فراحرف

مجله اینترنتی فراحرف,آموزش و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی,ارائه ایده های کسب و کار

۱۰ گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

مجموعه: » تعداد بازدید: 21

در ادامه به بررسی خطر کمبود ویتامین D در بدن انسان و معرفی اقشاری می پردازیم که شانس بیشتری در کبمود ویتامین D نسبت به دیگران دارند.

بررسی خطر کمبود ویتامین D در ۱۰ قشر

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

فرهنگ امروزی مردم به گونه ای تغییر یافته که نسبت به سلامت خود وسواس زیادی نشان می دهند. به همین دلیل، شاهد آن هستیم که مدام در حال تحقیق در اینترنت برای پیدا کردن درمان بیماری های مختلف می باشند. اما باز هم اکثر ما فکر می کنیم هیچگاه به این بیماری ها مبتلا نمی شویم. به این ترتیب، خود را فکرهای ناخوشایند رها می کنیم و مراجعه به دکتر را به بعدا موکول می کنیم. اما یک مسئله ای وجود دارد: بعضی مواقع، چیزی که می خوانید روی شما تاثیر می گذارد. الان هم یکی از آن مواقع است؛ پس خوب گوش کنید!

اگر در آمریکای شمالی زندگی می کنید، به احتمال زیاد به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنید. طبق گزارش مرکز تحقیقات تغذیه ای، حدود ۴۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی دجار کمبود این ماده مغذی هستند. سایر تحقیقات نشان می دهند که این رقم در واقع نزدیک به ۷۵ درصد است. کمبود مواد مغذی، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت. کمبود ویتامین D، ابتدا به برخی بیماری ها را به دنبال خواهد داشت؛ از جمله افزایش خطر ابتلا به آلزایمر، دیابت، پوکی استوان، و بیماری های قبلی. علاوه بر آن، اگر به بیماری ها سختی مثل سرطان پروستات  یا سرطان سینه مبتلا شوید، با وجود کمبود ویتامین D، شانس زنده ماندن شما کمتر از کسی خواهد بود که دچار کمبود این ویتامین نیست.

این آمارها هشدار دهنده هستند، اما زیاد هم عجیب نیستند. ویتامین D در بسیاری از غذاها به اندازه کافی وجود ندارد (البته مواد غذایی مانند ماهی سالمون وحشی،  شیر  و ماست غنی شده استثنا می باشند). بنابراین تنها راهی که برای دریافت این ماده باقی می ماند، قرار دادنِ پوست بدن در معرض نور خورشید است. کاری که کارمندان پشت میز نشین معمولا نمی توانند انجام دهند.


حتما بخوانید: میان وعده هایی که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد – قسمت اول


به گفته کارول بگرلی، مدیر موسسه GrassrootsHealth، یک موسسه غیرانتفاعی که هدف آن افزایش آگاهی مردم در مورد کمبود ویتامین D است، انجام یک آزمایش خون می تواند بهترین راه برای پاسخ به این سوال باشد که آیا به اندازه کافی از این ماده مغذی در بدن خود دارید یا خیر. بیمه ها معمولا هزینه این آزمایش را پوشش می دهند. (سطح ویتامین D ی خون شما باید بین ۴۵ تا ۵۰ میکرو گرم در میلی لیتر باشد). شاید مراجعه به دکتر و فرو رفتن سوزن سرنگ در بدنتان، جزء فهرست “کارهای جالبی که دوست دارم انجام دهم” نباشد. اما قطعا می توانید با این کار به خوبی از زمانتان استفاده کنید. خصوصا اگر در یکی از این گروهه های پرخطر قرار داشته باشید:

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افراد بالای ۵۵ سال

افزایش سن، قطعا مزایایی دارد: بیشتر از هر زمان دیگری هوشمند و مطمئن تصمیم می گیرید. شاید حتی از زندگی آرام دوران بازنشستگی هم لذت ببرید. اما، این دوره هم مشکلات خاص خودش را دارد. بعضی از ما وقتی سنمان بالا می رود، تحرک کمتری داریم و به سختی می توانیم ساعات زیادی را بیرون از خانه بگذرانیم. همین مسئله به نوبه خود باعث می شود که ویتامین D ی کمتری نسبت به ایام جوانی دریافت کنیم. البته این تنها مسئله نیست! طبق یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ در کانادا انجام شد، وقت پوست پیر میشود، نمی تواند ویتامین D را به شکل موثری جذب کند. در واقع، طبق این گزارش، حدود ۵۰ درصد از افراد مسن آمریکا که دچار شکستگی لگن شدند، سطح ویتامین D ی خون آنها بسیار پایین بوده است. بنابراین اگر روزانه مکمل ویتامین D مصرف نکنید، به احتمال زیاد دچار کمبود این ماده مغذی مهم و حیاتی می شوید.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

کارمندان ادارات

اگر یک کارمند تمام وقت هستید، به احتمال زیاد در طول روز خورشید را خیلی کم می بینید. طبق گزارش های “موسسه ملی بهداشت (NIH)، افرادی که به واسطه شغلشان کمتر در معرض تابش خورشید قرار می گیرند، نمی توانند به اندازه کافی ویتامین D از نور خورشید دریافت کنند. این افراد باید برای حفظ سلامتی خود از مکمل ها و یک رژیم غذایی هوشمند استفاده کنند.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افراد دارای پوست تیره

گزارش های مختلف نشان می دهند افراد سیاه پوست، در مقایسه با سفید پوستان دارای ویتامین D کمتری هستند. به گفته متخصصان هیئت تغذیه و مواد غذایی آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی،  افرادی که پوست تیره تری دارند، در اپیدرم، یعنی لایه ی خارجی پوست خود، ملانین بیشتری داشته و همین باعث می شود بدن آنها برای تولید ویتامین D از نور خورشید، با چالش بیشتری مواجه شود. اگر شما هم پوست تیره ای دارید، به جای نور خورشید می توانید از منابع ویتامین D در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا به سطح قابل قبول برسید.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

بیماران مبتلا به التهاب روده

ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی است. یعنی جذب آن، مشروط به توانایی روده در جذب چربی می باشد. اگر فردی به بیماری التهاب روده (IBD) مبتلا شود، جذب چربی در وی به سختی صورت می گیرد. این بیماری، شامل عارضه هایی مانند مشکل کرون (Crohn)  و کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis) هم می شود. طبق گزارش نشریه تخصصی گوارش و هپاتولوژی،  حدود ۷۰ درصد افراد مبتلا به IBD دچار کمبود ویتامین D هستند. اگر به IBD مبتلا هستید، از پزشک خود بپرسید که چطور می توانید مطمئن شوید که ویتامین D کافی دریافت می کنید.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افراد گیاهخوار

اکثر غذاهایی که به طور طبیعی حاوی ویتامین D می باشند، فرآورده های دامی مانند ماهی سالمون و زرده تخم مرغ می باشند. بسیاری از غذاهایی غنی شده با مواد مغذی نیز، از لبنیات هستند (مثل شیر و ماست). بنابراین گیاه خواران، و افرادی که به عدم توانایی در تحمل لاکتوز مبتلا هستند، نمی توانند با مواد غذایی ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و در نتیجه به راحتی دچار کمبود این ماده می شوند.

اگر غذاهای حیوانی مصرف نمی کنید، به دنبال شیرسویا و پنیر سویای غنی شده باشید. (توجه: همه ی برندها این محصولات را به صورت غنی شده وارد بازار نمی کنند. حتما برچسب روی محصول را بخوانید تا ببینید آن محصول حاوی مواد غنی کننده هست یا نه). به دنبال محصولاتی باشید که حداقل ۳۰ درصد از مقدار روزانه ی توصیه شده برای دریافت ویتامین D را در هر وعده به شما برسانند و شامل منابع غذایی بدون گوشت دیگری مانند بلغور جو دوسر و قارچ های شیتاکا نیز باشند. البته مقدار ویتامین D ی موجود در این مواد بسیار کمتر از منابع حیوانی است، اما باز هم به شما کمک خواهند کرد.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افرادی که درصد چربی بدن آنها بالاست

گزارش های NIH می گویند اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما بیشتر از ۳۰ است یا درصد چربی بدنتان بالاست، برای گردش ویتامین D در بدنتان با چالش بیشتری مواجه می شوید. البته این به معنای آن نیست که شما مقصر بروز این کمبود ویتامین هستید. با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید در روز چقدر ویتامین D باید دریافت کنید.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند

بله، داروها شما را سلامت نگه می دارند، اما هر کسی که تبلغات تلویزیونی داروها را دیده باشد، می داند آنها با عوارض جانبی زیادی همراه هستند. داروهای کورتیکواستروئید، مانند پردنیزون ( با نام های تجاری Deltason، Rayos و Prednicot)، داروهای کاهش وزن مانند اورلستات (با نامهای تجاری Xenical و Alli)، و داروی کاهش سطح کلسترول، یعنی کلستیرامین (با نامهای تجاری Questran، LoCholest و Prevalite) همگی می توانند متابولیسم ویتامین D را مختل کنند. اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، حتما این موضوع را به پزشک بگویید و بهترین راه دریافت مواد مغذی به اندازه کافی را از وی بپرسید.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افرادی که به درد دائمی مفاصل و عضلات مبتلا هستند

آیا اخیرا به آتریت یا فیبرومیالژی مبتلا شده اید؟ از پزشک خود بخواهید سطح ویتامین D شما را تست کند. کمبود مواد مغذی، می تواند باعث ایجاد درد در مفاصل و عضلات شود. در نتیجه دلیل اصلی دردها و ناراحتی های شما می تواند همین کمبود ویتامین باشد. (البته ۶ دلیل دیگر هم برای بروز درد مفاصل وجود دارد).

توجه: باگرلی می گوید، دریافت مقادیر کافی از ویتامین D، می تواند از درد پس از ورزش جلوگیری کند و سرعت بازیابی عضلات با افزایش دهد. بنابراین اگر معمولا تا چند روز بعد از کلاسهای یوگا و ورزش احساس درد دارید، بهتر است یک آزمایش خون بدهید. شاید کمبود ویتامین D باعث ایجاد این دردها باشد.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افراد مبتلا به افسردگی

طبق مطالعات یک نشریه روانپزشکی در انگلیس، افرادی که به کمبود ویتامین D دچار شده اند، با احتمال دو برابر دیگران در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. این مطالعات، روی بیش از ۳۱ هزار نفر انجام شده بود. پزشکان علت دقیق این مسئله را نمی دانند، اما یک فرضیه آن است که ویتامین D، احتمالا هورمون ها و مناطقی از مغز را که روی حالات روحی فرد اثر داشته و آن را تنظیم می کنند، تغییر می دهد.

10 گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند

افرادی که از دردهای مزمن رنج می برند

طبق نتایج یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۷ روی ۲۶۰۰ مرد انجام گرفت، یکی از دلایل ابتلا به دردهای مزمن، کمبود ویتامین D است. در میان افراد مورد مطالعه، آنهایی که کمترین سطح ویتامین D را داشتند، نسبت به آنهایی که بیشترین سطح را داشتند، با احتمال دو برابر در معرض خطر ابتلا به دردهای مزمن قرار می گرفتند. البته رابطه ی دقیق میان دردهای مزمن و ویتامین D، هنوز ناشناخته و مبهم است. اما محققان بر این باورند که ویتامین D، به مبارزه با التهاب هایی که باعث میگرن و سردرد می شوند، کمک می کند.


حتما بخوانید: مهمترین مواد غذایی که برای لاغری باید بشناسید


گامهای بعدی

اگر مشخص شد که واقعا به کمبود ویتامین D دچار شده اید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مصرف مکمل ها را شروع کنید. موسسه درمان (IOM)، توصیه می کند هر فرد بزرگسال هر روزه ۶۰۰ IU ویتامین D دریافت کند. اما برخی تحقیقات نشان داده اند که بهتر است حدود ۷۰۰۰ IU در روز ویتامین D مصرف کنیم. پزشک شما می تواند دز مکمل ها را تعیین کند و رژیم غذایی ایده آل برای شما را مشخص نماید. این رژیم، بر اساس نتایج آزمایش خون شما مشخص می شود.

نظر شما !!!

نظر شما برای “ ۱۰ گروه از افراد، بیش از دیگران در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دارند ”