مجله اینترنتی فراحرف

جامع ترین پورتال خبری,سرگرمی,تفریحی,آموزشی

مفهوم محتوای وب چیست و چگونه تولید محتوا کنیم؟

مجموعه: » تعداد بازدید: 2,432

محتوا چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید پیامکی را که برای یکدیگر ارسال میکنید ، متنی که در اینستاگرام می‌نویسید ، عکس هایی را که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذراید ، شعارهای تبلیغاتی و  هرچیزی که توسط کاربران تولید می‌شود ، یک محتوا محسوب می شود. بنابراین تولید محتوا مجموعه تمام فعالیت هایی است که منجر به تولید ، توزیع و نشر انواع محتوا از جمله صدا ، متن، موسیقی، ویدیو و سایر خدمات مرتبط با انتقال اطلاعات می شود. محتوای وب به معنای تمامی مطالب اعم از تصویری، نوشتاری و صوتی میباشد. معرف یک وب سایت مانند فراحرف محتوای آن است ؛ که شامل: اسناد، داده ها، اپلیکیشن ها، سرویسهای الکترونیکی، تصاویر، فایلهای صوتی و تصویری، صفحات شخصی در وب، پیامهای ایمیل آرشیو شده و … میباشند.

 تولید محتوای مرتبط و ارزشمند کار آسانی نیست بلکه نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی می باشد. اما بخاطر داشته باشید که یک محتوای مناسب و مطلوب منجر به توقف مخاطب در سایت خواهد شد که ماحصل آن خواندن و فکر کردن درباره موضوعات و مطالب سایت خواهد بود. در این مقاله کوتاه سعی داریم تا با مفهوم تولید محتوای وب بیشتر آشنا بشویم.

محتوای سایت

محتوای وب چیست؟

محتوای وب به معنای تمامی مطالب اعم از تصویری، نوشتاری ، صوتی و …  که در صفحات سایت قرار می گیرد می باشد. محتوا معرف وب سایت میباشد که دربرگیرنده اسناد، داده ها، اپلیکیشن ها، سرویسهای الکترونیکی، تصاویر، فایلهای صوتی و تصویری، صفحات شخصی در وب، پیامهای ایمیل آرشیو شده و … می باشد. مهم ترین بخش یک وب سایت، محتوای با کیفیت آن وب سایت است. تمام طراحانی که در این حرفه فعال هستند نیز بدون شک این عبارت را شنیده اند. بنابراین تولید محتوا با کیفیت تنها دلیلی است که یک کاربر به وب سایتی که شما طراحی کرده اید مراجعه میکند.

داشتن ایده برای تولید محتوا

اولین قدم ؛ ایجاد ایده برای تولید محتوا می باشد. شما ابتدا باید موضوع وب سایت و مقالات خود را تعیین کرده و بعد براساس آنها شروع به تولید ایده و یک موضوع جدید کنید.

اگر بخواهیم واژه محتوا را به صورت تخصصی‌تر در حوزه وب بررسی کنیم باید به سراغ عناصری که تشکیل دهنده وب هستند برویم و باید بدانیم محتوا به چند دسته مختلف تشکیل می‌شود که برخی از آنها مکمل یکدیگر می‌باشند و باید از آنها در کنار یکدیگر استفاده کرد.

زمانی که قصد دارید برای وب مقاله و یا محتوای درجه یک تولید نمایید، دو چیز را باید به طور ویژه در نظر بگیرید :

  • اول اینکه چگونه محتوایی تولید نمایید که کاربران را جذب کند و موجب شود که کاربران تبدیل به مشتریان شما شوند
  • دوم اینکه چگونه محتوایتان را در دسترس عموم کاربران قرار دهید.

تولید محتوای اختصاصی

انتخاب موضوع مناسب برای محتوا

همانطور که گفته شد قبل از هر شروعی برای تولید محتوا ابتدا باید موضوع وب سایت و مقالات خود را تعیین کرده به طوری که متناسب با زمینه کاری فعالیت شما باشند. در واقع شما باید بر موضوعات وب سایت خود تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید محتوای وب سایت تان را به صورت تخصصی تهیه کنید. افزایش سطح مطالعات شما در حوزه کتب ، نشریات و اینترنت  نیز می تواند به تسلط شما بر موضوعات مختلف کمک کند. برخی از موضوعات دارای منابع اینترنتی بوده ، در حالی که برخی دیگر از موضوعات بدون منابع اینترنتی هستند و نیاز به مطالعه و داشتن ایده های بیشتری دارند.

بطور مثال اگر شما سایت فروشگاه لوازم الکترونیکی داشته باشید اطلاعات زیادی برای ارائه به مخاطبین خواهید داشت که عموما از اینترنت و سایت های تولید کننده خارجی بدست می آید. ولی اگر فروشگاه شما در زمینه فروش کیف و کفش باشد چطور؟ آیا میتوانید اطلاعات مناسبی بر روی اینترنت پیدا کنید؟ خیر. در چنین شرایطی شناخت دقیق از زمینه کاری و تجربیات شما بسیار ارزشمند خواهد بود.

محتوای خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی‌های درون‌متنی و محتوایی شامل هدفمند و انحصاری بودن ، استفاده از عنوان جذاب و تاثیرگذار ، واضح  و قابل درک بودن ، نداشتن حاشیه‌پراکنی ، احترام به وقت مخاطب ، کاربردی ‌بودن و … می باشد.

محتوای خوب و مطلوب قطعا مشاهده کنندگان زیادی خواهد داشت ، در نتایج موتورهای جستجوگر در رتبه بالایی حضور دارد، کامنت و اظهار نظر در خصوص آن زیاد است و نهایتا اینکه مخاطب به خواندن متن تا انتها ترغیب شده و از آن لذت می برد و برای مطالعه متن تا انتها احساس نیاز می کند.

اما ۴ ویژگی اصلی یک محتوای خوب عبارت اند از :

۱- ویژگی تعاملی

یک محتوای مناسب و خوب دارای شکلی تعاملی است و مخاطب نه تنها به پیگیری و مطالعه مطلب و به اصطلاح کلیک روی متن ترغیب می شود بلکه تشویق می شود متن را تا انتها دنبال کند و در بحث مشارکت نموده و اظهار نظر کند. حتی اظهار موافقت و مخالفت کردن نسبت به یک نوشته به معنای این است که متن مورد توجه مخاطب قرار گرفته و حتی انتقادات علاوه بر اینکه به مفهوم توجه مخاطب است نویسنده و گروه برنامه ریزان را درجهت تولید محتوای مفید تر و کاربردی تر هدایت می نماید.

 ۲- ویژگی جذابیت

مهمترین ویژگی یک محتوای خوب جاذبه آن است که خواننده را ترغیب به مطالعه ومشاهده متن کرده و شخص مخاطب پس از مطالعه متن احساس خشنودی نموده و تصور می کند چیزی به دانش و مهارت های او افزوده شده است. تعداد بازدید ها ، اظهار نظرات برای هر متن نشانه میزان جذابیت آن است.

   ۳- استفاده از گروه متخصص

یک محتوای مناسب توسط گروه متخصص ، کارشناس آگاه و بعضا شناخته شده و متبحر در حوزه وب نوشته می شود. گفتنی است که گاهی مشاورین متخصص تولید محتوا هستند که به متن اعتبار می دهند. روح نوشته در بین سطور نگارش در جریان و قابل مشاهده است، بنابراین وقتی شرکت تولید کننده محتوا مطرح و متخصص باشد نوشته هم از اصالت بیشتری برخوردار خواهد بود.

۴- ویژگی ساختار قوی

ساختار قوی از دیگر ویژگی های یک نوشته خوب است که درعین سادگی کلیه زوایای یک موضوع را آشکار کرده و با کمک اطلاع رسانی دقیق ذهن خواننده را روشن می نماید. کلیه تصاویر، افکت ها و سایر جلوه های ویژه در جهت تفهیم بیشتر محتوا ودر خدمت ساختار محتوا هستند و محتوا را تحت تاثیر قرار نمی دهند بلکه آن را تکمیل می کنند.

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که محتوا در وب به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود که از مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها می‌توان به محتوای متنی، محتوای تصویری، محتوای ویدئویی، محتوای صوتی، پادکست و… اشاره نمود که قطعا چنین مواردی برای شما کاربران و وبمستران حوزه وب آشنا است و ممکن است خود شما نیز تولیدکننده محتوا باشید. اکنون در باره این موضوعات توضیحات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

 

تولید محتوای سایت

 

انواع محتوا

محتوا بر اساس فرمت به ۴ دسته تقسیم میشوند که در زیر به هر یک از آنها اشاره میکنیم:

 

۱- محتوای صوتی ـ تصویری

محتواهای صوتی ـ تصویری بیشتر به منظور ارائه بازی‎های آنلاین و همچنین کلیپهای ویدئویی بارگذاری میشوند. ویدئوها اعتبار بالایی در نحوه رفرنس دهی دارند و به همین دلیل مورد توجه مخاطبان‎ قرار میگیرند.

در سایر انواع محتواها، ذکر نام و یا بیان یک مطلب‎، پیام رسان منبع اصلی مطلب به مخاطب و کاربر میباشد اما در کلیپهای ویدئویی بازدیدکننده بدون واسطه با منبع اصلی ارتباط برقرار‎ میکنند.

به همین دلیل با اعتماد بیشتری محتوای سایت را دنبال‎ می نمایند. در بیشتر سایتهای خبری و تحلیلی که از حساسیت بالایی برخودارند، کلیپهای ویدئویی کارایی بیشتری دارند. بازیهای آنلاین نیز جای بازیهای سنتی را پر کرده اند و از این رو شاهد افزایش طرفداران این نوع بازیها هستیم. این امر سبب شده تا وب سایت‎ها به منظور افزایش میزان بازدیدکننده در کنار سایر محتواها، از بازی‎های آنلاین نیز استفاده کنند. هر چند برخی سایت محتوای اصلی خود را بر روی به اشتراک گذاری محتواهای آنلاین قرار داده اند.

۲- محتوای صوتی

در سالهای اخیر فایلهای صوتی یکی از انواع محتواهایی است که محبوبیت زیادی در میان  کاربران اینترنتی پیدا کرده است. فایلهای صوتی اغلب بشکل  mp3 مستقل روی وب سایتها (مانند رادیو مذاکره و رادیو متمم) و یا بصورت پادکستهای صوتی و یا بشکل CD و DVDهای آموزشی به اشتراک گذاشته میشود. مطابق با پژوهشهایی که صورت گرفته، محتواهای صوتی بیش از پیش رونق پیدا کرده اند.

۳- محتواهای تصویری

وجود یک تصویر می تواند بهتر از هزاران کلمه مفهوم خود را بیان کند. به همین دلیل زمانی که توضیح و شرح یک مطلب رسا نیست و مخاطب نمی تواند مفهوم مورد نظر نویسنده را درک کند، میتوان از یک تصویر استفاده نمود. محتواهای تصویری یا اینفوگرافیک‎ بسیار رسا هستند و در بسیاری از وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرند.

محتوای تصویری که بشکل عکس ، نقشه ، دیاگرام ، نمودار و …‎ بیان میشود، مجموعه ای از داده ها و اطلاعات پیچیده را به گونه ای نشان می دهند تا پیام به سرعت قابل درک و انتقال به مخاطب باشد.

۴- محتواهای نوشتاری

اغلب محتواهایی که در وب سایتها به اشتراک گذاشته میشود، بشکل نوشتاری هستند. کاربران اینترنتی نیز اغلب به دنبال این نوع محتواها وارد وب سایتها میشوند.

یکی از ویژگیهای اصلی این نوع محتواها انتقال پیام می باشد که قابلیت چاپ را نیز دارا می باشند. همچنین در افزایش اطلاعات مخاطبان نقش بسزایی را ایفا میکنند. ارائه اطلاعات، آگاهی بخشی و برقراری ارتباط با مشتریان‎ می‏تواند از طریق محتواهای نوشتاری انجام شود. محتواهای نوشتاری حجم کمتری دارند و از این رو بارگذاری سایت با سرعت بیشتری صورت میگیرد.

 

اصول و قواعد کلی تولید محتوا

کاهش حجم محتوا به ویژه در رابطه با محتواهای صوتی و صوتی ـ تصویری از مهمترین نکاتی که به هنگام اشتراک گذاری و تامین محتوا باید مد نظر قرار بگیرد. در صورتی که محتوا حجم بالایی داشته باشند، صفحات وب سایت در مدت طولانی تری بارگذاری میشوند که این امر رتبه سایت را در موتورهای جستجو تنزل میدهد. محتواها باید بدون ابهام ، رسا و گویا بیان شوند.  انواع محتواها برای یکدیگر نقش مکمل را بازی میکنند. به همین دلیل اگر تصاویر گنگ و نامفهوم باشند، باید در کنار آن، از محتوای نوشتاری نیز استفاده نمود و بالعکس. استفاده از تمامی انواع محتوا در وب سایت به رتبه سایت کمک چشمگیری میکند و منجر به افزایش بازدید کننده ها می شود. وجود تنها یک نوع محتوا برای کاربران خسته کننده است. همچنین برای ایجاد تنوع و زیبایی سایت میتوان انواع محتوا را در سایت بارگذاری نمود. محتواهای نوشتاری طولانی ، از حوصله کاربران خارج است و به همین دلیل وجود محتوای تصویری در کنار آن‎ می‏تواند به تاثیرگذاری بیشتر آنها بینجامد.

از آنجایی که اکثر ترافیک سایت ها از طریق موتورهای جستجو تامین می شود، تولید محتوای بهینه سازی شده برای موتور های جستجو یکی از بهترین راه ها برای بیشتر دیده شدن توسط کاربران هدف می باشد.

همچنین تولید محتوای یونیک از دلایلی است که یک کاربر تمایل به اشتراک آن وب سایت و محتوایش با سایر افراد در شبکه های اجتماعی دارد. اگر کاربر به وب سایت شما و محتوای آن اعتماد داشته باشد لینک وب سایت شما را در سایر وب سایت ها قرار خواهد داد و یا حتی با علاقه فراوان اقدام به معرفی وب سایت شما خواهد کرد.

 

سئو

اقدامات لازم برای تولید محتوای تاثیرگذار

در اینجا چند اقدام مناسب برای تولید مقالات تاثیر گذار توضیح داده شده است :

هنگامی که تولید محتوای شما تمام شد، کار و وظیفه اصلی شما شروع می شود. محتوای خود را براساس سئو بنوسید. یعنی تمامی تکنیک ها مانند به کاربردن کلمات کلیدی، عنوان ها و چگالی را براساس آخرین الگوریتم سئو رعایت کنید.

از مخاطبانتان به صورت کامل شناخت  بدست آورید. وب سایت شما محیط خشک و رسمی اداری شما نیست که در آن کاملا رفتاری رسمی داشته باشید. بهتر است از زبانی عامیانه استفاده نمایید که مناسب کل مخاطبان شما باشد. اگر برای جامعه بسیار بزرگتری محتوا تولید می نمایید، سعی کنید زیاد از اصطلاحات تخصصی صنف خودتان استفاده نکنید. سعی کنید که از پاراگراف های کوتاه تر استفاده نمایید و مطالب ثقیل را به ساده ترین شکل بیان کنید. از مثال هایی که فهم مطلب را آسانتر می کند استفاده نمایید. همچنین سعی کنید خودتان منتقد سرسخت خودتان باشید و کار خود را چند مرتبه بازبینی و اصلاح نمایید تا به بهترین شکل ممکن تولید شود. مطالب مفید مقاله هایتان را جدا کرده و اضافه های آن را حذف کنید. هرچه تمرکز شما بر مطلب بیشتر باشد، مخاطبان شما سود بیشتری از مطالعه مطالب شما خواهند برد بیش از پیش طرفدار محتوای شما خواهند شد.

نوشتن با هدف بهبود سئو

با در نظر داشتن نکاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، تولید یک مقاله خوب می تواند بسیار ساده باشد. برای پیگیری و تکمیل محتوا، باید کاری کنید که محتواهای شما دیده شوند. مانند استفاده از تگ های H1 تا H6 . بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو در کنار داشتن شبکه های اجتماعی و داد و ستد پست های متقابل، یکی از راه های مطمئن برای نمایش بیشتر محتوا به مخاطب می باشد. با بهینه سازی محتوا با هدف ظاهر شدن هرچه بیشتر آن در پیشنهادات موتورهای جستجو، شما همزمان میزان بازدید و همچنین قابلیت اعتماد به برندتان را افزایش خواهید داد.

نکات نگارشی را در تولید محتوا به درستی رعایت کنید

یکی از نکات پایه و اولیه ای که باید قبل از انتشار مطلب به آن توجه ویژه نمود، نکات نگارشی است. به کار بردن صحیح این نکات مانند ویرگول، کاما و نقطه  وغیره از اهمیت ویژه ای در تولید محتوا برخوردار است. به کار بردن اشتباهی هرکدام از این قواعد، باعث کج فهمی مطلب توسط خواننده می شود و تمامی زحمات شما را هدر می دهد.

مطالب طولانی بنویسید

مقالات طولانی تر مطالب با ارزش تری دارند و می توانند مفید تر و کاربردی تر باشند در نتیجه طرفداران بیشتری دارند.

 بنابراین فاکتور دیگری که در تولید محتوا باید رعایت نمود تعداد کلمات  آن است، زیرا اگر کل کلمات موجود در محتوا از ۳۰۰ کلمه کمتر باشد، اصلا بلاگ در نظر گرفته نمی شود و متن توسط موتورهای جستجو به نوعی اسپم شناخته می شود و اگر بیشتر از ۴ هزارکلمه باشد، بهتر است آن را در دو مقاله تقسیم کنید.

پس از بررسی های مختلف کارشناسان سئو و تولید محتوا در نهایت به این نتیجه رسیدند که متن هایی با تعداد کلماتی بین ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ کلمه، طول مناسبی برای پست های یک بلاگ هستند..

متا تگ ها عنوان  را جدی بگیرید

اولین قسمتی که توسط گوگل خوانده می شود، متا تگ عنوان می باشد. پس باید مناسب با متن بنویسید چون اگر گوگل متوجه شود که عنوان شما هیچ ارتباطی با محتوای شما ندارد، وبسایت شما را جریمه خواهد کرد.

متا تگ توضیحات را فراموش نکنید

این متاتگ هم مانند عنوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به بهینه سازی رتبه وبسایت شما کمک بسیاری می کند. وقتی که وبسایت شما توسط موتور جستجو در صفحه نشان داده می شود، توضیحات شما، زیر عنوان سایت شما نشان داده می شود. گوگل یکی از متاتگهایی را مورد بررسی قرار می دهد، همین متا تگ توضیحات می باشد. در مقاله های کمتر از ۵۰۰ کلمه نوشتن این متاتگ الزامی است اما در اکثر مقالات اگر هم ننوشتید، خود گوگل متوجه می شود و به نوعی تولید می کند.

کلمات کلیدی را به درستی استفاده کنید

هیچ موردی مانند کلمات کلیدی، نمی تواند رتبه وبسایت شما را خراب کند. متسفانه اکثر تولیدکنندگان محتوا فکر می کنند هر چه بیشتر کلمه کلیدی را استفاده کنند، شانس نشان دادن مقاله آنها بیشتر است. براساس چگالی کلمات کلیدی، متوسط استفاده هر کلمه، ۲ الی ۳ درصد کل کلمات در یک مقاله می باشد.

از تکنیک های کلاه سیاهی در تولید محتوا اصلا استفاده نکنید

گوگل اصلا تکنیک های کلاه سیاهی را دوست ندارد و سریعا متوجه شده و هر وبسایتی را که از این تکنیک ها استفاده کرده باشد مورد جریمه گوگل قرار می گیرد.

ایجاد لینک های داخلی بین صفحات وب سایت

شما زمانی که یک صفحه ای را ایجاد می کنید، بعد از مدتی توسط گوگل ایندکس می شود. اگر این صفحه بعدا خوانده نشود، رتبه ای که وبسایت شما توسط این صفحه بدست آورده است، کم کم از بین میرود پس شما باید با استفاده از تکنیکهایی مجدد این صفحه را به گوگل نشان دهید و بهترین تکنیک ایجاد لینک های داخلی بین صفحات است مخصوصا بین مقاله های مختلف.

معرفی منبع و لینک به آن

اگر مقاله خود را وبسایتی دیگر رونوشت کرده اید، بهتراست منبع آن را ذکر کنید و لینک به منبع آن را قرار دهید تا توسط گوگل جریمه نشوید و اینکه کاربر به شما اطمینان میکند که محتوای تولیدی شما دارای اعتبار می باشد.

شکل و زیرعنوان را فراموش نکنید

در تولید محتوا باید به چند نکته دقت داشته باشید : اول اینکه نوشتن متن خالی باعث اذیت شدن کاربر می شود و میتوان گفت که اصلا متن شما به هیچ وجه خوانده نمی شود. باید سعی کنید متن خود را بشکنید و برای هر قسمت یک زیرعنوان جداگانه و عکس به کار ببرید چون باعث بهتر خوانده شدن متن می گردد و کاربر متن شما بهتر درک میکند.

 

رسپانسیو

محتوای شما باید در گوشی موبایل به درستی نشان داده شود

تولید محتوا و مشاهده در موبایل

امروزه اکثرا کاربران از طریق گوشی موبایل خود به اینترنت متصل می شوند پس محتوای شما باید به خوبی در گوشی ها نمایش داده شود. مهمترین بخش اندازه قلم متن می باشد.

 

مقالات مرتبط را بخش بندی کنید

یکی از استراتژی های تولید محتوا این است که هر محتوا و مقاله ای که ایجاد می شود، در یک بخش قرار گیرد چون هم کاربر میتواند با توجه به علاقه خود وارد بخش مربوطه شود و هم لینک دهی داخلی آن آسان تر است.

 

نتیجه‌گیری

امروزه بستر اینترنت فضای بسیار گسترده‌ای را برای راه‌اندازی و مدیریت انواع کسب‌و‌کار را فراهم آورده است که می‌توان از چنین فضایی برای توسعه کسب‌و‌کار و افزایش درآمد استفاده زیادی کرد. توضیحات و محتوای تولید شده برای معرفی محصولات بسیار مهم می باشد.

امیدوارم این مقاله هم برای تان مفید بوده و استفاده کافی را از آن برده باشید.

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “ یادداشت‌برداری ، خلاصه نویسی و چکیده نویسی ”