فراحرف

مجله اینترنتی فراحرف,آموزش و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی,ارائه ایده های کسب و کار

پارادوکس تغییر رفتار | بررسی تغییرات رفتاری انسان و تاثیرات آن

مجموعه: تعداد بازدید: 19

در ادامه به بررسی ساختار رفتار انسانی پرداخته و فشارهایی که مانع ایجاد تغییر رفتار می شوند را بررسی کرده و تاثیرات این تغییرات را شرح می دهیم.

گرایش طبیعی زندگی، حرکت به سمت ثبات یافتن است. در علم زیست شناسی، ما این فرآیند را “تعادل یافتن” یا “هموستاز” می نامیم.

به عنوان مثال، فشار خون را در نظر بگیرید. وقتی فشار خون خیلی کم می شود، سرعت ضربان قلب افزایش می یابد تا فشار خون به حد نرمال بازگردد. وقتی فشار خون خیلی بالا رود، کلیه ها مقدار مایع موجود در بدن شما را با تولید ادرار و خارج کردن آن از بدن، کاهش می دهند. در تمام این موارد، رگهای خونی شما با منقبض یا منبسط شدن خود به حفظ تعادل کمک می کنند.

بدن انسان از صدها حلقه بازخورد استفاده می کند تا فشار خون، دمای بدن، سطح گلوکز، سطح کلسیم و بسیاری از فرآیندهای دیگر را در تعادل پایدار نگه دارد.

در این کتاب، که با نام Mastery منتشر شده، یکی از اساتید هنرهای رزمی، یعنی جورج لئونارد، به این نکته اشاره کرده که زندگی روزمره ما، سطح هموستاز ما را نیز بهبود می بخشد. ما در این موارد یک الگو برای خود داریم و طبق همان عمل می کنیم: هر چند وقت یک بار ورزش می کنیم (یا ورزش نمی کنیم)، هر چند وقت یک بار ظرف ها را می شوییم (یا نمی شوییم)، هر چند وقت یک بار با والدین خود تماس می گیریم (یا تماس نمی گیریم)، و هر چیز دیگری مثل این. در طول زمان، هر کدام از ما به یک نسخه از تعادل که منحصر به خودمان است، می رسیم.

پارادوکس و تاثییرات تغییر رفتار و عادت ها

پارادوکس تغییر رفتار

درست مثل بدن شما، در جهان هم نیروها و حلقه های بازخورد زیادی وجود دارند که تعادلهای خاصی را در عادتهای شما ایجاد می کنند. روال زندگی روزانه شما تحت حاکمیت یک تعادل ظریف میان محیط شما، پتانسیل های ژنتیکی شما، و روشهای ردیابی شما و بسیاری از نیروهای دیگر قرار دارد. با گذشت زمان، این تعادل آنقدر عادی می شود که دیگر به چشم نمی آید. همه این نیروها هر روز با هم در تعامل هستند، اما به ندرت پیش می آید که ما به آنها توجه کنیم و ببینیم چگونه رفتارهای ما را شکل می دهند.


حتما بخوانید: ۱۲ ترفند کاربردی برای مبارزه با افسردگی و تغییر شرایط اطرافتان


این وضعیت ادامه می یابد، تا زمانی که سعی کنیم تغییری ایجاد کنیم.

قبل از اینکه در مورد نحوه شروع این تغییر صحبت کنم، لازم است بگویم که تا به حال راههای علمی زیادی را دنبال کرده ام تا ببینم چطور می توان عادت های خوب را در انسان ایجاد کرد و عادت به وقت تلف کردن را از بین برد. آیا می خواهید با نگرش من آشنا شوید؟ راهنمای رایگان من را از لینک “تغییر عادت های شما” دانلود کنید.

اسطوره تغییر رادیکال

اسطوره تغییر رادیکال و موفقیت یک شبه، در فرهنگ ما مشهور است. متخصصان مختلف، چیزهایی در این مورد گفته اند. “بزرگترین اشتباهی که اکثر افراد در زندگی خود مرتکب می شوند، آن است که اهداف خود را به اندازه کافی سطح بالا در نظر نمی گیرند”. یا “اگر می خواهید نتایج عظیمی به دست آورید، باید اقدامات بزرگی انجام دهید”.

در ظاهر، این عبارت ها الهام بخش هستند. اما آنچه که هنوز نتوانسته ایم بفهمیم، آن است که در هر گونه تلاش برای رشد سریع، باید با همه ی نیروهای پایدار کننده زندگی مان مقابله کنیم. به یاد داشته باشید که گرایش طبیعی زندگی ، به سمت ثبات یافتن است. هر گاه این تعادل از به هم بخورد، سیستم تلاش می کند آن را مجددا بازگرداند.

اگر پای خود را خیلی بیشتر از گلیم خود دراز کنیم و به فراتر از مرزهای عملکرد نرمال خود برویم، تقریبا همه نیروهای زندگی فریاد می زنند تا شما را به تعادل بازگردانند. اگر اقدام عظیمی انجام دهید، خیلی سریع به یک مانع بزرگ بر می خورید.

تقریبا هر کسی که تلاش کرده یک تغییر بزرگ در زندگی ایجاد کند، این موانع را تجربه کرده است. در نهایت، انگیزه می یابید تا یک رژیم جدید را در پیش بگیرید؛ آن هم فقط برای اینکه ببینید کدام یک از همکارانتان زیرکانه تلاشهای شما را تضعیف می کنند. ابتدا متعهد می شوید که هر شب بدوید، و بعد از یک هفته ناگهان محل کارتان از شما می خواهد تا برای اضافه کار در شرکت بمانید. درست از زمانی که انجام مدیتیشن را آغاز می کنید، بچه هایتان مدام وارد اتاق می شوند و می روند. “مقاومت شما، باید متناسب با اندازه و سرعت تغییر باشد؛ نه متناسب با اینکه آن تغییر برای شما خوشایند است یا ناخوشایند”.

نیروهای زندگی ما که این تعادل فعلی را به وجود آورده اند، مدام کار می کنند تا ما را به تعادل بازگردانند. فرقی نمی کند تلاش ما در راستای تغییر به سمت یک وضعیت بهتر بوده یا بدتر. از نظر جورج لئونارد، “مقاومت، باید با اندازه و سرعت تغییر متناسب باشد؛ نه با خوشایند یا ناخوشایند بودن آن تغییر”.

به عبارت دیگر، هر چه تلاش کنید تغییر را سریعتر ایجاد کنید، به احتمال بیشتری به عقب بر می گردید. وقتی تغییرات سریع را دنبال کنید، طیف گسترده ای از نیروهای مقابله ای به کار می افتند و با شما مبارزه می کنند تا به همان سبک زندگی قبلی بازگردید. شاید در این میان، برای مدت کوتاهی به یک تعادل نسبی دست یابید. اما خیلی زود انرژی تان کاهش می یابد و عقب نشینی آغاز می شود.

بهترین نرخ رشد تغییر رفتار

البته، تغییر رفتار مطمئنا امکان پذیر است، اما فقط در یک چهارچوب نسبتا باریک، پایدار می ماند. وقتی یک ورزشکار خیلی سخت تمرین می کند، در نهایت یا بیمار می شود یا مجروح. وقتی یک شرکت روند فعالیت خود را خیلی سریع عوض می کند، فرهنگش خراب می شود و به کارکنان فشار زیادی می آید. وقتی یک رهبر، دستور کار شخصی خود را با سختگیری بر بقیه تحمیل می کند، مردم شورش می کنند و یک قدرت جدید را بر سر کار می آورند تا تعادل جدیدی ایجاد شود. سیستم های زنده، شرایط سخت را دوست ندارند.

راه بهتری برای تغییر رفتار وجود دارد

به این جمله از یکی از متخصصان سیستم، پیتر سِنج (Peter Senge) دقت کنید: “تقریبا همه سیستم های طبیعی، از اکوسیستم ها گرفته تا حیوانات و سازمان ها، یک نرخ بهینه رشد دارند که از ویژگی های ذاتی آنهاست. این رنخ بهینه، از حداکثر سرعت رشد ممکن، بسیار کمتر می باشد. وقتی رشد بیش از حد باشد، به شکلی که در موارد وقوع سرطان می بینیم، خودسیستم با کاهش سرعت آن به دنبال جبران است؛ این فرایند، شاید بقای سازمان را در معرض خطر قرار دهد”. در مقابل، وقتی به پیروزی های کوچک دست می یابید و روی پیشرفت های یک درصدی تمرکز می کنید، در واقع حالت تعادل را پیش می برید. مثل ساختن عضلات. اگر وزن شما خیلی کم باشد، عضلات شما آتروفی خواهند کرد. اگر وزن شما خیلی زیاد باشد، در نهایت آسیب می بینید. اما اگر وزن شما کمی بیشتر از مقدار همیشگی شود، عضلاتتان با این وضعیت جدید سازگار می شوند و تعادل، یک گام کوچک به جلو می رود.

برای آنکه تغییر را تا آخرین مرحله پیش ببریم، باید همراه با نیروهای بنیادی زندگی خود کار کنیم، نه بر خلاف آنها. تقریبا هر چیزی که زندگی روزمره شما را تشکیل می دهد، یک حالت تعادل دارد. یک نقطه طبیعی، یک سرعت نرمال، یک ریتم معمول. اگر به وضعیتی بسیار فراتر از این حالت تعادل برسیم، قطعا یک روزی به عقب بر می گردیم.

بنابراین، بهترین راه برای دستیابی به سطح جدیدی از تعادل، ایجاد تغییرات شدید نیست. بله هر روز باید به پیروزهای کوچک رسید.


حتما بخوانید: با همسر عصبانی چگونه رفتار کنیم؟


پارادوکس بزرگ تغییر رفتار

این، همان پارادوکس بزرگ تغییر رفتار است. اگر تلاش کنید زندگی خود را به یک باره تغییر دهید، به سرعت به همان الگویی که قبلا داشتید بر می گردید. اما اگر فقط روی تغییر کوچک روزهای خود تمرکز کنید، می بینید که کل زندگی تان به طور طبیعی و به عنوان یکی از آثار جانبی آن تغییرات روزانه، تغییر خواهید کرد.

نظر شما !!!

نظر شما برای “ پارادوکس تغییر رفتار | بررسی تغییرات رفتاری انسان و تاثیرات آن ”