آموزش کسب و کار اینترنتی انلاین

فراحرف | کسب و کار آنلاین

مقابله با استرس | چه کنیم تا کمتر دچار استرس شویم

مجموعه: تعداد بازدید: 73

مقابله با استرس امروزه به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده است. شما کمتر فردی را می‌توانید بیابید که دیگر در زندگی خود دچار دل‌مشغولی و اضطراب نباشد. همه برای خود دچار مشغله و فکرهایی هستیم. استرس البته در زندگی روزمره و برای عبور از برخی موانع زندگی طبیعی است. ولی همین استرس اگر از حدی بیشتر رود می‌تواند زندگی فرد را مختل نماید. در ادامه با همراه باشید تا بیشتر در مورد مقابله با استرس مطالبی را بیاموزید.

استرس چیست

استرس که در ویکی پدیا با عناوینی همچون فشار روانی یا تنیدگی مطرح است به حالتی اطلاق می‌گردد که در آن فرد به وسیله محرک‌های بیرونی دچار تنش و فشار عصبی می‌گردد. عوامل مختلفی می‌توانند این فشار را ایجاد کنند مانند مواردی چون زندگی زناشویی، درس، کار، پول و… مهم علت بروز استرس نیست مهم نحوه مدیریت و مقابله با استرس است. به هر حال ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سیل عظیمی از مشکلات به سمت ما هجوم می‌آورند و تنها راه مقابله با این تنش‌ها مدیریت رفتار است.

مقابله با استرس 1

عوامل ایجاد استرس

عوامل استرس‌زا بسیار هستند که ما در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاراتی می‌کنیم:

محل کار

شاید برایتان عجیب و غیرقابل‌باور باشد ولی محیط کار  استرس زیادی برای ما ایجاد می‌کند. یک نظرسنجی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، دریافت که ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها از استرس در محل کار رنج می‌برند.

ظاهر شخصی

این عجیب نیست که این مورد استرس‌زا باشد چرا که همه افراد میل به زیبایی و زیبا ماندن دارند؛ بنابراین با مشاهده چین و چروک در صورت خود و یا نشانه‌های دیگر دچار فشار عصبی می‌گردند. یکی دیگر از مواردی که به این مورد مربوط است هم وزن و چاقی و یا لاغری افراد است که بسیار می‌تواند تنش‌زا باشد.

رقابت

البته استری برای رقابت همیشه هم بد نیست. بلکه گاهی اوقات می‌تواند عامل محرکی برای پیروزی خصوصاً در مورد ورزشکاران گردد. ولی این تنش هم اگر از حدی فراتر رود می‌تواند بدن فرد را با بیماری‌های جدی روبه‌رو کند.

سلامتی

نگران سلامتی خود یا دیگران بودن امری بدیهی است. به خصوص که اگر سابقه و یا تجربه و یا خاطره دل‌خراش هم از یک بیماری خانوادگی در میان باشد. این می‌شود یک عامل نگرانی برای فردی که قبلاً چنین مواردی را تجربه کرده و یا شاهد بوده است.

نگرانی‌های مالی

حتی در خارج از رکود اقتصادی، نگرانی‌های مالی می‌تواند بر همه ما تأثیر بگذارد و منجر به استرس‌های غیر ضروری شود. وام‌ها، قبض‌های آب و برق و گاز و تلفن، بازنشستگی، میل به زندگی راحت‌تر، رفاه‌طلبی، میل به تجمل همه و همه از مواردی است که به نگرانی‌های ما دامن می‌زنند.

غذاهای مفید برای مقابله با استرس

شاید باور نداشته باشید اما ما به شما می‌گوییم که علاوه بر انجام یک سری کارها و رفتارها، مصرف غذاهای مناسب هم در مقابله با استرس می‌تواند تأثیرگذار باشد. استرس می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم عامل بسیاری از بیماری و مشکلات بدنی ما باشد.

چرا غذا

شاید بپرسید مگر می‌شود به وسیله یک غذای ساده به مقابله با استرس پرداخت. باید گفت که غذاهای مفید برای مقابله با استرس از چندین روش برای کم نمودن فشار عصبی به بدن کمک می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به غلات صبحانه اشاره نمود که نقش تعیین کننده‌ای در تنظیم هورمون سروتونین دارد. هورمون سروتونین یک هورمون و یا ماده آرم بخش است که تنظیم ترشح آن بی شک نقش مهمی برای کنترل فشارهای عصبی دارد.
از جمله دیگر هورمون‌های دخیل در این رابطه می‌توان به کورتیزول و آدرنالین اشاره نمود. به احتمال زیاد این دو را می‌شناسید. اگر به کرات عصبی می‌شوید و یا دچار تنش‌های عصبی هستید به احتمال زیاد این دو هورمون نقش مهمی در این حالات شما دارند. این هورمون‌ها علاوه بر اینکه باعث حالات عصبی در اشخاص می‌گردند عامل بسیاری از مشکلات بدن از جمله تضعیف سیستم ایمنی و افزایش فشار خون دارند.

حال چه بخوریم؟!

در زیر تعدادی از غذاها و مواد وجود دارند که مصرف آن‌ها روی این هورمون‌ها و روی دیگر عملکردهای بدن و سیستم اعصاب اثر مطلوب می‌گذارند:

شیر

شیر یکی از این دسته خوراکی‌ها است. یکی از راه‌ها و غذاها برای مقابله با استرس شیر است. تحقیقات نشان می‌دهند که کلسیم موجود در شیر می‌تواند کاهنده فشار عصبی، بی خوابی و اختلال سندرم پیش از قاعدگی شود. در مورد شیر هم بهتر است که از شیر کم چرب استفاده شود.

آجیل

آجیل و دانه‌هایی مانند پسته و بادام ازآنجایی‌که محتوی مقدار قابل‌توجهی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند نقش مهمی در مقابله با استرس دارند. همچنین مصرف آجیل باعث می‌شود تا نیاز بدن به ویتامین ای تأمین گردد و به دنبال آن سیستم ایمنی تقویت گردد.

مرکبات

میوه‌هایی مانند پرتغال و یا لیمو و نارنگی می‌توانند با وجود ویتامین سی خود نقش مؤثری در کنترل بحران‌های عصبی داشته باشند. ویتامین سی خود تقویت کننده سیستم ایمنی است و مصرف آن سطح هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین را کاهش می‌دهد.

سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج که دارای کربوهیدرات‌های پیچیده و همچنین منیزیوم هستند قدرت خوبی برای مقابله با استرس دارند. کربوهیدرات‌های پیچیده به خاطر هضم دیرهنگامشان تأثیر خوبی بر ترشح هورمون سروتونین دارند. بهترین گزینه‌ها برای دریافت کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند غلات سبوس‌دار باشد که نیاز بدن را به خوبی برطرف می‌کنند.

ورزش راهی برای مقابله با استرس

داشتن فعالیت بدن و ورزش منظم می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی برای مقابله با استرس داشته باشد. برای این مورد هم ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک، پیاده‌روی، طناب زدن، دوچرخه سواری و… که باعث سرعت بخشیدن به چرخه اکسیژن بدن می‌گردند مفید هستند. حاصل ورزش منظم هم هورمونی به نام اندورفین است که باعث نشاط در افراد می‌گردد.

جمع بندی مقابله با استرس

آنچه از پیش رویتان گذشت مواردی در خصوص مقابله با استرس بود. نکته‌ای که در این خصوص می‌تواند مهم باشد این است که اول و قبل از هر اقدامی برای درمان باید منبع فشار روانی را پیدا نمود. شاید با تغییر شیوه زندگی و تنوع طلبی کمتر و کمی دغدغه کمتر بتوان بدون هیچ درمان و یا حتی مراجعه به پزشک مشکل را برطرف نمود. در قدم بعدی بهتر است نه فقط برای مقابله با استرس بلکه برای زندگی شادتر و سالم تر از غذاهای سالم و ورزش منظم کمک بگیریم.

 

 

نظر شما !!!

نظر شما برای “ مقابله با استرس | چه کنیم تا کمتر دچار استرس شویم ”