نشوید زیرا ممکن است پیشرفت بسیار کند باشد و یا آنقدر سریع و ناگهانی اتفاق بیفتد که متوجه سندباکس بودن سایت بشوید.
اما با چک کردن ابزار سرچ کنسول گوگل وب سایت خود ، میتوانید از عملکرد سیگنال های کلمات کلیدی سایت خود مطلع شوید و بعد از مدتی ثبات ، می بینید که سیگنال ها روند صعودی پیدا می کنند و این نشان دهنده این است که سایت شما با موفقیت از سندباکس خارج و وارد دنیای رقابتی اینترنت شده است.

الگوریتم دزد دریایی

الگوریتم دزد دریایی

سالها پیش وقتی دنیای وب اونقدر رونق نگرفته بود اگه از قانون کپی رایت برای کاربرا حرف میزدی یک موضوع گنگ و بی کاربرد می بود.

شاید در هنگام جستجو در مورد عبارتی، در چند وبسایت مطالبی مشابه هم دیده باشید. یا حتی محتوای سایت خود را به صورت کپی شده در سایت دیگری ببینید. در دریای بزرگ وب همیشه سایت هایی وجود دارند که به جای ساخت محتوای مختص به خود، از سایت هایی دیگر مطالب را برمیدارند و حق کپی رایت را رعایت نمیکنند.

گوگل همیشه برای جلب رضایت کاربران خود ، خواستار محتوای اختصاصی بوده و کاربران را به تولید محتوای اختصاصی و کاربردی تشویق می کند. گوگل برای بالا بردن رضایت کاربراش ، تمام تلاشش رو برای حفظ سلامت دنیای وب میکنه که اینکارو با الگوریتم دزد دریای یا Pirate گوگل انجام میده و

گوگل در سال ۲۰۱۲ الگوریتمی دزد دریایی برای جلوگیری از کپی مطالب وب و جلوگیری از نقض قوانین کپی رایت رونمایی کرد. صفحات و محتواهایی که الگوریتم دزد دریایی آنها را مورد بررسی قرار می دهد عبارتند از هر چیزی که در سایت قرار میگیرد مثل تصویر، محصول، صدا، متن و…

این الگوریتم می تواند سایت های مرجع را از سایت هایی که کپی بردار و متقلب محسوب می شوند تشخیص دهد و مطالب و صفحات سایت های اصلی و مرجع را در رتبه های بالای نتایج جستجو نمایش داده و مطالب و صفحات سایت های کپی بردار را به جایگاه های بسیار پایین تری منتقل میکند .

الگوریتم دزد دریایی با دامنه شما کاری ندارد و بیشترین تاثیر را بر روی صفحات سایت شما در نتایج جستجو خواهد گذاشت.این الگوریتم گوگل هیچگاه صفحات سایت های کپی کننده را از نتایج حذف نمیکند بلکه فقط رتبه آنها را در نتایج جستجو به شدت کاهش میدهد.

نکته مهم: متاسفانه سایت هایی که تراست رنک و برندینگ قوی تری دارند، کمتر زیر ذره بین این الگوریتم قرار می گیرند و گاها کپی می کنند و بالای منبع اصلی قرار می گیرند.

وظایف الگوریتم دزد دریایی

۱- پیدا کردن سایت های ناقض حقوق کپی رایت (DMCA)

۲- تشخیص و نمایش سایت های اصلی و مرجع در نتایج بالا

۳- پایین آوردن رتبه سایت های متخلف حقوق کپی رایت در لیست رتبه بندی گوگل (google Ranking)

‌ اهداف الگوریتم دزد دریایی

۱- جلوگیری از کپی مطالب وبسایت‌ها و جلوگیری از نقض قوانین کپی رایت

۲- جلوگیری از سایت هایی که توسط سیستم قانون گذاری کپی رایت گوگل (ِDMCA) شناسایی و گزارش شده اند.

۳- فرهنگ سازی رعایت قانون کپی رایت در دنیای وب.

۴- ایجاد امنیت برای محتوا نویسان وب.

۵- رتبه بندی عادلانه گوگل با غربالگری وب سایت ها و کشف سایت های ناقض حقوق کپی رایت.

نحوه کار الگوریتم دزد دریایی گوگل

گوگل هر مدت یکبار شروع به بررسی صفحات نتایج جستجوی خودش میکنه و در این بین سایت های با رتبه بالایی که پر از محتوای کپی شده از سایت های دیگه هست رو پیدا میکنه و رتبه این سایت ها رو ازشون میگیره.

در اصل میتونم بگم گه الگوریتم دزد دریایی گوگل ابتدا سارقین محتوا را پیدا کرده و جایگاه و رتبه بندی آنها را در نتایج موتورهای جستجو تغییر خواهد داد. به این ترتیب که وبسایت اصلی را شناسایی می‌کند و سپس رتبه بندی بهتر را به تولید کننده اصلی محتوا داده و سایر وبسایت ها با افت شدید رتبه مواجه خواهند شد.

خوب حالا شاید بپرسین چرا هر مدت یکبار الگوریتم دزد دریایی گوگل وارد عمل میشه،چون هم سایت های جدیدی که وارد دنیای وب شده اند نیازی به بررسی دارند و هم ممکنه بعضی سایت ها اشتباها توسط الگوریتم دزد دریایی فیلتر شده باشند که باید دوباره رتبه اصلی خودشون به اونها برگردانده بشه و یا برعکس بعضی از سایت هایی که از چشم این فیلتر دزد دریایی دور موندن کشف و جریمه بشن.

هرچند، باید بگم که درسته امنیت محتوای شما توسط دزد دریایی گوگل یجورایی تامین میشه ولی شما هم باید از محتوای تولید شده خودتون محافظت کنید و در صورت شناسایی کپی محتوا تون، به گوگل اونو گزارش بدین تا بتونید تو این دریای مواج وب از شر دزدان دریایی گوگل در امان باشید.

برای شکایت از سایت هایی که مطالب شما را کپی کرده اند باید از آدرس زیر استفاده کنید:

https://www.google.com/webmasters/tools/dmca-dashboard

کلیک بر روی Create a new notice و سپس فرم را با زبان انگلیسی پر کنید. حتما توجه داشته باشید که دلایل خود را کامل توضیح دهید و آدرس سایت هایی که مطالب شما را کپی کرده اند هم بنویسید. در نهایت گوگل با توجه به دلایل و سایت ها و محتوا کارهای لازم را انجام میدهد. البته برای پاسخ گوگل باید مدت زمان زیادی در انتظار باشید!

الگوریتم دزد دریایی چه سایت هایی را هدف قرار می دهد؟!

  • سایتی که تمام مطالب خود را از یک سایت کپی می کند.
  • سایتی که تمام محتوای آن از چند سایت دیگر کپی شده است.
  • سایت هایی که برخی از منابع آن کپی است.
  • سایت هایی که چند جمله ای در محتوای خود کپی دارند.

در هر صورت هر محتوای کپی شده ای داشته باشید، از طرف گوگل توسط این الگوریتم شناسایی و جریمه می شوید.

معرفی مزایای سئوی محلی

سئوی محلی چیست؟

آیا می دانید مشتریان در جستجوی بهترین محصولات و خدمات در نزدیکی خود هستند؟

سئو محلی با افزودن اطلاعات جغرافیایی شما به فهرست موتورهای جستجو کار می کند و این امکان را می دهد که آسان تر بر اساس موقعیت مکانی مشتری پیدا کنید.

فرض کنید در یک محله ی نا آشنا و جدید هستید ، وقت ناهار است و شما به شدت احساس گرسنگی میکنید. ولی با نقشه و مکانهای این محل جدید آشنایی ندارید.

سریعا گوشی را برداشته و تصمیم میگیرید سری به گوگل بزنید و سرچ کنید :

رستوران ! یا رستوران نزدیک به من!

و دقیقا رستوران های نزدیک به خود را دریافت می کنید! و تعجب می کنید و از هوش گوگل متحیر می مانید. چطور ممکن است؟

براساس آمار گوگل ، ۴۶٪ از کل جستجوها دارای “هدف محلی” هستند.

سئو محلی یا بهینه سازی موتور جستجو برای کسب و کار های محلی ، که گاهی به آن بازاریابی جستجوی محلی نیز گفته می شود نوعی از سئو است که تمرکز آن روی کسب و کار های محلی بوده و برای معرفی یک موقعیت مکانی خاص انجام می‌شود.

سئوی محلی از طریق روشهای مختلفی حاصل می شود که برخی از آنها با آنچه که در سئو استاندارد انجام می شود ، بسیار متفاوت است.

در واقع مجموعه تکنیک ها و فرآیند بهینه سازی است که به منظور افزایش رتبه‌ی سایت در بین کسب و کارهای محلی ، صورت می گیرد و باعث می شود پس از اینکه مشتری کالا، خدمات یا مکانی را در گوگل جستجو کرد، کسب و کار شما را به عنوان نزدیک ترین موقعیت مکانی به خود را پیدا کند. جستجوی محلی برای کسب‌وکارهای کوچک یک امتیاز قدرتمند و بزرگ محسوب می‌شود.

سئوی محلی به مشاغل کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی در کمترین زمان ارائه دهند و بدین صورت جذب مشتری های هدفمند بیشتر خواهد شد.

رعایت فاکتور هایی از قبیل : درج آدرس دقیق و کد پستی، تلفن با کد شهر و نام در تمام صفحات وب ، تکراری نبودن محتوا ، معرفی و لینک دهی در سایت های دیگر، حتی به هنگام استفاده از مطالب شما، سرعت سایت، فعال بودن شبکه اجتماعی و درج نظرات کاربران باعث بالا رفتن رتبه در سئو محلی می‌شود.

برای جمع آوری اطلاعات برای جستجوی محلی ، موتورهای جستجو بر روی سیگنال هایی از جمله محتوای محلی ، صفحات پروفایل اجتماعی ، پیوندها و استنادها تکیه می کنند تا مناسب ترین نتایج محلی را به کاربر ارائه دهند.

معرفی مزایای سئوی محلی

۱- به طور کاملا رایگان می‌توان آن را ایجاد نمود.

۲- نیاز به تبلیغات برای کسب و کارها بسیار کاهش می‌یابد.

۳- هزینه هایی که صرف تبلیغات می‌شوند کاهش می‌یابد.

۴- دارای ماندگاری دائم و عمر طولانی نسبت به تبلیغات دارد.

۵- باعث افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد شد و درنتیجه فراهم شدن مشتریان جدید.

۶- به مشتریان بالقوه کمک می کند تا تجارت شما را کشف کنند.

۷- مشتریان، شما را پیش از سایر رقبا‌ خواهند دید.

۸- کسب اطلاعات مهم درباره‌ی مشتریان و خواسته های آن ها.

۹- ایجاد آگاهی درباره برند شما کمک کرده و اعتبار برند شما را افزایش می دهد.

۱۰- کسب و کار شما هم در سرچ های محلی و هم در سرچ های ارگانیک برای تمام افراد قابل مشاهده خواهد بود.

۱۱- گوگل نتایج جستجوی خود را بر اساس جستجوی محلی یا مکان جغرافیایی کاربران رتبه بندی میکند.

موقعیت مکانی و محلی

الگوریتم کبوتر گوگل

نتایج مفید بر اساس موقعیت مکانی و محلی

گوگل با ارائه الگوریتم کبوتر توانست عبارت های جستجو شده توسط کاربران که مربوط به مکان و لوکیشن بودند را راحت تر بررسی کند و بهترین نتایج را به کاربر خود نشان دهد و همچنین به بهبود نتایج جستجو شده کمک کند.

در یک تعریف ساده درباره الگوریتم کبوتر می توان گفت: زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می کند گوگل آن را بررسی می کند، اگر این عبارت مربوط به یک مکان و یا کسب و کار باشد، گوگل نزدیکترین و بهترین نتیجه را پیشنهاد می دهد.

گوگل با معرفی الگوریتم کبوتر در سال ۲۰۱۴ کمک زیادی به نتایج جستجو با توجه به در نظر گرفتن موقعیت مکانی ما کرد.

وظایف الگوریتم کبوتر

۱- جستجوی محلی مرتب سازی نتایج جستجو شده بر اساس موقعیت مکانی شما است. یعنی اگر عبارت های جستجو شده توسط شما مربوط به مکان و لوکیشن باشد، گوگل بهترین نتایج را به شما پیشنهاد می دهد.

۲- مهمترین وظیفه Pigeon Algorithm چک کردن و ارجاع عبارت مورد جستجوی کاربر و پیدا کردن نزدیک ترین کسب و کارها بر اساس لوکیشن (موقعیت مکانی) افراد است.

اهداف الگوریتم کبوتر

۱- موقعیت مکانی یا لوکیشن، معیار جدید گوگل برای رتبه‌بندی است. هدف اصلی این الگوریتم کمک به کسب و کارهای محلی است. به وجود آوردن یک رابطه مستقیم بین نتایج جستجوی محلی و دنیای وب، از اهداف Pigeon Algorithm است.

۲- به گوگل کمک میکند تا به مکان های نزدیک کاربر توجه بیشتری کند و نتایج جستجو را بهتر از همیشه به کاربران خود نشان دهد.

۳- الگوریتم کبوتر گوگل با به کارگیری سئوی محلی سعی بر معرفی و ارائه اطلاعات دقیق از کسب و کارها دارد و با افزایش کارایی و سرعت بخشیدن نتایج جستجوی گوگل بر اساس مکان و خواسته ی کاربر ، امکان ایجاد فرصت جذب بهتر و بیشتر کسب و کارهایی که در اطراف کاربران هستند را دارد.

نحوه کار الگوریتم کبوتر

برای فهمیدن اینکه الگوریتم کبوتر چگونه کار میکند با یک مثال ساده توضیح می دهیم.

در گوگل عبارت فروشگاه های کفش نزدیک من را جستجو کنید. گوگل با بررسی این عبارت متوجه آن میشود که شما به دنبال نزدیکترین و بهترین نتایج در نزدیکی خود هستید پس نتایجی را به شما نشان می دهد که بهترین باشند.

با توجه به توضیح بالا ، گوگل با الگوریتم کبوتر مکان شما را تشخیص می دهد و می تواند فروشگاه های کفش نزدیک شما را پیدا کند.

زمانیکه عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی یا یک کسب و کار محلی اشاره دارد، فاکتورهایی مانند فاصله مکانی،  ساعت کاری و سهولت دسترسی حتی از میزان اعتبار سایت یا محتوای قرار گرفته در آن مهم‌تر خواهند بود.

در اصل تمرکز الگوریتم کبوتر گوگل روی سئوی محلی(Local Seo) و جستجوگر محلی (Local Searcher) است ،که بهتر است توضیحی مختصر درباره این دو داده تا خیلی بهتر کارایی این الگوریتم گوگل را درک کنید.

جستجوگر محلی (Local Searcher)

کار این جستجوگر بدین صورت است که لوکیشن عبارت مورد جستجوی شما را پیدا می کند. یعنی مثلا اگر عبارت پمپ بنزین را جستجو کنید ، گوگل سعی میکند نزدیک ترین پمپ بنزین را برای شما پیدا کند.

سئوی محلی (Local Seo)

در کل کار سئو بهینه سازی نتایج مورد جستجو است که در این الگوریتم فرصتی را برای کسب و کارها ایجاد میکند تا اطلاعات دقیق و مکان کسب و کار خود را بتوانند سریع تر و با دسترسی بیشتر در اختیار کاربران نزدیک به کسب و کارشان قرار دهند.

حالا دیگر متوجه شدید که این الگوریتم کبوتر گوگل چقدر سریع و دقیق می تواند کار شما را راحت تر کند. فراسئو توصیه میکند که اگر صاحب کسب و کار هستید بهتر است با وارد کردن لوکیشن کسب و کارتان به راحتی هم به آن رونق بدهید و هم دسترسی را برای کاربران اطرافتان راحت تر کنید.

الگوریتم Page Layout

الگوریتم Page Layout یا الگوریتم طرح بندی از جمله الگوریتم های گوگل است که در ۱۹ ژانویه سال ۲۰۱۲ به نام ” Top heavy” یا ” The above the fold ” منتشر شد.

این الگوریتم نسبت به سایت هایی از تبلیغات زیاد و آزاردهنده استفاده می‌کنند حساس است و تبلیغات در بالای صفحه، پاپ آپ ها، فلش ها را پس از شناسایی جریمه کرده و از قطار گوگل خارج می کند.
با توجه به نام این الگوریتم ؛ می‌توان دریافت که به قسمت بالایی صفحه‌ی سایت ها کار دارد و به مخالفت با آن ها بر خواهد آمد. اما اسلایدر ها مورد هدف این الگوریتم نیست.

وظایف الگوریتم پیج لایوت

۱- شناسایی تبلیغات پر حجم در سایت است؛ که موجب رنجش خاطر مخاطب می‌شود.

۲- شناسایی سایت ها با تبلیغاتی بیشتر از محتوا و غیر جذاب برای مخاطب به دلیل ازدیاد تبلیغات.

۳- کاهش اعتبار و رتبه ، و جریمه کردن سایت هایی که ایرادات گفته شده را دارند.

اهداف الگوریتم پیج لایوت

۱- اهداف الگوریتم طرح بندی مانند الگوریتم های معروفی چون پاندا سطوح گسترده‌ی محتوای متنی را در بر نمی‌گیرد، بلکه برخلاف آن ها این الگوریتم به محتوای تصویری با حجم بالا و تبلیغات در بالای صفحه، تبلیغات با حجم زیاد در وسط صفحه یا گوشه ها ، پاپ آپ ها، فلش ها و به طور کلی هر نوع تبلیغی که باعث کندی و لود سایت شود؛ یا برای کاربران جذاب نباشد و باعث شود کاربر برای رسیدن به محتوا صفحه را اسکرول ( scrolling ) کند؛ برخورد می‌کند.

۲- الگوریتم پیج لایوت گوگل با هدف حمایت کاربران طراحی شده است و صاحبان وب را شامل نخواهد شد.

عملکرد الگوریتم پیج لایوت

الگوریتم طرح بندی در گوگل، نسبت به سایت هایی که بیش از حد، از تبلیغات استفاده می‌کنند حساس است؛ اکثر آن ها را که با تبلیغات زیاد در بالای صفحه، گوشه ها و وسط صفحه باعث کندی سایت، و در نتیجه آن عدم جذابیت برای مخاطب و اعصاب خوردی او می‌شوند؛ پس از شناسایی جریمه می‌کند.

البته گوگل با آگاهی از اینکه امروزه تبلیغات یکی از منابع در آمد عموم سایت ها می‌باشد؛ با سایت هایی که به طرز مناسب و درست و با در نظر گرفتن رضایت کاربران تبلیغ می‌کنند؛ مشکلی ندارد. چنانچه از زمان انتشار این الگوریتم از هر ۱۰سایت تنها ۱ سایت جریمه شدند.

الگوریتم پیشنهادات گوگل

الگوریتم پیشنهادات گوگل

بررسی شود گراف دانش با گوگل ساجست چه تفاوت هایی دارند؟

الگوریتم گوگل کافئین (حمایت از محتوای سایت)

‏ گوگل کافئین یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد ‏. این الگوریتم ‏در سال ۲۰۱۰ ‏پس از نقد و بررسی های مختلفی که از سمت سئوکار های مختلف برای ‏رفع ایرادات و بهبود ‏آن انجام گرفت؛ منتشر شد.‏ الگوریتم کافئین الگوریتمی بود که جانشین سیستم ‏index‏ گوگل شد.‏

‏در نحوه عملکرد این الگوریتم می توان آن را مغز انسان مقایسه نمود ؛ به گونه ای که بسیار سریع و با ‏دقت ‏بسیار بالا عمل می‌کند.‏

در این نوع الگوریتم دستورها مرتبا به صورت ‏live‏ یا زنده به ربات ها ارسال می‌شود و در تمام لحظات وب سایت ها بررسی می شوند و و در صورت مشاهده‌ی اعمال تغییر در محتوا‌ی هر ‏وب سایت، بلافاصله محتوای جدید جایگزین می گردد به گونه ای که ‏همواره صد ها هزار صفحه در کوتاه ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

یکی از ویژگی های الگوریتم کافئین ، مقیاس پذیری آن است.‏ زیرا در کوتاه‌ترین زمان ، امکان ایندکس کردن صفحات سایت در مقیاس بسیار وسیع وجود دارد.

با این الگوریتم ، سرعت بارگذاری نتایج جستجو نسبت به قبل دو برابر شد.‏ گوگل کافئین در یک پایگاه ‏می‌تواند ۱۰۰ میلیون گیگا بایت اطلاعات را ذخیره و هر روز تا ۱۰۰ ‏هزار گیگ اطلاعات اضافه کند.‏
‏ این الگوریتم محتوای شبکه های اجتماعی را نیز مورد بررسی قرار می دهد.‏

وظایف الگوریتم گوگل کافئین

۱- این الگوریتم به دنبال محتوای به روز ‏و جدید می‌باشد.

۲- از نمایش محتوای کهنه و تاریخ مصرف گذشته جلوگیری می کند.

۳- جستجوی ‏Live‏ در بین محتوای سایت و پیدا کردن سریع صفحات جدید ‏

۴- ثبت و ایندکس صفحات وب سایت ها ‏و نمایش نتایج بهتر و منسجم تر

اهداف الگوریتم گوگل کافئین

۱- هدف اصلی گوگل از ارائه این الگوریتم حمایت از محتوای سایت می‌باشد. ‏

۲- افزایش سرعت در بروز رسانی محتوا که نتیجه آن بهبود کیفیت محتوا و دسترسی به محتوای تازه تر خواهد بود.

۳- سرعت بیشتر، ایندکس بهتر و همینطور نمایش نتایج مرتبط تر ویژگی این الگوریتم است.

‏ الگوریتم ‏Possum‏ (موش کور گوگل)

الگوریتم موش کور کاربرد و عملکرد مشابهی با الگوریتم کبوتر گوگل دارد.‏ برای اینکه گوگل سایت ها را مورد بررسی قرار دهد از الگوریتم های مختلفی بهره می ‏گیرد که وظیفه ‏اصلی ‏این الگوریتم ها بررسی یک سایت از لحاظ اصول سئو می باشد.

‏سئوی محلی نیز نوعی از بهینه سازی است که به کاربران این اجازه را می دهد تا کسب و کار های مورد ‏نظر ‏خود را که در نزدیکی آن ها قرار دارد، پیدا کنند. ‏

الگوریتم موش کور یا ‏ ‏Possum‏ گوگل فرآیندی است که توسط موتور جستجو انجام می شود، تا سئو ‏محلی ‏را ‏مورد بررسی قرار دهند. این الگوریتم که کاربرد و عملکرد مشابهی با الگوریتم کبوتر در سال ‏‏۲۰۱۶ ‏آخرین بروزرسانی خود را انجام داد و گوگل آن را ‏رونمایی کرد.

‏این الگوریتم به بررسی و تحلیل نتیجه های حاصل از لوکال سئو می‌پردازد و برای بهبود رتبه‌ی آن ها ‏و ‏حاصل شدن نتایج بهتر هم برای دارندگان کسب و کار محلی و هم مشتریان و کاربران تلاش می‌کند.‏

تاثیر اصلی الگوریتم موش کور روی نتایج سئو محلی و گوگل مپ بود و در حال حاضر به عنوان مهم ترین و ‏بزرگ ترین تغییر پس از الگوریتم کبوتر گوگل در جستجوی محلی ‏می‌باشد.‏ این الگوریتم را می توانیم ‏تکمیل کننده سئو محلی بنامیم.‏‏ ‏

با موش کور کسب وکار های نوپا در نتایج محلی سئوی بهتری خواهند داشت.‏ این الگوریتم باعث شد نتایج ‏سئو محلی برای کاربران دقیق تر از قبل شود ‏و‏ تصمیم می گیرد که چه زمانی یک بیزنس، در نتایج محلی ‏گوگل نمایان شود و چه زمانی در نتایج نشان داده نشود. گوگل پس از معرفی الگوریتم موش ‏کور ‏یا ‏possum‏ ، حساسیت بسیاری روی یکپارچگی آدرس برای کسب و کارها نشان ‏داد.‏

فاکتور های مهم الگوریتم موش کور

الگوریتم موش کور یا ‏possum‏ ، بر روی کسب و کارهای زیر تاثیر می گذارد:‏

۱- کسب و کارهای خارج از محدوده شهر

۲- کسب و کارهایی که در یک آدرس یکسان هستند

۳- کسب و کارهای متعلق به یک شرکت مادر

وظایف الگوریتم موش کور

۱- دقت در جستجو های محلی را تا سطح بهتری بهبود میبخشد.‏

۲- باعث ایجاد تغییرات و تنوع در نتایج جست و جوی محلی می‌شود.‏

۳- این الگوریتم به بررسی و ارزیابی نتایج حاصل از لوکال سئو می‌پردازد.‏

۴- تاثیر اصلی الگوریتم موش کور روی نتایج سئو محلی و گوگل مپ بود.‏

۵- ‎الگوریتم‎ ‎موش‎ ‎کور‎ ‎گوگل را می توانیم تکمیل کننده‎ ‎سئو‎ ‎محلی بنامیم.‏

۶- این الگوریتم باعث شد ‏‎ ‎نتایج‎ ‎سئو‎ ‎محلی برای کاربران دقیق تر از قبل شود.‏

۷- تصمیم می گیرد که چه زمانی یک‎ ‎بیزنس، در نتایج محلی گوگل نمایان شود.

۸- با موش کور‎ ‎کسب‎ ‎وکار های‎ ‎نوپا در نتایج محلی‎ ‎سئوی بهتری خواهند داشت.‏

۹- این الگوریتم تشخیص میدهدد یک‎ ‎وب‎ ‎سایت چه زمانی در نتایج نشان داده نشود.‏

۱۰- سئوی محلی سایت ها را به طور دوره ای ارزیابی کرده و رتبه بندی کسب و کار ها را انجام می دهد.‏‎

اهداف الگوریتم موش کور

۱- نمایش متنوعی از کسب و کار ها برای رضایت بیشتر کاربران.‏

۲- تمایز کردن کسب و کارهای متفاوتی که در یک مکان واقع شده اند.‏

۳- ادغام کردن کسب و کارهای هم اسمی که مدیر آن ها یک نفر است.‏

۴- نمایش و ارزیابی کسب و کار هایی که در خارج از محدوده شهر هستند.‏

۵- جستجوی محلی عملکرد دقیق تری نسب به جستجوی ارگانیک خواهد داشت.‏

۶- باعث رونق و رقابت کسب و کارهای کوچک با کسانی که کارشان بزرگ است و رونق گرفته.‏


عملکرد اگوریتم موش کور

همانطور که اشاره کردم ، “‏Possum‏” به روزرسانی در الگوریتم رتبه بندی جستجوی ‏محلی ‏Google‏ است ‏و تصمیم می گیرد چه موقع کسب و کارها در نتایج جستجوی محلی نشان ‏داده شود ، و گاهی اوقات فیلتر ‏کردن لیست های کسب و کار از نتایج جستجو. این بدان معنی ‏است که برخی از مشاغل محلی ممکن است ‏همیشه برای یک جستجوی یکسان ظاهر نشوند.‏

کسب و کار های نوپا یا خارج از محدوده‌ی شهر به واسطه این الگوریتم از رتبه بندی بهتری نسبت به قبل ‏برخوردار شدند.‏

یکپارچگی آدرس از اهمیت زیادی برخوردار است؛ یعنی باید در تمام فضای مجازی و اینترنت از یک نام و ‏آدرس مشترک استفاده کنید تا باعث رتبه بندی بهتر شود.‏

مکان فیزیکی که در حال حاضر یک کسب و کار دارد اهمیت بیشتری نسبت به مکان قبلی آن دارد و تمام ‏فعالیت ها به منظور بهبود رتبه می‌بایست با آدرس جدید منطبق شود.‏

جستجوی محلی عملکرد دقیق تری نسبت به جستجو ارگانیک دارد.‏

الگوریتم موش‎ ‎کور یا ‏‎ possum‏ ، بر روی کسب و کارهای زیر تاثیر می گذارد:‏

 ۱- کسب و کارهای خارج از محدوده شهر

۲- کسب و کارهایی که در یک آدرس یکسان هستند

۳- کسب و کارهای متعلق به یک شرکت مادر

۴- همه چیز درباره ‏‎ ‎الگوریتم‎ ‎موش‎ ‎کور‎ ‎گوگل

گوگل پس از معرفی‎ ‎الگوریتم‎ ‎موش‎ ‎کور یا ‏‎ possum، حساسیت بسیاری روی یکپارچگی آدرس برای ‏کسب و کارها نشان داد.‏

وبمسترها می توانستند مشتریان و کاربران نزدیک به موقعیت خود را پیدا کنند در نتیجه شانس موفقیت آن ‏ها بیشتر خواهد شد.‏

الگوریتم فرد(Fred)

الگوریتم فرد(Fred)

الگوریتم فرد در تاریخ ۸ مارس سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. این الگوریتم به عنوان جدیدترین الگوریتم های گوگل شناخته می‌شود و با محتواهای کوتاه و بلند آن هم به گونه‌ای نامناسب برخورد داشته و علاوه بر این موارد با سایت‌هایی که تبلیغ محور هستند نیز برخورد خواهد داشت.

الگوریتم فرد بدین صورت کار می‌کند که وب سایت‌هایی که دستورالعمل‌های گوگل را نقض می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهد. اکثر سایت‌ها تحت تأثیر وبلاگ‌هایی هستند که مطالب کوتاه و کم کیفیت را ارائه می‌دهند که به نظر می‌رسد بیشتر به منظور ایجاد درآمد تبلیغ آن مطالب را ایجاد می‌کنند به همین دلیل گوگل می‌تواند این دسته از مطالب را تشخیص دهد.

در جهت ایجاد رابطه‌ای دوستانه الگوریتم فرد می‌توانید دستورالعمل‌های کیفیت جستجوی گوگل را مرور کند بنابراین مواظب تولید محتواهای کوتاه و نامفهوم باشید. اگر می‌خواهید در سایت خود تبلیغاتی را نشان دهید در وهله اول اطمینان حاصل کنید که صفحات مورد نظر جهت تبلیغ از کیفیت بالایی برخوردار باشند و بتوانند در زمینه کاری خود اطلاعات مرتبط و کافی را به مخاطبان ارائه دهند.

سعی نکنید گوگل را فریب دهید و صفحه خود را پر از لینک‌های نامرتبط سازید و از تبلیغات بسیار استفاده کنید آن هم به امید اینکه گوگل متوجه نمی‌شود و با کمک تبلیغاتی که انجام می‌دهید سود ببرید.

شما می‌توانید تبلیغات را به اندازه کم و به گونه‌ای که منجر به ایجاد تقلب نشود و هیچ یک از قوانین الگوریتم گوگل را نقض نکند استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر سوددهی مناسب از تبلیغات، از طرف گوگل نیز سود بالایی را به دست آورید.

الگوریتم های گوگل

تاریخچه تغییر در الگوریتم های گوگل

هر ساله گوگل صدها تغییر بر روی جستجو انجام می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ گوگل برای الگوریتم‌های خود حدود ۳۲۳۴ بروزرسانی باورنکردنی گزارش کرد که می‌توان به طور متوسط ۹ تغییر در روز را برای آن عنوان کرد. این تعداد تغییرات بیش از ۸ برابر نسبت به سال ۲۰۰۹ بوده است.

البته بیشتر این تغییرات به صورت جزئی هستند و گاهی اوقات پیش می‌آید که گوگل بروزرسانی مهمی همچون الگوریتم پاندا و یا پنگوئن را منتشر کند که هر یک به طریقی چشمگیر منجر به تاثیرگذاری بالا در نتایج جستجوها می‌شوند.

برای بازاریابان جستجو دانستن و آشنایی با زمان برای بروزرسانی‌های اصلی گوگل می‌تواند در جهت زمینه شغلی آنها بسیار موثر واقع شود و بتواند در تغییر رتبه بندی و ترافیک وب سایت‌ها بسیار کمک کننده باشد تا در نهایت نتایج بهینه سازی موتور جستجو را بهبود بخشند.

تاثیر الگوریتم گوگل بر روی نتایج جستجو

تاثیر الگوریتم گوگل بر روی نتایج جستجو

اگر شما آنچه را که الگوریتم های گوگل می‌خواهد انجام ندهید به طور حتم سایت‌تان در رتبه‌های پایین قرار خواهد گرفت و می‌توان گفت رعایت الگوریتم های گوگل در این امر بسیار تاثیرگذار است. الگوریتم‌های جدید گوگل در سئو تاثیر بسیار بالایی دارند و همان‌طور که ملاحظه فرمودید می‌توانند بر روی رتبه سایت شما تاثیر بسیاری گذارند.

اگر با این حال شما از الگوریتم های گوگل پیروی کنید که چگونه یک تجربه بهتر به کاربران وب ارائه دهید در این صورت گوگل زمان رتبه بندی صفحات وب، سایت شما را در نتایج جستجو بهبود می‌بخشد. رتبه بندی بالاتر در گوگل به معنی ترافیک بیشتر است و اگر نوع مناسبی از ترافیک را داشته باشید این امر می‌تواند منجر به فروش و سود بیشتر شما شود.

لیست بزرگی از عواملی که در رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارند وجود دارد و آن هم بهره‌مند شدن از الگوریتم های گوگل است و این لیست نیز همان‌طور که می‌دانید همیشه تغییر می‌کند زیرا گوگل بروزرسانی‌های الگوریتم را در طول سال چندین بار انجام می‌دهد. در حال حاضر به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین عاملی که می‌تواند بر رتبه بندی تأثیر گذارد، نرخ کلیک بر روی صفحات شما است.

آینده الگوریتم های گوگل چگونه خواهد شد؟

اموزش الگوریتم های گوگل

آینده الگوریتم های گوگل چگونه خواهد شد؟

کم پیش می‌آید که گوگل در الگوریتم‌های خود تغییر ایجاد نکند. برخی از تغییرات در داخل الگوریتم ایجاد می‌شود که معمولا بسیار احساس نمی‌شود. آشنایی با الگوریتم‌های گوگل و رعایت آنها بسیار مهم است اما در مقابل رعایت نکردن آن و یا در واقع به بازی گرفتن آن نیز به همان اندازه مهم خواهد بود. اگر به رتبه بندی بالای سایت خود اهمیت می‌دهید رعایت الگوریتم‌های جدید گوگل در سئو بسیار موثر خواهد بود.

ضروری است که قدرت الگوریتم گوگل را دست کم نگرفت و آن را تایید کرد زیرا رعایت همین الگوریتم‌ها است که می‌تواند یک وب سایت را به بهترین وب سایت ممکن تبدیل کند. در این صورت بازدیدکنندگان از نتایجی که می‌بینند خوشحال می‌شوند و این امر می‌تواند همیشه یک سیگنال مثبت در جهت رتبه بندی گوگل به شمار رود.

نظر شما !!!

نظر شما برای “ الگوریتم های گوگل چیست؟ ”

ویدیو ها