آموزش کسب و کار اینترنتی انلاین در ایران

فراحرف | کسب و کار آنلاین

ساختار (معماری) سایت چیست؟ دلایل اهمیت ساختار سایت برای سئو

مجموعه: تعداد بازدید: 8

معماری (ساختار) وب سایت چیست؟ ۵ دلیل اهمیت معماری وبسایت برای سئو

با مطالعه کامل و دقیق مقاله آموزش ساختار و معماری سایت می توانید قبل از شروع فعالیت وب سایت خود ، معماری وب سایت خود را سئو کنید.

با رشد بیشتر، وبسایت شما دچار در هم ریختگی می شود. هرچه پست های بیشتری در سایت خود منتشر می کنید و یا ‏صفحات محصول بیشتری اضافه میکنید، وبسایت ‏شما دچار در هم ‏ریختگی می شود. باید این محتوا را به درستی سازماندهی ‏کنید تا مطمئن شوید که ‏بازدیدکنندگان و گوگل به راحتی چیزی که به ‏دنبالش هستند را پیدا می کنند.‏

اگر فایل ها و محتوای خود را به درستی سازماندهی نکنید، آموزش ها ، خدمات ، پست های بلاگی و صفحات ‏محصولاتتان گم ‏می شوند. ‏بازدیدکنندگانتان نمیتوانند چیزی که به دنبالش هستند را پیدا کنند، و نکته ای ‏که برای سئوی سایتتان مهم است: ‏گوگل هم در ‏وبسایتتان گم می شود.‏

ساختار وبسایت چیست؟

از یک سو ، ساختار سایت یکی از جنبه های حیاتی و عملی ترین بخش های استراتژی سئو است و به نحوه ی سازماندهی ‏محتوای وبسایت اشاره دارد اما از سوی دیگر، تنها تعداد کمی از ‏وب مستر ها و مالکین وبسایت ها مفهوم داشتن ساختاری که ‏به ‏سئو کمک می کند را درک کرده اند.‏

معماری (ساختار) وب سایت چیست؟ 5 دلیل اهمیت معماری وبسایت برای سئو

معماری وبسایت

 

یک وبسایت معمولا متشکل از محتوایی در ‏زمینه ی موضوعات مربوط به فعالیت خود می باشد که در پست ها و صفحات به ‏نمایش گذاشته ‏می شوند. ساختار وبسایت به نحوه ی ساختار بندی صفحات و همچنین لینک بودن این صفحات به ‏یکدیگر ‏اشاره دارد. ساختار وبسایت به گوگل نشان می دهد کدام ‏صفحات ، مهم تر هستند.

طبقه بندی هایی مانند دسته بندی ‏ها و تَگ ‏ها، لینک های داخلی و همچنین پیمایش و برِدکرامب ها (مسیر راهنما) ابزارهایی ‏برای ساختار بخشیدن به ‏وبسایت به ‏شمار می روند.‏ این یعنی با استفاده از ساختار وبسایت، ‏ کاربران محتوای مورد نظر خود را بسیار اسان تر پیدا میکنند و ‏گوگل ‏هم بهتر می تواند یو.آر.ال های شما را ایندکس نماید.‏

در این مقاله یاد خواهد گرفت که ساختار وبسایت ‏چگونه به سئو کمک می کند. داشتن یک معماری ایده آل، به کاربران و ‏کراولر های موتور های جستجو کمک می کند تا به ‏آسانی چیزی که به دنبالش میگردند را بر روی یک وبسایت پیدا کنند.‏ ‏میتوانید از همین امروز به بهبود ‏ساختار وبسایت خود بپردازید.‏

چرا ساختار وبسایت برای گوگل و کاربران مهم است؟

سازماندهی وب سایت ، راه را برای رسیدن به موفقیت در سئو هموار میکند. در واقع، ‏میتوان اینگونه بحث ‏کرد که بدون یک ‏ساختار خوب، هیچ گاه در زمینه ی سئو به موفقیت نمیرسید. ساختار ‏قوی، پایه و اساس سئوی تخریب نا ‏پذیری به سایت شما ‏می دهد که حجم بسیار بالایی از جستجوی ‏ارگانیک را به سمت وب سایت شما هدایت میکند.‏

در ادامه چند دلیل برای اینکه چرا ساختار وبسایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، را به ‏اشتراک ‏میگذاریم ‏و ‏سپس ‏به ‏سراغ نحوه ی ایجاد ساختار سازگار با سئو می رویم.‏

به ۵ دلیل ساختار سایت برای گوگل و مطعاقبا برای رتبه بندی شما در موتور های جستجو مهم می باشد.‏ با وجود آنکه معماری ‏یا همان ساختار سایت یک فاکتور رتبه بندی نمی باشد اما برای سئو بسیار مهم است.‏

‏۵ دلیل اهمیت معماری وبسایت برای سئو:‏

۱- ساختار وب سایت به عنوان یک راهنما برای گوگل کار میکند.‏

نحوه ی ساختار بندی وب سایت سر نخ هایی در مورد یافتن ضروری ترین محتوا به گوگل می دهد. ‏ ساختار ‏سایت ‏مشخص ‏کننده ی این است که ایا موتور های جستجو می توانند متوجه شوند که محتوای وبسایت شما ‏در چه زمینه ‏ای است.‏
کراولر های وب مانند گوگل بات، در سرتاسر ساختار وبسایت ها میخزند و هدفشان ایندکس کردن محتوا ‏به ‏منظور ‏منعکس ‏کردن ‏در نتایج جستجو است. ‏

بنابراین بهینه سازی معماری وبسایت به اسپایدر(کراولر) های موتور های جستجو کمک میکند تا تمامی ‏صفحات موجود بر روی ‏وبسایتتان را پیدا و ایندکس نمایند.‏هر چه ساختار وبسایت شما بهتر باشد، دسترسی به محتوا و ‏ایندکس کردن برای کراولر ها ‏آسان تر ‏خواهد ‏بود.‏

اما کراولر ها به طور خودکار همه چیز را در وب سایت شما کشف نمی کنند. حتی خود گوگل هم اعتراف کرده ‏است که ‏صفحاتی ‏در ‏وبسایت ها وجود دارند که ممکن است نتوانند کشفشان کنند؛ و یا ممکن است یو.آر.ال ‏هایی وجود داشته باشند که ‏با ‏فرایند ‏کراولینگ نرمال گوگل، قابل کشف نمی باشند.

اگر صفحاتی بر روی وبسایتتان دارید که چندین کلیک با صفحه ی اصلی فاصله دارند (یا از هیچ صفحه ی ‏دیگری لینکی به آنها ‏داده نشده است)، گوگل بات برای پیدا کردن و ایندکس نمودن این صفحات دچار ‏مشکل می شود.‏

اما اگر معماری وب سایتتان دارای لینک های داخلی باشد، گوگل از طریق دنبال کردن این لینک ها با استفاده از ربات گوگل ‏بات میتواند به ‏صد در صد صفحات موجود بر روی وب سایتتان دسترسی پیدا کنند. وب سایت ‏هایی که ساختاری قوی دارند، ‏دسترسی، کراول ‏کردن، ایندکس کردن و منعکس کردن صفحات یک وب سایت در ‏صفحه نتایج ‏جستجو برای کراولر ها ‏آسان ‏تر خواهد بود. ساختار وبسایت، به ‏عنوان راهنمایی برای گوگل عمل میکند و از همین رو از اهمیت زیادی ‏برخوردار ‏است. ‏

‏۲- یکپارچه سازی اعتبار لینک ها در سراسر وب

وقتی به صفحاتی با اولویت بالا لینک داخلی می دهید، اعتبار لینک این صفحات (رتبه بندی صفحه) بالا می ‏رود، و این می ‏تواند به بهبود رتبه بندی گوگل هم کمک کند.‏

اگر معماری وب سایت درست باشد، بازدید کنندگان به آسانی میتوانند چیزی که به دنبالش هستند ‏را بر روی وب ‏سایتتان پیدا کنند. (که میتواند به طور غیر مستقیم به سئو کمک کند).‏

‏۳- عدم رقابت با محتوای خودتان

بدون یک ساختار خوب، باید برای بدست ‏آوردن رتبه ای بالا در موتور های جستجو، با خودتان در رقابت باشید. احتمالا پست ‏های بلاگی و یا مقاله ‏هایی در وبسایت خود دارید که موضوعی مشابه دارند. برای مثال در وبسایت فراسئو، مطالب زیادی در ‏مورد ‏سئو نوشته می شوند. پست های متعددی در مورد ساختار سایت در این وبسایت وجود دارند که هرکدام ‏جنبه ی مختلفی ‏را پوشش می دهد. اما گوگل نمیتواند تشخیص بدهد که کدام یک از این مطالب مهم ترین ‏می باشد، مگر این که خودمان این ‏را به گوگل بگوییم.‏محتوای شما باید بر اساس اهمیت مرتب شده باشد.‏

اگر خودتان به گوگل نگویید که کدام پست ها مهم تر هستند، همه ی پست های شما برای جلب توجه در ‏رقابت با یکدیگر ‏خواهند بود. در واقع شما برای به دست آوردن رتبه ای بالا در گوگل، در رقابت با خودتان ‏خواهید بود. اما راه حل بسیار ساده ‏است: خودتان به گوگل می گویید ‏که کدام صفحات برای شما مهم تر هستند.برای ‏انجام اینکار، نیاز به یک ساختار مناسب ‏خواهید داشت.‏

‏۴- اهمیت ساختار سایت برای ‏UX‏ (تجربه کاربری)

چرا ساختار سایت برای تجربه کاربری یا همان ‏UX‏ هم اهمیت دارد؟ ذهن آدمی همواره به دنبال توازن شناختی است، یعنی ‏توانایی کنار هم قرار دادن تکه ها به صورت منطقی، ‏یافتن چیز ها ‏در ‏همان جایی که انتظار می رود، و پی بردن به این که به ‏دنبال چه چیزی هستند. از همین ‏رو، یک ساختار وبسایت قوی و ‏منطقی ‏از لحاظ شناختی برای کاربران راضی کننده خواهد ‏بود.‏

وقتی رنگ ها، فونت ها، هسته، گرافیک، تصاویر و فضای سفید را از یک وبسایت حذف کنیم، طراحی یک ‏وبسایت خوب ‏در ‏واقع تابعی از وجود یک ساختار عالی خواهد بود که برای به بدست اوردن رتبه ای بالا در گوگل کمک میکند. اگر این ‏ساختار واضح باشد، مخاطبین به راحتی راه خود را در ‏وبسایت پیدا میکنند و هر چه وبسایت شما برای کاربران جذاب تر باشد، ‏برای موتور های جستجو نیز جذاب ‏تر خواهد ‏بود. الگوریتم گوگل از اطلاعات ‏مربوط به جستجو کننده ها برای رتبه دهی به ‏وبسایت شما استفاده ‏می کند.‏

وقتی کاربر وبسایتی را پیدا میکند که ‏دوستش دارد، در واقع همان وبسایتی ‏می باشد که ساختار عالی دارد ونرخ کلیک (‏CTR‏) ‏و ‏زمان حضور کاربر در وبسایت شما افزایش میابد و زود از ‏صفحه خارج نمی شوند و برای ‏مدت طولانی تری در وبسایت می ماند ‏که قطعا شاهد عملکرد خوبی در ‏صفحه نتایج ‏موتور ‏های جستجو خواهید بود. یک ‏ساختار خوب برای وب سایت می تواند بانس ‏ریت ‏‏(‏Bounce Rate‏) را ‏کاهش دهد و زمان ماندن در صفحه (‏Time on Site‏) را ‏نیز افزایش دهد، که هر دوی اینها منجر ‏به ‏بهبود ‏رتبه بندی می شوند.‏

بنابراین فهیمیدیم که داشتن ‏UX‏ خوب چطور می تواند شانس شما برای تبدیل مخاطبین ، خرید ‏محصولات، عضویت در ‏خبرنامه، و بازگشت برای بازدید های بعدی را افزایش می دهد. ‏ ‏ ‏‎

‏۵- ساختار خوب، برای وبسایت شما سایت لینک فراهم میکند

سایت لینک ها در زمینه ی سئو مزیت بزرگی به شمار می روند که که با داشتن معماری یا همان ساختار قوی، ‏نصیبتان می شوند.‏ سایت لینک ها در واقع فرمتی از لیست کردن در صفحه نتایج موتور های جستجو می باشند که ‏صفحه ی ‏اصلی سایت شما را در ‏کنار چندین لینک داخلی که در زیر نشان داده شده اند، به نمایش در می آورد. ‏قبلا ‏نمونه ی این موارد را مشاهده کرده اید.‏

برای مثال اگر در گوگل عبارت ‏فراسئو را جستجو کنید، میبینید که چندین سایت لینک در پایین ‏نتیجه ی ‏جستجوی گوگل ‏به ‏نمایش درآمده اند.‏ و هنگامی که عبارت ‏FaraSeo Site Structure‏ را جستجو میکنید، گوگل تعدادی از صفحات را ‏لیست ‏میکند که ‏به ‏یکدیگر لینک شده اند.

اما نحوه ی بدست آوردن سایت لینک به چه صورت است؟ هیچ گونه ‏داده های ساختار بندی ‏شده ای که ‏مخصوص سایت لینک باشند وجود ندارد. ‏برای این کار نمیتوانید به سادگی به ‏سرچ کنسول گوگل بروید و ‏چند ‏جای خالی را در یک فرم پر کنید و سایت لینک بدست بیاورید یا نمیتوانید درخواست ‏سایت لینک بدهید. ‏

بلکه زمانی که وب سایت شما دارای ساختار خوب ، لینک های داخلی با ساختاری مناسب و همچنین لینک ها هم ‏از اعتبار بالایی برخوردار باشند، الگوریتم گوگل به صورت خودکار به ‏وبسایت شما سایت لینک اعطا میکند. ‏ ‏اگر ساختار وبسایتتان ضعیف باشد احتمال این که سایتتان هیچ گاه سایت لینک دریافت نکند خیلی ‏زیاد ‏خواهد بود.‏

مزایای سایت لینک ها

  • قابلیت پیمایش وبسایت شما را افزایش ‏می دهند.‏
  • کاربران ‏را به سمت مرتبط ترین اطلاعات هدایت می کنند.‏
  • شهرت برند شما را افزایش می دهند.‏
  • اطمینان کاربران را بهبود می بخشند.‏
  • به ‏شما کمک میکنند تا بر صفحات نتایج موتور های جستجو غالب ‏شوید.‏
  • نرخ کلیک کاربران را افزایش می دهند.‏
  • همچنین قیف ‏فروش را کوتاه می کنند.

بنابراین متوجه شدید که ‏سایت لینک ها چیزهای فوق العاده ای هستند و عدم وجود ‏سایت لینک میتواند ‏هزینه هایی از جمله عدم ترافیک هدفمند ، کاهش نرخ کلیک ‏کاربران و کاهش نرخ تبدیل ها را برای ‏وبسایت ‏شما به دنبال داشته باشد.‏

ساختار ایده آل برای وبسایت به چه شکل است؟

وب ‏سایت ها از نظر ساختار و معماری در نهایت به چهار گروه عمده تقسیم می شوند:‏

  • بلاگ ها
  • سایت های شرکتی
  • سایت های محتوایی و خبری
  • سایت های فروشگاهی

چگونه ساختاری برای وبسایت ایجاد کنیم که موجب بهبود سئو شود؟

هر چه ساختار وبسایت شما بهتر باشد، شانس بهتری برای بدست آوردن رتبه های بالاتر در موتور های ‏جستجو خواهید ‏داشت. هر وبسایتی یک ساختار دارد که می تواند سر سخت، موثر و در عین حال ساده ‏باشد، و یا به صورت مشتی از ‏صفحات سازماندهی نشده باشد. اگر برای کسب و کار خود اهمیت قائل باشید قطعا در مورد ‏ساختار وبسایت خود با دقت ‏عمل میکنید و ‏وبسایتی خواهید ساخت که برای کاربران و موتورهای جستجو عالی باشد.‏

در این مقاله برخی از بهترین توصیه ها در مورد ایجاد ساختاری قدرتمند برای وبسایت را به اشتراک خواهیم ‏گذاشت. ‏راهنمایی هایی که در زیر آمده اند به شما در ساخت وبسایتی کمک میکنند که نه تنها نظر کاربران ‏را جلب میکند، بلکه به ‏خوبی توسط کراولر ها و اسپایدر ها ایندکس می شود و بهترین رتبه بندی ها و ‏صفحه نتایج موتور های جستجو را رقم می ‏زند.‏

چطور به سراغ ساختار سایت برویم؟

چه کار هایی باید برای بهبود ساختار سایت خود انجام دهید؟ ‏

از چه چیزهایی باید پرهیز کنید تا از تبدیل ‏شدن ساختار سایتتان به یک معضل جلوگیری شود؟ ‏

چرا این موضوع مهم است؟

بیشتر سایت هایی که معماری پیچیده ای دارند از ابتدا به این شکل نبوده اند. این شرایط با اضافه نمودن ‏دسته های ‏مختلف شروع ‏شده و در نهایت با اضافه شدن زیر دسته های متعدد و صفحات مختلف به ‏افتضاحی که میبینید تبدیل شده ‏است.‏ ‏

ابتدا باید دو موضوع را برای شما توضیح دهیم و ‏در ادامه ۹ راهنمایی کوتاه و مختصر ، در مورد نحوه ی شروع به بهبود ‏ساختار سایت به ‏شما ارائه می دهیم.‏

اول اینکه داشتن ساختاری کم عمق به این معنی است که اعتبار لینک دهی از صفحاتی که تمایل ‏به ‏دریافت تعداد زیادی ‏بک لینک دارند (مانند صفحه اصلی) به سمت صفحات دیگر که میخواهید رتبه ‏ی بالایی ‏داشته باشند (مانند صفحه ‏محصولات) جاری می شود.‏

دوم این که داشتن یک معماری خوب به این معنی است که اسپایدرهای گوگل می توانند همه ی ‏صفحات ‏موجود بر روی ‏وب سایتتان را پیدا کنند (این باعث به حد اکثر رسیدن ظرفیت کراولینگ می ‏شود).‏

نه قدم برای ایجاد ساختار وب سایت

۱- سادگی را حفظ کنید.

اگر سایت شما که تعداد صفحاتش ‏ به صد می رسد و ‏کمتر از هزار صفحه دارد در واقع نسبتا کوچک است و احتمالا نیازی ‏به سازماندهی مطالب از ‏طریق ‏دسته بندی نخواهید ‏داشت. برای مثال وب سایت بک لینکو حدود ۱۲۰ صفحه ی ایندکس ‏شده ‏دارد و از آنجایی که تمامی صفحات و پست های بلاگی دارای لینک داخلی هستند، صفحه ی دسته بندی ‏ها ‏وجود ‏ندارد.‏

‏ اما اگر یک سایت تجاری با هزاران صفحه دارید و یا به مرور ‏هزاران صفحه ی مختلف به وب سایت خود اضافه می کنید، ‏سادگی مساله ی ‏بزرگی ‏خواهد بود و داشتن دسته بندی ضروری و حیاتی است.‏ سایت های بسیاری با داشتن معماری فوق ‏العاده پیچیده ای که در شکل زیر مشاهده می کنید را دیده ایم.‏این وضعیت نه تنها برای سئو بد است، بلکه به کاربر نیز تجربه ی بدی می دهد.‏

فرض کنید به تازگی و به صورت تصادفی صفحه ای از چنین وب سایتی را باز کرده اید. احتمال این که ‏صفحه ای را پیدا ‏کنید ‏که واقعا به آن نیاز دارید چقدر است؟ عملا صفر.‏

اما وقتی که معماری سایت ساده باشد، کاربران به آسانی آب خوردن میتوانند چیز هایی که نیاز دارند را بر ‏روی وب ‏سایتتان ‏پیدا کنند.‏ به همین دلیل است که از همان روز اول باید سلسله مراتب وبسایت خود را ایجاد کنید و در حینی که ‏سایتتان رشد میکند ‏حفظش ‏کنید.‏

در ادامه مثالی از شکل یک سلسله مراتب را مشاهده میکنید:‏

‏ ‏۲– محتوای قدیمی را پاک کنید.

بسیاری از فروشگاه ها در هر فصل مجموعه های متفاوتی از محصولات را به فروش میرسانند. اگر نمی خواهید ‏یک ‏محصول را مجددا به فروش برسانید، باید صفحه اش را پاک کنید. البته، ممکن است لینک هایی به این ‏صفحه هم داشته ‏باشید که باید پاک شوند؛ اما این را میدانید که لینک ها برای سئو ارزشمند هستند. باید ‏مطمئن شوید که حتی وقتی که ‏صفحه ای را پاک میکنید و این صفحه دیگر وجود ندارد اما از این لینک ها استفاده ی لازم را میبرید. ‏به همین دلیل ‏باید ‏‎ ‎مسیر یو.آر.ال را تغییر دهید.‏

‏‏۳- دسته بندی هایتان را سازماندهی کنید.

قبل از توسعه ی وب سایت، یک سلسله مراتب ایجاد کنید. اگر میخواهید یک وب سایت را از پایه ایجاد کنید، در موقعیتی قرار دارید که می توانید برای دست یابی به ‏بهترین سئوی ‏ممکن ‏ساختار سایت خود را ایجاد کنید.

حتی قبل از اینکه شروع به ایجاد صفحات وبسایت ‏خود در یک سیستم مدیریت ‏محتوا کنید، باید ‏ساختار خود را برنامه ریزی کنید. این کار را می توانید بر روی ‏یک وایت بُرد، یک برنامه ی صفحه گسترده ‏‏(اکسل، گوگل ‏شیتس و …)، پردازشگر های متنی و یا ‏پلتفرم هایی مانند ویزیو یا اُمنیگرَفل انجام دهید.‏

سلسله مراتب چیزی بیش از راهی برای سازماندهی اطلاعات نیست؛ چیزی که ساده و منطقی است. سلسله ‏مراتب، در ‏ادامه ‏تبدیل به ساختار پیمایش و یو.آر.ال وب سایتتان می شود؛ پس تمام چیز هایی که از اهمیت ‏برخوردار می باشند، از ‏همینجا شروع ‏می شوند.‏ ‏

به طور کلی سلسله مراتب وب سایت به شکل زیر می باشد:‏

سلسله مراتب ها چند ویژگی دارند که باید همواره به یاد داشته باشید.‏ سلسله مراتب خود را منطقی سازی کنید. نباید این فرایند را پیچیده در نظر گرفت. شما به ‏دنبال سادگی هستید، هم ‏برای ‏خودتان و هم برای راحتی کراولر ها و کاربران. هر دسته‎ ‎‏ بندی اصلی ‏باید متفاوت و منحصر بفرد باشد. هر زیر دسته ‏هم باید به ‏نحوی مرتبط با دسته بندی اصلی ای باشد ‏که تحت آن قرار گرفته است.‏

وقتی در مورد موضوع مشخصی نوشته های زیادی تولید شود و در مورد موضوع دیگری نوشته های چندانی ‏تولید نشود، ‏دسته بندی ها بعضا خیلی بزرگ می شوند. در نهایت به جایی می رسید که باید این دسته بندی ‏را تبدیل به دو دسته ‏بندی کنید.‏

تعداد دسته های اصلی را بین ۲ الی ۷ مورد نگاه دارید. اگر وبسایت شما چیزی به غیر از ‏آمازون دات کام است، نباید ‏دسته ‏های اصلی زیادی داشته باشید. تنها باید چند چیز اصلی وجود ‏داشته باشد. اگر بیش از ۷ دسته ی اصلی داشته باشید، ‏باید ‏بیشتر به سازماندهی وب سایت خود ‏فکرکنید و مقداری دسته ها را کمتر کنید.‏

اگر دسته بندی ها ‏بزرگ باشند، بدست آوردن رتبه در خصوص پست های بلاگی کار دشواری خواهد بود. در این مورد، ‏باید ‏دسته بندی های خود را ارزیابی کنید و بعضا آنها را بهینه سازی نمایید.

 سعی کنید در تعداد زیر دسته های مربوط به هر دسته ی اصلی تعادل برقرار کنید. اصولا باید سعی ‏کنید تعداد زیر دسته ‏ها برابر ‏باشند‏. وقتی یک دسته به ‏میزان قابل توجهی بزرگتر از دسته های دیگر باشد، یعنی اگر یک دسته ی اصلی ۶ زیر ‏دسته داشته باشد و یک دسته ی ‏اصلی دیگر تنها ۲ زیر دسته داشته ‏باشد، ‏سایت شما دچار عدم تعادل می ‏شود.

‏یک ‏قانون سر انگشتی خوب در مورد اندازه ی دسته بندی ها این است که ‏هیچ دسته بندی ای نباید ‏اندازه ای بیشتر از دو ‏برابر دسته بندی های دیگر داشته باشد. ‏‏ باید مطمئن شوید که دسته بندی ها تقریبا از اندازه ای برابر برخوردار هستند. ‏سلسله مراتب، نقطه ی شروع یک ساختار وبسایت عالی است. بدون ساختار دسته بندی، صفحات به صورت تصادفی اضافه ‏می شوند که معمولا منجر به ایجاد ‏معماری ‏پیچیده می شود.‏

‏۴-‏ از ساختار مناسب برای لینک های داخلی استفاده کنید.

‏باید لینک هایی به مهمترین محتوای موجود در وبسایت خود داشته باشید تا از این طریق به گوگل نشان ‏دهید این مقالات ‏بهترین و کامل ترین مقالات شما هستند. داشتن ساختار لینک دهی داخلی عالی، برای ‏گوگل حیاتی است، اما برای کاربران ‏نیز منطقی می باشد.‏
می خواهید بهترین پست هایتان را بخوانند، درست ‏است؟ یک ساختار لینک دهی داخلی فراگیر ایجاد کنید.‏

دلایل اهمیت لینک های داخلی

  • به کاربران اجازه می دهند در وبسایت حرکت کنند.‏
  • به ایجاد سلسله مراتب اطلاعات در وب سایت کمک میکنند.‏
  • به پخش و توزیع اعتبار (لینک جویس) در بین وب سایت ها کمک میکند.‏

هر یک از این دلایل به طور مستقیم با ایجاد ساختاری یکپارچه و قوی در ارتباط می باشد.‏

مبحث لینک دهی داخلی را نباید پیچیده کرد. ایده ی اصلی این می باشد که همه ی صفحات وب سایت باید ‏لینک هایی ‏از و به ‏صفحات دیگر وبسایت داشته باشد. پیمایش وبسایت باید لینک دهی داخلی به دسته های ‏اصلی و صفحات زیر دسته ‏ها را به خوبی ‏پوشش دهد، اما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که صفحات ‏سطح برگ نیز دارای لینک دهی داخلی ‏می باشند.‏

لینک دهی داخلی به موتور های جستجو نشان می دهد که کدام صفحات مهم تر هستند و چظور میتوان به ‏آنها رسید. هر ‏چه لینک ‏دهی داخلی در بین صفحات بیشتر باشد، بهتر است.‏

نکته: ‏
برای مثال، میتوانید مشاهده کنید که در مثال زیر، از محتوای بلاگی لینک هایی به دیگر ‏صفحات ‏وب ‏سایت ‏ایجاد شده ‏است:‏

‏این لینک های داخلی فقط برای سئو نیستند. بلکه به کاربران هم کمک میکنند تا اطلاعات ‏بیشتری ‏در ‏مورد ‏موضوع مورد ‏بحث به دست بیاورند.‏

برای مثال فرض کنید به تازگی یک سایت محتوامحور در مورد آشپزی پزی راه انداخته اید.‏

در حالت ایده آل، میخواهید معماری سایتتان چنین شکلی داشته باشد:‏

همانطور که میبینید، دسته بندی های اصلیتان به صورت مستقیم از صفحه اصلی لینک دریافت کرده اند؛ و ‏تمامی دستور ‏پخت ها ‏هم در زیر دسته بندی ها قابل رویت هستند.‏

در پایان کار، معماری سایت توسط نحوه ی لینک شدن صفحات به یکدیگر تعیین می شود. به همین دلیل ‏است که باید از ‏یک ‏منوی پیمایش به صفحات دسته بندی های خود لینک داشته و همچنین از صفحات دسته بندی ها لینک هایی به تک ‏تک صفحاتی که تحت آن دسته بندی ‏قرار ‏میگیرند ‏داشته باشید.‏

‏۵- ساختار یو.آر.اِل ای ایجاد کنید که از سلسله مراتب پیمایش (ناوبری) پیروی میکند.

یکی از عوامل مهم در ایجاد ساختاری قوی، ساختار ‏URL‏ است. اگر به شکل منطقی به همه ی جنبه های ‏سلسله مراتب ‏خود ‏فکر کرده باشید، این کار نباید خیلی دشوار باشد. ساختار یو.آر.اِل شما وابسته به سلسله مراتب ناوبری سایت شما است ‏و باید به طور منطقی پیرو دسته بندی ها باشد.‏‏ این بدان معنی است که یو.آر.اِل شما حاوی ‏کلمات واقعی خواهد ‏بود و ‏پوشش مناسبی از کلمات کلیدی را ارائه خواهد داد.‏

پس فرض میکنیم سلسله مراتب شما به شکل زیر است:‏

‏ ‏
در ادامه مثالی از یک ساختار url را میبینید که توسط سایت های زیادی استفاده می شود:‏
https://example.com/category/subcategory/keyword-keyword

یو.آر.ال های شما لزوما نباید به این شکل باشند. اما مهم است که تمامی یو.آر.ال هایتان ساختاری مشابه ‏داشته باشند.‏

‏۶- پیمایش وبسایت خود را در ‏HTML‏ یا ‏CSS‏ ایجاد کنید.‏

وقتی پیمایش وبسایت خود را ایجاد می کنید، سعی کنید کد نویسی را در ساده ترین حالت ممکن نگاه ‏دارید. برای منوی ‏پیمایش از ‏HTML‏ استفاده کنید ‏HTML‏ و ‏CSS‏ ایمن ‏ترین راه ها می باشند. کد نویسی در جاوا اسکریپت، فلش و ‏اِیجَکس توانایی ‏کراولر ها برای پوشش سلسله مراتب و پیمایش ‏متفکرانه ی وب سایت شما را محدود میکند.‏

‏۷- از یک ساختار پیمایشی با عمق کم استفاده کنید.

واضح است که ساختار پیمایش (ناوبری)، از سلسله مراتب وبسایت پیروی می کند. اطمینان حاصل کنید که ‏صفحات، ‏مخصوصا صفحات ‏مهم، در عمق زیادی از وبسایت دفن نشده باشند. سایت های کم عمق هم ‏از لحاظ قابلیت ‏استفاده و هم از لحاظ راحتی برای کراولر ها بهتر ‏کار میکنند.‏

همچنین باید از لینک دهی داخلی استفاده کنید تا از ‏صفحات مختلف ، لینک هایی به محتوای ‏سایت ‏خود ‏داشته باشید.‏ ‏یک وب سایت کم عمق ( که وب سایتی است که برای رسیدن به تمامی صفحات تنها نیاز به سه کلیک یا ‏کمتر دارد) و ‏ارجحیت ‏بسیار بیشتری نسبت به یک وب سایت عمیق خواهد داشت (که نیاز به کلیک های ‏طولانی برای دیدن تمامی ‏صفحات دارد).‏ ‏

‏۸- هِدِر یا سرتیتری ایجاد کنید که صفحات پیمایش اصلی را لیست میکند.‏

هِدِر اصلی باید صفحات اصلی وب سایت را لیست کند. برای مثال بلاگ وبسایت ‏faraseo.net‏ از یک ‏فوتر پیمایشی ‏بسیار ‏ساده با حداقل تعداد زیر دسته ها استفاده می کند. و این یعنی رسیدن به همه ی ‏اهدافی که مد نظر هستند.‏

اضافه کردن المان های دیگر به غیر از دسته بندی های اصلی در منو ها، میتواند موجب بر هم ریختن تمرکز ‏شود و در ‏عین ‏حال هم غیر ضروری باشد. اگر یک وب سایت پارالاکس طراحی کرده اید، باید مطمئن شوید ‏که هدر ثابتی ایجاد ‏کرده باشید که ‏در تمام اسکرول ها نشان داده می شود.‏

در حالی که منو های دراپ داون با استفاده از افکت های ‏CSS‏ و یا منو های محو شونده میتوانند تجربه ‏کاربری منحصر ‏بفرد و ‏جذابی ایجاد کنند، اما موجب بهبود سئو نمی شوند. پیشنهاد ما عدم استفاده از این ‏منو ها است. همچنین توصیه ‏میکنیم از ساختار ‏های پیشمایشی تصویر محور نیز استفاده نکنید. لینک های ‏متنی با انکورهای مناسب، قوی ترین نوع ‏سئو را ایجاد میکنند.‏

اگر فوتری دارید که لینک هایی از منوی وبسایت دارد، اطمینان حاصل کنید که لینک های اصلی منوی ‏پیمایشی بالایی ‏وبسایت ‏را در منوی پیمایش فوتر نیز تکرار می کنید. تغییر ترتیب لینک ها و یا اضافه کردن ‏دسته بندی های بیشتر، ‏موجب پیچیده شدن ‏تجربه کاربران یا همان ‏UX‏ می شود.‏

۹– حتما از نقشه سایت استفاده کنید.

داشتن نقشه سایت راه فوق العاده ای برای افزایش قابلیت کراول شدن وب سایت است. همچنین به نمایش ‏تصویری همه ‏ی دسته ‏بندی ها، زیر دسته بندی ها و صفحات موجود بر روی وب سایت هم کمک میکند.‏

مثال:‏
‏ ‏

نتیجه گیری: “به دنبال ایجاد یا بهسازی ساختار سایت خود باشید”.‏

بهترین زمان برای ایجاد ساختاری قوی، قبل از ساخت ‏وب سایت است. ساختار سایت یکی از مهم ترین، و در ‏عین حال ‏یکی از نادیده گرفته شده ترین متد های بهینه سازی ‏است. سایت شما رشد خواهد کرد و ‏از همین رو ساختار سایتتان نیاز ‏به نگهداری خواهد داشت.‏
بهسازی و نگهداری ساختار یک سایت باید جنبه ی مرکزی همه ی ‏استراتژی های سئو باشد. این یکی از عملی ترین بخش ‏های سئو است و چیزی است که میتوانید به سرعت کنترل کنید و بهبود ‏ببخشید. پس کار خود را شروع کنید.‏

البته اگر ‏میخواهید وب سایت خود را بازطراحی کنید، میتوانید مجددا روی طراحی کار کنید و برخی المان های ‏پیمایشی را به ‏منظور بهبود سئوی ساختاری، مجددا سازماندهی کنید.


‏ اگر ساختار سایت شما ‏عالی باشد، به دنبال آن سئوی وب سایتتان نیز عالی خواهد بود.‏

 

منبع:فراسئو

نظر شما !!!

نظر شما برای “ ساختار (معماری) سایت چیست؟ دلایل اهمیت ساختار سایت برای سئو ”

ویدیو ها