مجله اینترنتی فراحرف

جامع ترین پورتال خبری,سرگرمی,تفریحی,آموزشی

چگونه حس انتقاد پذیری خود را بالا ببریم؟

مجموعه: تعداد بازدید: 8

چگونه حس انتقاد پذیری خود را بالا ببریم؟

بسیاری از ما دوست داریم تا افرادی که در اطراف ما هستند حس انتقاد پذیری بالایی داشته باشند. بدون اینکه خود ما متوجه ی، طرز انتقاد کردنمان باشیم. خیلی از ما نحوه ی انتقاد کردن را نمی دانیم و یا اینکه فرق بین انتقاد سازنده و انتقاد مخرب را نمی شناسیم.

 

انتقاد

انتقاد مخرب چیست؟

در این شیوه از انتقاد فرد منتقد، بدون در نظر گرفتن هر گونه راهکاری، برای بهبودی شرایط ، فقط به بیان نقطه ضعف ها می پردازد.
گاه این انتقاد حس بدی را در شنونده ایجاد می کند و علاوه بر از بین بردن اعتماد به نفس شخص، هیچ گونه انگیزه ای برای تغییر اوضاع و شرایط در شخص ایجاد نمی شود.

انتقاد سازنده چیست؟

همان طور که از نامش پیداست این انتقاد تاثیر بالایی در سازندگی فرد و جامعه دارد. در این شیوه از انتقاد، علاوه بر بیان نقطه ضعف ها، حس انتقاد پذیری شخص بالا رفته و راهکارهای مناسبی هم برای بهبود شرایط، به فرد انتقاد شونده ارائه می شود.
انتقاد سازنده نه تنها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در افراد می شود، بلکه شخص با اشتیاق بیشتری در جهت رفع مشکلات خود تلاش می کند.


مقاله مرتبط:  چگونه در محل کار خود انتقاد پذیر باشیم؟


 حس انتقاد پذیری

راهکارهایی مناسب برای اینکه انتقاد سازنده ای داشته باشید.

انتقاد باید در زمان مناسبی بیان شود.

انتقاد باید زمانی بیان شود که شخص آمادگی شنیدن داشته باشد. ( فرد حس انتقاد پذیری داشته باشد ). مطمئنا زمانی که هر دو نفر خسته هستند زمان مناسبی برای بیان انتقاد نیست.

کلی گویی نکنید.

نکات مهم را یادداشت کنید و سعی کنید در اولین فرصت سر صحبت را باز کنید. آسمان ریسمان نبافید و یک راست بروید سر اصل مطلب و از کلی گویی ( تو همیشه همین طور هستی ) ( تو همیشه دیر می رسی ) و ….. اجتناب کنید. نکاتی را که یادداشت کرده اید را، با لحن مناسب و دوستانه عنوان کنید.

کمی با کفش های طرف مقابل راه بروید.

قبل از اینکه طرف مقابل را نقد کنید، کمی خود را به جای او قرار دهید و فکر کنید در این زمان شما چه کار هایی می کردید و دوست داشتید دیگران با شما چگونه رفتار کنند.

از انتقاد غیر مستقیم کمک بگیرید.

برای مثال اگر طرف مقابلتان رفتار بدی دارد و شما می خواهید این رفتار را به او گوشزد کنید می توانید در خلال یک گفت و گو از او بپرسید ” به نظر شما افرادی که دارای این خصوصیات اخلاقی هستند غیر قابل تحمل نیستند؟ ” این شیوه ی انتقاد باعث می شود شخص متوجه ی رفتار خود شود و در مورد آن فکر کند.

نقاط قوت فرد مقابل را در نظر بگیرید.

هر فردی با تمام خصوصیات بدی که دارد حتما دارای نقاط قوت و خصوصیات مثبتی هم هست. برای اینکه انتقاد شما تاثیر بیشتری داشته باشد و حس انتقاد پذیری را در شخص بالا ببرید، ابتدا برخی از نقاط قوت طرف مقابل را عنوان کنید.

ضرورت انتقاد پذیری

تا اینجا برخی از راهکارهای یک انتقاد سازنده عنوان شد. اما هر چقدر هم که انتقاد سازنده باشد و به طرز مثبت و مناسبی بیان شود، ولی اگر شخص روحیه ی انتقاد پذیری نداشته باشد، این انتقاد موثر واقع نمی شود.

شکی نیست که پذیرش و هضم انتقاد کار دشواری است و قبول کردن صحبت های کسی که اشتباهاتتان را به شما گوشزد می کند امر خوشایندی نیست. اما برای تجلی هر چه بیشتر موفقیت در جامعه، انتقاد باید در ذهن افراد، جای مخصوصی داشته باشد و به عنوان پاره ای تفکیک ناپذیر از بدنه ی فرهنگی جامعه در آید.

اگر روح انتقاد گری و انتقاد پذیری در جامعه وجود نداشته باشد و همه ی افراد همه چیز را همان طور که هست قبول کنند، در این صورت جامعه سیر تکاملی خود را از دست داده و در جا می زند. قوانین و مقررات اصلاح نمی شوند، روش کاری ادارات تغییر نمی کنند و به طور کلی هر گونه خلاقیت و نو آوری کنار گذاشته می شود.


حتما مطالعه کنید : ایده های کسب و کار مخصوص خانم های خانه دار


 انتقاد سازنده

چگونه می توانیم حس انتقاد پذیری را در خود بالا ببریم؟

از انتقاد تصویر مثبتی داشته باشید.

هر کسی دارای نقاط آسیب پذیری است که بر روی آن ها حساس است. اشاره به برخی از کلمات یا عبارات ممکن است شخصیت فردی را، از درون متلاشی کند.
این کلمات شاید تاثیری بر دیگران نداشته باشد یا اینکه گوینده کاملا بی قصد این عبارات را به کار برده باشد، اما برداشتی که شما از آن ها می کنید روی شما تاثیر منفی گذاشته باشد. بهترین راه این است که، حساسیت خود را نسبت به برخی از کلمات یا عبارات کم کنید.

توانمندی های خود را افزایش دهید.

تا زمانی که در موضع ضعف باشید، وقتی از شما انتقاد می شود نمی توانید آن را تحمل کنید. برای پیشگیری از این حالت، توانمندی های خود را افزایش دهید تا به موضع قدرت برسید، یعنی امتیازات مثبتی نسبت به دیگران داشته باشید. زیرا کسی که امتیاز خاصی ندارد و در موضع ضعف قرار دارد، شخص انتقاد کننده را دشمن خود می پندارد.

با شخص منتقد کننده مقابله به مثل نکنید.

اگر چه ممکن است تذکر و انتقاد، به نظر شما تلخ بیاید ولی تلخی نقد و تذکر بهتر از شیرینی چابلوسی یا نیرنگ و فریب است.
اگر انتقادی را بیش از یک بار شنیدید حتما آن را جدی بگیرید و هرگز با منتقد کننده مقابله به مثل نکنید. این کار فقط ضعف اعتماد به نفس شما را نشان می دهد و در ضمن طغیان های احساسی بندرت مشکلی را حل کرده اند، بیشتر باعث وخیم شدن اوضاع می شوند.

خونسردی خود را حفظ کنید.

زمانی که مورد انتقاد دیگران قرار می گیرید، به جای اینکه عصبانی شوید خونسردی خود را حفظ کنید و به جای اینکه نفستان به شماره بیفتد، نفس عمیق بکشید. نگذارید چهرتان سرخ و سفید شود، بر اعصاب خود مسلط باشید و در صورت امکان لبخند بزنید.

 

 

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “ چگونه در محل کار خود انتقاد پذیر باشیم؟ ”