آموزش کسب و کار اینترنتی انلاین

فراحرف | کسب و کار آنلاین

با انواع بازاریابی آشنا شوید

مجموعه: » تعداد بازدید: 40

آیا انواع بازاریابی را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید انواع بازاریابی چگونه انجام می‌شود؟ آیا از مزایا و معایب انواع بازاریابی مطلع هستید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤالات و سؤالات دیگر را برای شما بگوییم.

اصلاً بازاریابی یعنی چه؟

امروزه اگر نگاهی به آگهی‌های استخدام و نیازمندی‌های مربوط به روزنامه‌ها و سایت‌های کاریابی بیندازید می‌بینید که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها به دنبال یک یا چند بازاریاب هستند. شاید این سؤال برای شما نیز پیش بیاید که این بازاریابی چیست؟ آیا من نیز می‌توانم روزمه خود را برای این موقعیت شغلی ارسال کنم؟
در ادامه می‌خواهیم با یک جمله ساده از سایت پرمخاطب و دوست داشتنی ویکی پدیا بازاریابی را تعریف کنیم. ” مارکتینگ (Marketing) علمی است که به وسیله آن افراد یا سازمان‌ها به وسیله آن به مبادله کالا یا خدمات خود می‌پردازند.” البته این تعریف همین‌جا ختم نمی‌شود و انواع بازاریابی را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تاریخچه بازاریابی

اگر بخواهیم یک منشأ برای این علم معرفی کنیم باید بگوییم که منشأ انواع بازاریابی برمی‌گردد به ایالات متحده آمریکا و برای نخستین بار در دانشگاه‌های این کشور تدریس شد.

۴p در بازاریابی چیست؟

این ۴p درواقع ۴ رکن اصلی بازاریابی هستند که تمام انواع بازاریابی بر این چهار اصل استوار است.

Product: کالا یا خدمات

Place: توزیع یا محل

Pricing: قیمت گذاری

Promotion: ترویج کردن

بازاریابی بهتر است یا تبلیغات؟!

شاید بپرسید و یا تصور کنید که بازاریابی همان تبلیغات است. ولی در واقع می‌توان این مطلب را این‌گونه توضیح داد که در واقع مارکتینگ با برنامه ریزی و هدف گذاری انجام می‌شود. در مقابل تبلیغات ترغیب مخاطب به خرید کالا یا خدمات است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که تبلیغ کردن هم در زیر مجموعه بازاریابی قرار می‌گیرد.

انواع بازاریابی

حال که اندکی با مفهوم بازاریابی آشنا شدید بهتر است بدانید که این علم دارای انواع مختلفی است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

اینترنتی

پیامکی

عصبی

چریکی

دهان به دهان

شبکه‌ای

و…

در بالا چند تا از مهم‌ترین انواع مارکتینگ را نام بردیم. در ادامه قصد داریم شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

بازاریابی اینترنتی

نوع اینترنتی آن‌که بسیار این روزها سر زبان‌ها افتاده و از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است نام دیگر آن همان دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) است. این نوع مارکتینگ با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات نو تلاش می‌کند تا خدمات و محصولات را به شکل هرچه بهتر به مشتری نشان دهد. این روش بسیار بیشتر از روش‌ها دیگر مدنظر است. دلیل عمده محبوبیت دیجیتال مارکتینگ برمی‌گردد به ارزانی استفاده از آن! یک مثال ساده برای این نوع را می‌توان سایت‌های اینترنتی نام برد.

بازاریابی پیامکی

نیازی به توضیح زیادی ندارد. درواقع از نام آن پیداست بازاریابی SMS یک کانال بازاریابی است، بسیار شبیه بازاریابی ایمیل است که به کسب و کار اجازه می‌دهد مشتریان پیام‌های بازاریابی را از طریق پیام کوتاه یا پیام‌های متداول شناخته شده پیام کوتاه بفرستند. این پیام‌ها می‌تواند شامل پیام‌های تبلیغاتی، راه‌اندازی محصولات، خطوط جدید، پیشنهاد‌ها و موارد مختلف دیگر را شامل گردد.

انواع بازاریابی 2

بازاریابی عصبی

Neuromarketing شاخه‌ای از انواع بازاریابی است که در آن از علوم اعصاب برای تحلیل رفتار و برخورد مشتریان استفاده می‌شود؛ و با استفاده از تحلیل برخورد و رفتار مشتریان به هنگام خرید کالا یا دریافت خدمات می‌توان آن را برای کسب و کارهای مختلف استفاده نمود. شاید بتوان این‌گونه گفت که نورومارکتینگ یک علم میانی بین بازاریابی و علوم اعصابی مانند روانشناسی و روان‌پزشکی است. پایه و اساس این علم شناخت بیشتر مغز انسان و عملکردهای آن است.

بازاریابی چریکی

در واقع این روش مارکتینگ یک روش نامنظم در بازاریابی است که به نام‌هایی چون بازاریابی پارتیزانی یا Guerilla Marketing نیز خوانده می‌گردد. طراح این روش جی کنراد لوینسون بود که در واقع انجام فعالیت‌های تبلیغات را بر مبنای یک روش نامنظم و با بودجه محدود پایه گذاری کرد.

بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یا Word-of-mouth marketing نوعی از بازاریابی است که برای انجام آن هیچ روش و یا ابزار خاصی نیاز نیست. این روش مارکتینگ بر مبنای تعریف مشتریان استوار است. در واقع اگر یک مشتری از یک کالا یا خدمات استفاده کرده باشد و از آن راضی باشد از آن برای دیگران تعریف می‌کند و به نوعی آن را تبلیغ می‌کند این می‌شود یک روش تبلیغ دهانی یا دهان به دهان! این نوع همان‌طور که بسیار مفید و آسان است گاهی می‌تواند باعث افت فروش و پیشرفت شما نیز گردد. چرا که اگر مشتری راضی نباشد و از شما پیش دیگران تعریف بد کند و همین‌طور این موضوع ادامه یابد باعث می‌شود کسب و کار وبرند شما وجه بدی بین افراد پیدا کند.

انواع بازاریابی 1

بازاریابی شبکه‌ای

نوع شبکه‌ای یا همان Network Marketing نوعی از مارکتینگ است که در آن شرکت یا سازمان یک محصول را بدون واسطه به فروش می‌رساند و شخص دوم می‌تواند آن کالا را بفروشد و از این طریق سود دریافت کند. ایده این روش از مارکتینگ در واقع از فرمول تصاعد گرفته شده است و به نوعی می‌توان آن را به اقلیدس و فیثاغورث نسبت داد.

انواع دیگر بازاریابی

انواع دیگر برای مارکتینگ وجود دارد که می‌توان در دسته زیر آن‌ها را قرار داد:

ویروس‌وار

تک به تک

سیستماتیک

صنعتی

مصرفی

جمع بندی انواع بازاریابی

آنچه از سمع و نظر گذراندید پیش درآمدی کوتاه بر انواع بازاریابی بود. این مبحث بسیار گسترده است و جای بحث زیادی دارد و شاید نتوان آن را در یک مقاله این‌چنینی به طور کامل شرح داد. به هر حال سعی ما بر این است که در این مقاله شما را با مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع بازاریابی آشنا کنیم.

 

نظر شما !!!

نظر شما برای “ با انواع بازاریابی آشنا شوید ”