فراحرف

مجله اینترنتی فراحرف,آموزش و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی,ارائه ایده های کسب و کار

۴ نکته کلیدی و علمی برای ساخت یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق

مجموعه: تعداد بازدید: 17

در ادامه به معرفی ۴ استراتژی بازاریابی محتوا موفق می پردازیم که با اعمال آن ها می توانید با شناخت مخاطب هدف و جذب آن، میزان محبوبیت و فروش کسب و کار خود را افزایش دهید.

 

آیا می دانستید که فقط ۴۰ درصد از بازاریاب های B2C دارای استراتژی محتوای مستند هستند؟ طبق سنجش های موسسه بازاریابی محتوا که در سال ۲۰۱۷ انجام شده، این رقم در میان بازاریاب های B2B به ۳۷ درصد می رسد. طبق همین سنجش ها، عدم وجود استراتژی یکی از دلایل اصلی شکست طرح های محتوایی است.

بدون استراتژی، شرکت ها کمتر می توانند در بازاریابی محتوا موفق عمل کنند و حتی ممکن است در اجرای تاکتیک های بازاریابی محتوا، با چالش های قابل توجهی مواجه شوند. در ادامه ۴ نکته را بیان کرده ایم که در ساخت استراتژی محتوا به شما کمک می کند و در نتیجه کسب و کار شما بهترمی تواند با مشتری ها ارتباط برقرار کند.

۴ استراتژی بازاریابی محتوا موفق

4 استراتژی بازاریابی محتوا موفق

تعریف اهداف “SMART” مشخص

اهداف مشخصی را برای استراتژی بازاریابی محتوای خود تعریف کنید. اگر اهداف شما به خوبی تعریف نشوند و قابل سنجش نباشند، ارزیابی روند پیشرفت به سمت آن اهداف غیرممکن است. وقتی اهداف را مشخص می کنید، دقت کنید که معیارهای S.M.A.R.T رعایت شود:

  • مشخص بودن (Specific): اهدافی مثل “رشد مخاطبان” یا “افزایش آگاهی از برند”، بسیار مبهم هستند. هدفی مثل “رشد ۱۰۰ درصدی حجم فهرست ایمیل ها تا آخر امسال، یا افزایش ترافیک سایت به اندازه ۲۵ درصد و تا آخر این فصل” تبیین کنید.
  • قابل سنجش بودن (Measurable): با تنظیم اهداف قابل سنجش با اعداد و ارقام مشخص، به راحتی می توانید روند پیشرفت خود را دنبال کنید.
  • قابل دستیابی بودن (Achievable): اطمینان یابید که اهداف غیر قابل دستیابی برای تیم خود در نظر نگرفته اید.
  • مربوط بودن (Relevant): اهداف خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید با ماموریتی که برای خود تعریف کردید ارتباط دارند.
  • زماندار بودن (Timely): یک چهارچوب زمانی برای تحقق اهداف خود تنظیم کنید، و سپس این بازه را به چند هدف کوتاه مدت تقسیم کنید. به این ترتیب می توانید پیشرفت خود را ببینید و یک محرک برای خود بسازید. وقتی در حال انجام این کار هستید، نگاهی هم به منابع و زمان مورد نیاز برای اجرای استراتژی خود داشته باشید.

مقاله مرتبط: تحول عظیم مشاغل و کسب و کار اینترنتی به جای کسب و کار سنتی


تعیین افراد هدف بر اساس داده ها

بسیاری از کسب و کارها فرض می کنند که مشتریانشان را می شناسند. در نتیجه فکر می کنند نیازی نیست یک سند تهیه کنند و در آن، مشخصات کاربران را توضیح دهند. داشتن این سندها، نه تنها در شفاف سازی ایده ها به شما کمک می کند، بلکه به شما امکان می دهد تا هنگام برنامه ریزی و ساخت محتوا، از زبان مخاطب هدف استفاده کنید.

برای ساخت این فهرست مستند از اشخاص مخاطب، کار را با نگاه به مشتریان و دنبال کننده های فعلی آغاز کنید. ساخت فهرست کاربران، فقط به معنای جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی، یعنی اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و غیره نیست. فرآیند ساخت این فهرست، شامل ساخت تصویر مشتری ایده آل می شود. این کار با در نظر گرفتن نقش های مختلفی که کاربر در چرخه خرید کسب و کار شما ایفا می کند، انجام می گیرد.

اطمینان یابید که هر قطعه از محتوایی که ساخته اید، یک گروه از افراد را هدف قرار می دهد. در طی فرآیند ساخت محتوا، به این سند شخصیت شناسی افراد هدف مراجعه کنید تا در مورد شکل، تن و صدای محتوا، شما را راهنمایی کند. من قالب هایی مثل User Persona Creator از شرکت Xtensio را برای شروع کار توصیه می کنم.

فرآیند ساخت محتوای خود را ساده کنید

بهترین راه برای ساده کردنِ فرآیند ساخت محتوا، ساخت یک تقویم قابل ویرایش است. به صورت سالانه یا فصلی، مرتب ایده های محتوایی جدید را وارد این تقویم کنید. فرآیند دقیق شما، به فاکتورهای متنوعی وابسته خواهد بود؛ از جمله تیم و منابعی که در دسترس دارید. مهم نیست از چه فرآیندی استفاده می کنید. همیشه راهی برای ساده کردن آن و کارآمد نگه داشتن آن وجود دارد. فرآیند ساخت محتوا و برنامه ریزی برای آن را ارزیابی کرده و تنگناها را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید فرآیند تایید محتوای شما، خیلی طول می کشد و شما را از انتشار به موقع محتوا باز می دارد. یک نفر را به عنوان تصمیم گیرنده نهایی انتخاب کنید، یا اینکه درخواست تجدید نظر را فقط تا مدت محدودی قبل از انتشار محتوا بپذیرید. همچنین می توانید با یک جهت گیری تازه، از محتواهای قدیمی خود مجددا استفاده کنید. در میان همکارانتان به دنبال ایده های جدید باشید و از دانش جمعی کارکنانتان استفاده کنید.


مقاله مرتبط: کسب و کار اینترنتی


میزان پیشرفت خود را بسنجید

سنجش میزان پیشرفت و نتایج استراتژی محتوا، به شما امکان می دهد تا به روشنی ببینید محتوای شما تا چه اندازه عملکرد خوبی داشته است. اگر بیشتر محتوای شما مبتنی بر وب باشد، بخش اصلی روند پیگیری پیشرفت، حول ابزارهای تحلیل وب شما خواهد گشت.

مرتبا شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را ارزیابی کنید. این کار، بینشی به شما می دهد تا دریابید بازاریابی های شما موثر بوده یا به تدوین یک استراتژی محتوایی جدید نیاز دارید. این شاخص ها شامل مقدار ترافیک، منبع آن ترافیک، مدت زمانی که کاربران برای خواندن محتوای شما صرف می کنند (مدت زمان حضور در صفحه وب شما) می شوند. معیارهای متعدد دیگری هم وجود دارند. پس حتما دقت کنید همان شاخص هایی را اندازه بگیرید که به اهدافی که تنظیم کرده بودید مربوط هستند. وقتی در حال برنامه ریزی برای استراتژی محتوای خود هستید، اطلاعات این اندازه گیری ها را نیز در نظر بگیرید.

با طی کردن چهار مرحله ای که ذکر کردیم، خیلی سریع به یک استراتژی بازاریابی محتوا مستند دست می یابید که شما را به سمت موفقیت در بازاریابی محتوا هدایت می کند.

نظر شما !!!

نظر شما برای “ ۴ نکته کلیدی و علمی برای ساخت یک استراتژی بازاریابی محتوا موفق ”