فراحرف

مجله اینترنتی فراحرف,آموزش و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی,ارائه ایده های کسب و کار

۸ عبارت محاوره ای مرسوم که شما را غیر قابل اعتماد جلوه می دهند

مجموعه: تعداد بازدید: 33

در ادامه به معرفی ۸ کلمه و عبارتی که با بیان آن ها در گفتگوهای دو طرفه، حس غیر قابل اعتماد بودن و عدم مسئولیت را به طرف مقابل القا می کند به همراه آموزش نحوه رفع آن ها می پردازیم.

۸ کلمه اشتباه که در گفتگو با دیگران که نباید از آن ها استفاده کنید

8 عبارت محاوره ای که شما را غیر قابل اعتماد جلوه می دهند

ارتباط از راه دور و گسترش مکالمه مجازی علاوه بر تغییر ساختار ارتباط با دیگران در انتخاب کلمات در فضایی که نه کاملا به شکل محاوره ای و نه کاملا به شکل نوشتاری می باشد؛ موجب دگرگونی نحوه انتخاب و چینش کلمات نه تنها در این فضا بلکه در ارتباط مستقیم نیز شده است. در کل فرهنگ محاوره غیر رسمی لغت نامه گسترده تری را در اختیار افراد قرار داده تا با آن با دیگران ارتباط برقرار کنند. در میان این کلمات، تعدادی با وجود کاربرد بالا و حالت بی خطری که دارند؛ در برخی از شرایط می توانند تاثیری منفی بر جلوه کلی شما وارد کرده و حس غیر قابل اعتماد بودن و بی مسئولتی را از سوی شما به سمت مخاطبین خود جلوه کنند.

کاربرد این کلمات غیر قابل اعتماد نشان دهنده شاید در زندگی روزمره بی خطر باشند. اما در زندگی کاری و در صورت نیاز به قانع نمودن یک شخص، می توانند تاثیر منفی را بر جای بگذارند. این تاثیر منفی می تواند از انتشار نمایی حاوی عدم قاطعیت، اضطراب، عدم مسئولیت و… نشات گرفته و هدف شما در ارتباط با دیگران را از بین ببرد.

در میان مجموعه کلمات، عبارات، تیکه کلام و آواهای متعددی که باید با دقت بالا در گفتگوهای کاری بکار ببرید؛ موارد زیر جزو مرسوم ترین عبارات غیر قابل اعتماد نشان دهنده می باشد.


مقاله مرتبطچه چیز هایی باعث میشوند که با هوش تر به نظر بیایید


کلماتی که شما را غیر قابل اعتماد نشان می دهد

«ببخشید»

شاید مقصود اصلی فعل بخشیدن قسمت کوچکی از کاربردهای فراون این کلمه را در بر گیرد. جدای از بخشش، ما از بخشیدن برای بدست آوردن توجه، تذکر، درخواست تکرار و… موارد استفاده می کنیم و این خوب است. اما دیده می شود که افراد شروع مکالمه خود را نیز با ببخشید شروع می کنند. با شروع ببخشید در ابتدای کلمه کمی کمبود اعتماد به نفس در کلام فرد دیده می شود. ببخشید در برخی درخواست های کوچک کاربردی بوده اما برای شروع یک درخواست رسمی اینطور نیست و بهتر است شروع مکالمه را با یک سلام یا یک عبارت معنای دار و انرژی بخش شروع کنید.

«البته»، «در واقع» و تغییر مواضع

کلمه “البته” گاهی می تواند در انتقال از یک جمله به جمله دیگر، ارزش جمله اولی را از بین ببرد. اگر در ابتدا با قاطعیت بر روی یک جمله سرمایه گذاری کرده اید و با آن توانستید توجه مخاطب را جلب نمایید. بکار بردن البته در ادامه آن از اهمیت جمله گفته شده می کاهد.

«شاید» و دیگر تردید ها

در کل در کنار کلمه «شاید» دیگر عبارات مانند “بنظر میاد”، “فکر کنم بشه”، “احتمال داره” و…نماد عدم قاطعیت، آگاهی، دانش کافی و قابل اعتماد بودن را می باشد. استفاده بیش از حد از این کلمات شاید بیش از دیگر موارد این مقاله می تواند حس عدم توانایی را به مخاطب ارسال کند.

«خوبه»، «بله» و دیگر تایید های بی علت

تایید کردن کلام هم سخن نه تنها مضر نبوده بلکه اهتمام شما در مکالمه را نشان می دهد. اما اگر این تایید ها، بله ها و خوب گفتن ها زیاد شود و با هر سخنت مخاطب بکار رود اینگونه جلوه می کند که شما دانش فنی بالایی در موضوع بحث ندارید و تنها می خواهید با تایید مداوم مکالمه را به نحوی به پایان برسانید.

«ام» و توقف های بی مورد

شاید شایع ترین اشکال در مکالمه های کاری و مهم مکث های آوایی بوده که با مکث عمدی تفاوت دارد. در مکث عمدی شما سعی می کنید تا قسمتی از کلامتان از دیگری جدا کرده و عدم شتاب زدگی و سنجیده سخن گفتن خود را نشان دهید. حال اگر جایگزین این مکث ها، صداهایی مانند «آه»، «ام» و مشابه باشد. این آواها و صداهای آزار دهنده این پیام را به مخاطب می دهد که شما نمی دناید درباره چی صبحت می کنید و فقط می خواهید با پردازش لحظه ای کلمات، حرفی را به مخاطب برسانید.

«خوشبختانه»

فرض کنید که می خواهید در مقابل فرد یا گروهی از افراد به سوالاتی پاسخ دهید. در میان این سوالات یک مشکل به وجود آمده برای شما مطرح می شود. حال شما می خواهید بگویید که این مشکل با تلاش بنده رفع شده و با استفاده از منابعی رفع شده است. حال اگر در ابتدای جمله خود کلمه خوشبختانه را قرار دهید. این کلمه بیشتر پشتیبانی که بخاطر آن از کلمه پشتیبانی استفاده کرده اید را به نمایش می گذارد و تلاش های شما را در پس زمینه؛ پس بهتر است درصورت اهمیت نشان دادن تلاش ها و کارهای خود از کلمه خوشبختانه استفاده نکنید.

«تقریبا» و عدم شفافیت

این کلمه معمولا در پاسخ به نیاز مخاطب استفاده می شود. حال مخاطبی که به دنبال یک جواب شفاف و قاطع باشد؛ در صورت مواجه شدن با کلمه تقریبا،  با فرض عدم آگاهی یا مسئولیت پذیری شما در زمینه موضوع مکالمه کمی دلسر می شود.

«اوکی»

کلمه دخیل اوکی، به عنوان یک کلمه بیگانه کاربرد بالایی در تایید صحبت ها دارد. استفاده از اوکی بر خلاف دیگر عبارت های تایید مانند “حتما” معنای کاملی را به مخاطب نمی رساند. جواب دادن با استفاده از اوکی کمی با پس زمینه بی اعتنایی یا مبهم بودن مسیر مکالمه به مخاطب می رسد.

 


مقاله مرتبطروش های کسب رضایت و جذب مشتری و حفظ آنها


مقاله مرتبط: خجالت کشیدن,نشانه های کم رویی و راه های درمان آن


یک گفتگوی قابل اعتماد

استفاده از این کلمات در گفتگوهای کاری به منزله شکستن خوردن در انجام یک مکالمه تاثیر گذار نیست. اما اگر بی مورد و به وفور از این عبارات استفاده کنید نمی توانید به طور دقیق پیام خود را به مخاطب برسانید. اتخاذ حالت تصنعی و عدم استفاده از کلمات عامیانه نیز از آن سو می تواند مضر باشد اما به هر حال بهتر است تا جایی که می شود از کلمات تاثیر گذار استفاده نموده و از قائده ترسیم شده خاصی برای رسیدن به هدف خود پیروی کنید. چرا که آماده نبودن و عدم آگاهی از موضوعی که می خواهید در مورد آن صحبت کنید نیز قابل اعتماد نبودن شما را نشان می دهد.

منبع: LifeHack

نظر شما !!!

نظر شما برای “ ۸ عبارت محاوره ای مرسوم که شما را غیر قابل اعتماد جلوه می دهند ”