آموزش کسب و کار اینترنتی انلاین در ایران

فراحرف | کسب و کار آنلاین

نقد و بررسی مشکلات بازاریابی شبکه ای

مجموعه: تعداد بازدید: 163

نقد و بررسی مشکلات و معایب بازاریابی شبکه ای

بازاریابی از دیرباز با عناوین و روش های مختلف انجام می شده است اما در گذر زمان در پیشرفت صنعت ارتباطات و اجتماعات شبکه ای، برخی روش های نوین از جمله بازاریابی شبکه ای پدید آمدند. برخی اشخاص فکر میکنند که بهترین شیوه ی بازاریابی، بازاریابی شبکه ای میشابد. اما گویا این اشخاص از مشکلات و معایبی که موجب ضرر شخص فروشنده میشود خبر ندارند.

در این مطلب قصد داریم مشکلات و معایب بازاریابی شبکه ای را مورد نقد و بررسی قرار بدهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بازاریابی شبکه ای یا شرکت های هرمی

بازاریابی شبکه ای چه امکاناتی را در اختیار ما قرار داده است؟

این شیوه باعث شده است که بازاریابی به شکل گسترده تر انجام بشود. همچنین جوامع هدف زیادی در این شیوه موجود میباشند که هر اجتماع از آنها دارای خصوصیات و خواسته های خاص خود میباشند. یعنی شخص بازاریاب با انتخاب مناسب ترین گروه این جوامع، میتواند عرضه ی محصول خود را به صورت سودمند و انبوه انجام دهد.

این شیوه از بازاریابی کار اشخاص بازاریاب را به نوعی ساده میکنند. یعنی شخص بازاریاب، همزمان با استراحت در خانه میتواند به کار بپردازد.

همچنین ایده های ناب و مهمی موجود میباشند که اشخاص بازاریاب میتوانند با پیاده سازی آنها در شبکه، کسب و کار خود را به مقدار قابل توجهی افزایش دهند.


مقاله مرتبط :  بازاریـابی شبکـه ای زمینه ایجاد یک هرم


بازاریابی شبکه ای چه امکاناتی را در اختیار ما قرار داده است؟

بازاریابی شبکه ای در چه سطحی انجام میشود؟

بازاریابی شبکه ای، به طور همگانی جامعه ی هدف را مورد برخورد قرار میدهد. اما در این میان، تنها برخی رنج های سنی مختلف و سلیقه های خاص خود را جذب میکند. تصور کنید شخصی که برای کالای آموزش زبان خود، در یک جامعه ی صد نفره تبلیغ میکند. در واقع میتواند توجه برخی از اشخاص را جذب کرده و محصول را به فروش برساند.

این شاخه در بازاریابی، میتواند در سطح گستره ی جهانی، ملی، شهری و حتی محلی صورت بگیرد. اما چیزی که مهم است قدرت، جامعه ی هدف و گیرایی بازاریابی است.

بازاریابی شبکه ای در چه سطحی انجام میشود؟


مقاله مرتبط :  بهترین و کارآمد ترین شیوه ی بازاریـابی موفق در ایران


بازاریابی شبکه ای، چه مواردی را از ما میگیرد؟

در چنین مواردی، معمولا ملاقات های چهره به چهره ملاک نیست و بیشتر ارتباطات به صورت پیام انجام میگیرد. همچنین شخص بازاریاب توانایی نقد و بررسی شخصیت ها و جوامع هدف را نخواهد داشت.

به طور کلی بازاریابی شبکه بیشتر از آنکه دست بازاریاب را ببندد، آن را باز میگذارد. اما مطمئنا باز هم ضرر و زیانی در این نوع از بازار یابی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

Network-Marketing-Problems

معایب بازاریابی شبکه ای

به هیچ وجه نمیتوان نادیده گرفت که ارتباطات چهره به چهره چه تاثیر به سزایی در بازاریابی دارد. چرا که در برخی موارد از بازاریابی، با توجه به شرایط ، دستمزد و یا هزینه ی بیشتری قابل مطالبه میباشد.

برای شفاف سازی این قضیه به مثال  توجه کنید: شخصی را در نظر بگیرید که قصد فروش اطلاعاتی را دارد و وارد شبکه های مجازی میشود و در جامعه ی هدف مورد نظر خود قیمت صد هزار تومان را اعلام میکند. در این جامعه، این هزینه برای همه ی اشخاص یکسان میباشد. اما حال تصور کنید که این شخص میتواند در ارتباطات چهره به چهره، قیمت اطلاعات خود را با توجه به وضیعیت بالا ببرد و سود بیشتری داشته باشد.


مقاله مرتبط :  روش های موثر در جذب مشتری و حفظ مشتری


معایب بازاریابی شبکه ای

همچنین در این شیوه از بازاریابی، شکست بسیار شایع میباشد. بسیاری از افرادی که به بازاریابی شبکه ای میپردازند. بار ها شکست میخورند تا که به شناخت کافی از جوامع مورد نظر خود برسند. ممکن است در این مسیر ضرر های مالی زیادی را متحمل شوند و در کار خود با شکست مواجه شوند.

از دیگر معایب این شیوه، میتوان به عدم اعتماد جامعه ی هدف اشاره کرد. در واقع هنگامی که یک بازار یاب تازه وارد میخواهد که محصولش را به فروش برساند. ممکن است با مشکلاتی همچون بی اعتمادی و بی اعتنایی مردم روبرو شود. به همین منظور گاهی مجبور میشود قیمت را پایین تر بیاورد و یا از سود اصلی خود صرف نظر کند. امروزه به دلیل وجود کلاهبرداری ها و ناهنجاری های شبکه ای، مردم به اشخاصی که در ازای ارائه ی خدمات و یا محصولی، هزینه ای مطالبه میکنند اعتماد نمیکنند.

معایب بازاریابی شبکه ای

به طور کلی

به طور کلی بازاریابی های شبکه ای نیازمند به برنامه ریزی، آموزه های بازاریابی و مدیریت قدرتمند میباشد. به منظور مقابله با این معایب بازاریابی، کتاب ها و کلاس های آموزشی زیادی در زمینه ی مارکتینگ روی کار آمده اند. که میتوانند موفقیت شما را در این کار به میزان قابل توجهی افزایش دهند.


مقاله مرتبط :  تبلیغات موفق با اصول صحیح و روش های نوین


مطالب مرتبط

نظر شما !!!

نظر شما برای “ بهترین و کارآمد ترین شیوه ی بازاریابی موفق در ایران ”

ویدیو ها