فرا حرف

مجله اینترنتی فراحرف,آموزش و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی,ارائه ایده های کسب و کار

نوع عصبانیت شما چیست؟

مجموعه: تعداد بازدید: 26

نوع عصبانیت شما چیست؟

در این نوشته انواع عصبانیت «خشم» را بررسی می کنیم. علت وقوع آن ها، آسیب و زیان های احتمالی و در پایان چگونگی اجتناب از واکنش های مرتبط با آن نوع عصبانیت را خواهیم گفت. پس شما هم اگر احساس می کنید فردی عصبانی هستید و یا در هنگام عصبانیت بر خشم خود نمی توانید مسلط باشید، حتما تا انتهای این نوشته را بخوانید.

۱- نوع عصبانیت: انفجاری

چیزی که به نظر می رسد: “اگر یک بار دیگر ژاکتت را روی زمین بگذاری، ترکت میکنم”. این ممکن است فشار زیادی به شما وارد کند، اما وقتی به اینجا می رسید زمین لرزش گرفته و مردم برای پنهان شدن می روند.

علت وقوع این واکنش: اگر شما هرگز نفهمیده و یاد نگرفته اید که چگونه با خشم و ناراحتی روبرو شده و کنار بیایید، ممکن است به طور معمول خشمتان را آنقدر فرو ببرید تا جایی که دیگر امکان فروبردن آن نباشد. در نهایت منفجر شده و ضربه خواهید خورد. بعضی از مردم خدای خشم و عصبانیت هستند، که برخاسته از میزان آدرنالین و یک انفجار احساسی است، بدون اشاره به این واقعیت که خشونت می تواند به این معنی باشد که در کوتاه مدت به مقصود خود می رسند.

آسیب و زیان: تقریبا غیر ممکن است که احساس یکدلی و خشم با هم درک شود؛ بنابراین در لحظات داغ و پر حرارت احتمال بیشتری دارد که حرف ها و کارهای بیش از حد ناگوار و ناراحت کننده گفته و انجام شود که بعدا موجب پشیمانی می شود.

چگونگی اجتناب از این واکنش:

  • صبر کردن: تحقیقات نشان داده است که پاسخ عصبی خشم کمتر از دو ثانیه طول می کشد. در هنگام خشم در ذهنتان از ۱ تا ۱۰ بشمرید. مشاهده می کنید که حالت انفجاری عصبانیت شما کاهش یافته است.
  • احساسات خود را بشناسید: تجدید نظر ساده بر روی احساسات، می تواند به کنترل بیشتر آن کمک کند. «من واقعا از رفتار تو ناراحتم» خیلی موثر است و قدرت بیشتری می دهد.

 

نوع عصبانیت شما چیست؟

۲- نوع عصبانیت: خود آزاری

چیزی که به نظر می رسد: «تقصیر من است که او کمکم نمی کند. من همسر وحشتناکی هستم.» شما در هر زمانی دنبال راهی هستید که هر چیزی را تقصیر و گناه خودتان بدانید.

علت وقوع این واکنش: جایی در مسیر زندگی، عزت نفس شما دچار تزلزل شده و موجب شده که گاهی عصبانی بودن از خود را راحت تر و امن تر از عصبانی شدن از دیگران بدانید.

آسیب و زیان: احساس مداوم عصبانیت درونی می تواند موجب ادامه نا امیدی در شما و حتی افسردگی شود.

چگونگی اجتناب از این واکنش:

  • پرسش از خود: هر زمان احساس کردید که می خواهید خودتان را سرزنش کنید، شروع کنید به سوال از خودتان. “چه کسی گفته که من مسئول این (موضوع) هستم؟”، سپس بپرسید «آیا من واقعا به این اعتقاد دارم؟» به جای پذیرش تمام مسئولیت ها، از خودتان بابت شناخت نقش و صفات فردی در اولین وهله سپاسگزار باشید.
  • کار کردن بر روی ارزش های خود: فهرستی از خصوصیات مثبت خود تهیه کنید. رشد حس واقعی ارزشمندی، قدمی قطعی برای غلبه کردن بر خودخواهی است. اگر نیاز به کمک بیشتر داشتید به صورت حرفه ای و پیشرفته پیرامون این موضوع تحقیق کنید.

نوع عصبانیت شما چیست؟

 

۳- نوع عصبانیت: کناره گیری

چیزی که به نظر می رسد: «من خوبم. خوبه. همه چیز خوبه» حتی زمانی که آتشی از خشم درونتان شعله ور است، ماسک خوشحالی به صورت زده و از ابراز خشم و عصبانیت خودداری و اجتناب می کنید. این یک خشونت منفعل نیست، خشونت پنهان است.

علت وقوع این واکنش: «به طور خاص از طرف زنان بارها و بارها گفته شده که چیز مهمی رخ نداده است. عصبانی شده و امکان دارد شهرت و اعتبار و رابطه زناشویی، دوستی و شغل خود را از دست بدهد» به نقل از پاتر افرون. اگر شما در یک خانه و محیط توهین آمیز و بدزبان رشد پیدا کرده باشید، باور نخواهید کرد که می توان خشم را کمتر کرد و یا ابراز آرامش کرد.

آسیب و زیان: عمل ابتدایی عصبانیت، علامت و نشانه وجود یک اشتباه است و باعث پیشرفت به سمت حل و فصل موضوع است. با نادیده گرفتن و پنهان کردن این علامت هشدار دهنده، در نهایت شما درگیر رفتارهایی می شوید که به خودتان آسیب می زند (پرخوری، خرید بیش از حد). همچنین اساسا شما چراغ سبز و مجوزی به رفتارهای بد دیگران داده اید و فرصت جبران کردن را از آن ها گرفته اید. زمانی که دیگران نمی دانند که به شما آسیب و ناراحتی رسانده اند، چطور عذرخواهی کنند؟

چگونگی اجتناب از این واکنش:

  • به چالش انداختن باورهای اصلی تان: از خودتان بپرسید «آیا برای کارکنان من واقعا خوب است که هر وقت که بخواهند بروند؟ یا اینکه همسرم تمام آخر هفته ها به گلف برود؟» اگر صادق باشید، پاسخ شگفت این سوالات احتمالا این است “می دونی چیه؟ این خوب نیست.” تشخیص اینکه چیزی اشتباه است، قدم اول برای درست کردن آن می باشد.
  • گامی به خارج از خود: تصور کنید که یک دوست مورد آزار یا کار بیش از حد و یا مورد غفلت واقع شده، روش مناسب برای پاسخ دادن او چه خواهد بود؟ فهرستی از اعمالی که شاید او انجام دهد تهیه کنید، سپس از خودتان بپرسید چرا این عکس العمل برای او مناسب است ولی برای شما نباشد.
  • پذیرش تقابل سالم: کسی به شما برچسب زد؟ به روشی مثبت و سازنده به فرد بگویید. بله، او شاید غافل گیر شود، احتمالا حتی از کلمات شما خشمگین می شود. میدانید چیست؟ حتی شاید بیش از این ها باشد. “در بیشتر اوقات برای خانواده ها و دوستی ها کناره گیری زیان بار تر از ابراز عصبانیت باشد.” به نقل از پاتر افرون

 

نوع عصبانیت شما چیست؟

۴- نوع عصبانیت: سخن طعنه آمیز

چیزی که به نظر می رسد: «خوب شد دیر کرد. من فرصت کردم ۴۰ بار فهرست را بخوانم.» شما راهی دیگر برای درگیر شدن همراه با لبخند پیدا کردید.

علت وقوع این واکنش: شما به احتمال زیاد اعتقاد دارید که بیان مستقیم احساسات منفی درست نیست، به همین خاطر از راهی غیرمستقیم وارد می شوید. اگر افراد ناراحت ناراحت شوند، این تقصیر آن هاست، نه شما. گذشته از این ها، شما فقط شوخی کردید. انسان ها نمی توانند شوخی کنند؟

آسیب و زیان: با اینکه وارد شوخی شده اید، تعبیرات بُرنده شما می تواند روابطتان را خراب کند. اگرچه بعضی مردم اصرار دارند که طنز و تمسخر، نوعی شوخی خردمندانه است، خیلی از واژگان طعنه آمیز مربوط به لغات سارکازین یونانی است، به معنی «دریدن گوشت بدن مانند سگ»!

چگونگی اجتناب از این واکنش:

  • مستقیم ابراز کنید: «طعنه زدن یک ارتباط منفعل تهاجمی است.» تاد بیان کرده است. واژگانی برای بیان مستقیم احساستان بیابید. شاید به دوست تنبلتان توضیح دهید. بعد از اینکه نشستید بگویید “من از شما می خواهم که سعی کنی سر وقت بیایی، مخصوصا وقتی که می دانی زمان محدودی داریم.”
  • قوی و صریح باشید: این موضوع خصوصا در مورد کودکان صدق می کند که مهربان باشید. “پریدن بر روی مبلمان درست نیست” این پیام خیلی واضح تر است از “نگران نباش، فقط ۲۰۰۰ دلار برای خرید کاناپه نو لازم است”
  • قبل از اینکه تلخ شوید صحبت کنید: قبل از ابراز تمرین کنید که به نقطه شکستی که برای جلوگیری از طعنه زدن کمک می کند برسید.

 

نوع عصبانیت شما چیست؟

۵- نوع عصبانیت: منفعل تهاجمی

چیزی که به نظر می رسد: «تمام آن بازی های قدیمی بیس بال را از TiVo پاک کنم؟» شما خشمتان را نه پنهان کرده و نه فرو می برید، اما به شیوه ای نادرست ابراز می کنید.

علت وقوع این واکنش: شما از مواجهه بیزار هستید اما ساکت نیستید. یا “مردم زمانی که معتقدند نمی توانند در مقابل دیگران بایستند، پنهانی عصبانی می شوند.” به نقل از پاتر افرون. بعضی از افراد که به طور طبیعی محتاط هستند، زمانی که احساس می کنند آرامششان از دست می رود به این سبک روی می آورند.

آسیب و زیان: دیگران را ناامید و تخریب می کنید. تاد به روش دیگر بیان می کند که “شما طوری زندگی می کنید که به دیگران اطمینان خاطر برای دریافت چیزی که می خواهند نمی دهید، به جای اینکه تلاش کنید خودتان را خوشحال کنید.” خط پایین: هیچکس برنده نیست.

چگونگی اجتناب از این واکنش:

  • به خودتان قول بدهید که عصبانی شوید: به خودتان بگویید که عصبانیت روش فیزیکی شما برای ابراز خستگی ناشی از طرد شدن است. استدلال خوب است؛ تهاجم (منفعل یا طور دیگر) خوب نیست.
  • از خودتان دفاع کنید: به جای «فراموش کردن» نوشتن گزارش خود در محل کار یا حاضر شدن با تاخیر در جلسات، شجاعت خود را جمع کنید و به رئیستان بگویید که حجم کاری شما خیلی سنگین شده یا اینکه با یکی از همکاران مشکل دارید. این ساده نخواهد بود، اما سراغ کار دیگری نروید.
  • کنترل خود را حفظ کن: اگر زمانی که از چیزی که انتظار آن را داشتید ناراحتید، به رفتار تهاجمی منفعلانه روی آورید، انجام کاری که موقعیت شما را تثبیت و استوار کند مهم است. قادر به مدیریت مالی خانه یا خودتان نیستید؟ به جای بی وقفه کار کردن به شریک یا همسرتان بگویید که چقدر کمک او اهمیت دارد.

 

نوع عصبانیت شما چیست؟

۶- نوع عصبانیت: عصبانیت همیشگی

چیزی که به نظر م یرسد: «من خسته شدم از این که چاقوی من را قرض میگیری! مال خودت را بردار!» این واکنش اغلب کم اتفاق می افتد و بیشتر به عنوان یک گزینه پیش فرض است. این واکنش همیشه فعال است مگر اینکه شما به طور آگاهانه انجام ندهید.

علت وقوع این واکنش: اگر نارضایتی مستقیما ساکن شود و دائما از بین برود، احتمالا ناراحتی، پشیمانی، یا ناامیدی وجود دارد. شاید همکار شما ارتقاء گرفته و شما نتوانستید بگیرید. یا ازدواج شما بهم خورده و دلیلش را نمی فهمید.

آسیب و زیان: اگر شما همیشه آماده ترکیدن و ضربه زدن باشید، دوستان، خانواده و همکاران شاید دردسرهای زیادی برای اجتناب از ناراحتی شما متحمل شوند. یا امکان دارد به طور کامل از شما دوری کنند. محتمل ترین نتیجه؟ هیچی پیشرفتی نیست، شما در یک چرخه بدبختی گیر میکنید.

چگونگی اجتناب از این واکنش:

  • به قلب آن بروید. واقعا برای چه ناراحتید؟ اگر عمیق واکاوی کنید، متوجه خواهید شد که احتمالا موضوع چاقو یا جوراب های کثیف روی زمین، یا پاکت خالی شیر درون یخچال، یا هر چیز کوچک دیگری که شما را ناراحت کرده نیست. اگر خودتان نمی توانید به عمق مسئله برسید، با مشاور حرفه ای مطرح کنید.
  • ریشه های عصبانیت را بیابید. از اعمال و احساسات مرتبط با ناراحتی تان مطلع شوید. هنگامی که عصبانی هستید، دست های خود را مشت می کنید؟ دور اتاق رفت و آمد میکنید؟ غرغر کرده، ناسزا گفته، یا دندان هایتان را فشار می دهید؟ زمانی که این گونه پاسخ ها را شناسایی و تجربه کردید، تلاش فکری کنید تا کار دیگری انجام دهید.
  • آرامش را پیش چشمانتان تصور کنید. این روش را برای جلوگیری از افزایش عصبانیت قبل از لبریز شدن، امتحان کنید. نفس خود را به عنوان یک موج، موج رنگین و یا حتی نسیم تصور کنید. نگاه کنید که می آید و می رود. در حالت مطلوب هر نفس عمیق و آرام خواهد بود. صحبت آرام خود با خود و دیگران را گوش دهید. هر بار که این تصور را انجام دهید، میزان عصبانیت شما کاهش می یابد.

منبع: realsimple

نظر شما !!!

نظر شما برای “ نوع عصبانیت شما چیست؟ ”