فراحرف

مجله اینترنتی فراحرف,آموزش و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی,ارائه ایده های کسب و کار

۳ ترفند کاربردی برای حفظ آرامش ذهن در برابر واکنش های خارجی

مجموعه: تعداد بازدید: 12

در ادامه به معرفی سه مرحله اثبات شده و کاربردی برای حفظ آرامش ذهن و کارآمدی آن در برابر تهدیدات و اتفاقات ناگهانی و احساسات مضر می پردازیم.

همه ما لحظاتی را در زندگی خود تجربه کرده ایم که در آنها، به شدت احساساتی شده ایم. مثلا پروژه ای ضعیف اجرا شده، با کمبود غیرمنتظره ی بودجه مواجه شده ایم، یا خبر بدی شنیده ایم. در همه این موارد، ضربان قلبمان به سرعت افزایش یافته و از کوره در رفته ایم. بعد، کاری انجام داده ایم که بعدا از آن پشیمان شده ایم.


مقاله مرتبط: حضور ذهن چه منافعی دارد و چگونه میتوان آن را تقویت کرد


این لحظه هایی که واکنش های عجیب و احساسی نشان می دهیم، معمولا نتیجه خوبی به دنبال ندارند و هیچ کمکی به پیشرفت تیم ما نمی کنند. در طی سالهای گذشته، مسیر کاملا متفاوتی را در پیش گرفته ام تا از احساسات و واکنش های خود به رویدادهای خارجی، بهتر استفاده کنم. شاید این راهنمایی ها به شما هم کمک کنند.

۳ گام اساسی برای حفظ آرامش ذهن در برابر واکنش ها

آرامش ذهن

واکنش های طبیعی شما به رویدادهای مختلف، همان چیزهایی هستند که تاکنون گونه انسانی را زنده نگه داشته اند. وقتی یک شیر مستقیما به سمت شما می دود، مغز شما دنده های خود را عوض می کند. اینجا دیگر تحلیل کردن شما را به کشتن می دهد. فقط باید بدوید.

در حیات وحش، این واکنش بسیار خوب است. اما در محل کار، این واکنش باعث می شود نتوانید موقعیت اطراف خود به طور عینی پردازش کنید. در نتیجه به سختی می توانید تمامیت یک چالش پیچیده شخصی یا کسب و کاری را درک کنید. من راه حل بهتری دارم:

گام اول برای رسیدن به آرامش ذهن: یک نفس عمیق طولانی بکشید. با این کار مغزتان را فریب می دهید. مغزتان فکر می کند دیگر در معرض خطر نیستید. تا اینجا نصف راه را پیموده اید.

گام دوم برای رسیدن به آرامش ذهن: به خودتان بگویید: “آهای! من خیلی هیجان زده شده ام!”. به خودتان متذکر شوید که بیش از حد احساساتی شده اید. نیازی نیست این احساس را سرکوب کنید. فقط خیلی ساده از بیرون به خودتان نگاه کنید (متخصصان دقیقا می دانند چه می گویم). درست بعد از آن نفس عمیق، وقتی این سوال منطقی را از خودتان بپرسید، مغز شا از حالت واکنش خودکار بیرون آمده و به یک حالت عاطفی تر می رسد. اینجا تقریبا آماده دریافت پیشنهاد های عینی و منطقی می باشد.

گام سوم برای رسیدن به آرامش ذهن: از خودتان بپرسید دقیقا چه می خواهید و چه اتفاقی باید بیافتد.

شاید در ابتدا چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد تا بتوانید همه این گام ها را به درستی طی کنید. گاهی اصلا نمی توانید هر سه گام را طی کنید.  اما با گذشت زمان و با تمرین مکرر، می توانید در عرض چند ثانیه، یا فقط چند دقیقه، این کارها را انجام دهید. امتحان کنید. رها شدن از این واکنش های عجیب و ناگهانی، به تمرین و صبر نیاز دارد. اصلا لازم نیست از احساسات غلیان یافته خود پرهیز کنید یا آنها را سرکوب نمایید. بلکه فقط باید ارتباط میان احساسات و رفتارهایتان را قطع کنید. مسئله، “خوب” یا “بد” بودن احساسات نیست. مسئله این است که آنها وجود دارند؛ بدون آنکه تلاش کنید وقتی به احساسات بد دچار می شوید، کاری انجام دهید.

حرف زدن، از عمل کردن آسان تر است. این طور نیست؟ در ادامه، تصویر مفیدی که یکی از همکاران من در مرکز “تجارت جهانی” ساخته است را برایتان ترسیم می کنم:

تصور کنید پشت یک پنجره شیشه ای شفاف، محکم و ضخیم از جنس بلور ایستاده اید. چالش های شما، ترس های شما، احساسات شما، همکاران شما، دوستان و اعضای خانواده شما، در طرف دیگر این پنجره ایستاده اند. جایی که شما هستید، ساکت و آرام است. اما همه چیزهایی که در طرف دیگر هست را می بینید، همه کلمات را می خوانید و همه عبارتهایی که گفته می شود را می شنوید. شما از همه چیز آگاهید، اما هیچ تماسی با آنها ندارید. اینجاست که تصمیمات دشوار می گیرید و احساسات خود را ارزیابی می کنید. این کارها با سرعتی امن و صلح آمیز انجام می شود و به شما اجازه می دهد یک نگاه کلی و دقیق به جهان خارج از خود داشته باشید.


مقاله مرتبط: چطور می توانیم به شکل موثر اهداف را دنبال کرده و آنها را اجرا کنیم؟


برای رسیدن به آرامش ذهن، قضاوت نکنید، فقط توجه کنید

آرامش ذهن با تمرین دقت و توجه (یعنی جدا کردن احساسات از واقعیت که به شما اجازه می دهد با مغز کارآمدتری واکنش نشان دهید)، برای تبدیل شدن به یک رهبر متعهد و بصیر بسیار مهم است.

زمانی که تمرین توجه کردن به احساسات را آغاز می کنید، با همان جدیت، در مورد احساسات همکارانتان هم همین تمرین را انجام دهید. هیچ کس نمی تواند واقعا درک کند که دیگری چه احساسی دارد. اما تلاش یک شخص دیگر برای توجه به باورهای شما، کار بسیار مهمی است. حالا تصور کیند یک گله از شیر ها، به سمت من می آیند و حتی وقت نفس کشیدن هم نیست! در این مواقع سخت چطور می توانید خونسرد باشید و از عقل خود استفاده کنید؟

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “ آرامش و خوشبختی با اصول صحیح زندگی آبی ”