فراحرف

مجله اینترنتی فراحرف,آموزش و توسعه مهارت های فردی و اجتماعی,ارائه ایده های کسب و کار

بررسی تاثیر مصرف شکر بر افسردگی و تحلیل ارتباط بین این دو

مجموعه: تعداد بازدید: 19

در ادامه به بررسی تاثیرات مصرف شکر بر روی ذهن انسان و ارتباط میان آن و بیماری افسردگی خواهیم پرداخت و نحوه عملکرد این ماده غذایی بر اختلالات ذهنی را شرح می دهیم.

بررسی تاثیر مصرف شکر بر افسردگی

بررسی تاثیر مصرف شکر بر افسردگی و تحلیل ارتباط بین این دو

شکر و مصرف شکر همیشه در تیتر اخبار است و بیشتر این اخبار خوب نیستند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که شکر ممکن است به افسردگی در مردان کمک کند. این نتایج یافته هایی را تایید می کند که نشان می دهد شکر به انواع مختلفی از مشکلات سلامت جسمی و روانی مرتبط است.

این مطالعه رژیم های غذایی و شرایط پزشکی ۸۰۰۰ نفر را در طی ۲۲ سال (همه بخشی از مطالعه بزرگتر به نام مطالعه Whitehall II بودند) با استفاده از بررسی های انجام شده در مورد رژیم غذایی و معاینات پزشکان که هر چند سال یکبار انجام می شد ردیابی نمود . محققان می توانند با براورد آنچه که شرکت کنندگان خوردند و انواع شرایطی که پزشکان به درمان آن می پرداختند، همبستگی بین رژیم غذایی و نتایج سلامتی را بررسی کنند. یکی از نتایج به دست آمده این بود که مردانی که ۶۷ گرم یا بیشتر در روز قند مصرف می کردند، در یک دوره پنج ساله نسبت به مردانی که ۴۰ گرم یا کمتر مصرف می کردند، ۲۳ درصد بیشتر در معرض افسردگی بودند.


مقاله مرتبط۱۲ ترفند کاربردی برای مبارزه با افسردگی و تغییر شرایط اطرافتان


در ابتدای مطالعه هیچ یک از شرکت کنندگان در معرض ابتلا به بیماری های روانی قرار نداشتند. ارتباط بین شکر و افسردگی در طی اولین بررسی پنج ساله نسبتا سریع به نظر می رسید و در طول مطالعه بیشتر، کم و بیش ثابت ماند. محققان گزارش دادند که این اثر مستقل از وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردان، فعالیت بدنی، مصرف الکل، سیگار کشیدن، عادات غذایی دیگر، وزن بدن یا سلامت جسمانی آنها است. همبستگی مشابه برای زنان موجود در این مطالعه وجود نداشت اما علت آن مشخص نبود.

این مطالعه از آن دسته از مطالعات نبود که بتواند رابطه علت-اثر را اثبات کند و گزارشات فردی نیز همیشه قابل اعتماد نیستند. اما یک تفاوت ۲۳٪ حتی با وجود این نواقص قابل توجه است. گفتن اینکه شکر باعث افسردگی میشود یک نتیجه منطقی از این مطالعات نیست، اما باعث افزایش نگرانی های منطقی می شود.

محققان همچنین به دنبال اثر معکوس بودند تا بر روحیه این مردان به نحوی تاثیر بگذارند که آنها به دنبال غذاهای شیرین باشند، اما این ارتباط شکل نگرفت. “Anika Knüppel، کاندیدای دکترای اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی و نویسنده اصلی این مطالعه گفت:” ما هیچ شواهدی برای اثرات معکوس بالقوه پیدا نکردیم: شرکت کنندگان پس از رنج و عذاب ناشی از اختلالات خلقی، میزان مصرف قند خود را تغییر ندادند. “

انچه بابد بدان اشاره کرد این است که، ۶۷ گرم قند در روز معادل شش دونات یا حدود سه شکلات متوسط ​​است. به نظر می رسد این مقدار قند، حدود ۲۵٪ بالاتر از توصیه روزانه است. اما چیزی که در مورد شکر جالب است این است که چطور به غذاها اضافه میشود که ما نمیتوانیم آن را تشخیص دهیم. هنگامی که شما شروع به شمارش میزان قند غذاها در طول روز (مثلا نان، غلات و شیر) می کنید، رسیدن به مقدار ۶۷ یا بیشتر واقعا سخت است. ولی اگر شما به نوشیدن نوشیدنیهای شیرین علاقه مندید،- حدود دو قوطی ۱۲ اونسی نوشیدنی قند دار به راحتی شما را به این رقم خواهد رساند.

این یافتهها بسیار قابل توجه است، زیرا توسط تحقیقات قبلی تایید میشود: مصرف بیش از حد قند موجب عدم تعادل در مواد شیمیایی خاص مغز می شود و باعث افزایش نتایجی مانند افسردگی و اضطراب خواهد شد. به طور خاص، به نظر می رسد شکر اضافی به دوپامین آسیب می رساند  اما نه مانند مسکن های قوی –  انتقال دهنده عصبی است که مانند سوختی برای سیستم پاداش مغز عمل می کند –. از آنجایی که اعتیاد و اختلالات خلقی با هم مرتبط هستند، ممکن است شکر نقش مشابه کوکائین را در بدن ایفا کند.   شکر به طور فزاینده ای با التهاب سلولی مرتبط است، شواهد بیشتر آن را به عنوان یک محرک برای شروع افسردگی نشان داده اند

 این تحقیق یک نگرانی بزرگ را در مورد وجود شکر بیش از حد در رژیم های غذایی ما با توجه به سلامت روانی مطرح می کند، که نگرانی هایی را به آنچه که ما در مورد شکر و سلامت جسمانی می دانیم اضافه می نماید.

البته نمی توان گفت که هر مقدار شکر مضر است؛  عملکرد مغز ما وابسته به شکر است. سلول های مغز به دو برابر انرژی مورد نیاز تمام سلول های دیگر بدن نیاز دارند و در، حدود ۱۰٪ از انرژی روزانه ما صرف عملکرد مغز می شود. این انرژی از گلوکز (قند خون)، سوخت اولیه مغز استخراج می شود. شکر دشمن مغز نیست – شکر اضافی دشمن مغز است.

اما آیا دلیل قطعی دارد که مصرف شکر به صورت افراطی باعث افسردگی می شود؟ خیر آیا ما یک نشانه مناسب و معقول داریم که شکر اضافی حداقل یک عامل محرک افسردگی در درصدی از جمعیت است؟ بله اما تحقیقات بیشتری برای کشف آنچه در حال وقوع است  مورد نیاز می باشد، اما در حال حاضر ما شواهد کافی در مورد تاثیر کلی شکر بر سلامت داریم لذا باید در میزان مصرف شکر خود دقت کنیم.

منبع: psychologytoday

مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “ ۱۲ ترفند کاربردی برای مبارزه با افسردگی و تغییر شرایط اطرافتان ”